Pedagogikk og profesjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KLASSELEDELSE.
Tiltak for å sikre at flere elever fullfører og består på restaurant og matfag. *Hva er viktig å legge til grunn før vi kommer frem til konkrete tiltak.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk relasjonskompetanse
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
INNFALLSVINKLER Styringsmekanismer Skolens funksjoner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Etikk i pedagogisk arbeid
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Skolevandring.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
A1AB 2008 Førstelektor Knut-Rune Olsen
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Autoritet i klasserommet
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogikk og profesjon Forelesning A1ab 28.08.2008 Førstelektor Knut-Rune Olsen

Forelesningens formål er å: Klargjøre hovedpunkter i fagplanen for pedagogikk Drøfte forholdet mellom begrepene pedagogikk og didaktikk Drøfte ulike aspekter ved lærerrollen Gi grunnlag for egen refleksjon i forhold til hva det er å være en god lærer.

Faget pedagogikk Pedagog- kommer fra gresk og var betegnelsen på den som fulgte barn til og fra ”skole” (jamf. engelsk: pedestrian) Faget pedagogikk setter søkelyset på barn, unge og voksnes læring og utvikling. Pedagogikken består av flere underdisipliner: Pedagogisk psykologi Pedagogisk sosiologi Pedagogisk filosofi, etikk og idéhistorie. Komparativ pedagogikk Didaktikk og læreplanarbeid osv.

Pedagogikkens delområder (”bindestrekspedagogikker) Ut fra spesielle interesser og behov kan det pedagogiske interessen rettes mot delområder som: Spesialpedagogikk Sosialpedagogikk Voksenpedagogikk Småbarnspedagogikk Veiledningspedagogikk og så videre!

Hva er didaktikk? I faget pedagogikk i en lærerutdanning er didaktikk et integrerende perspektiv. Didaktikk handler om hvordan pedagogen kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og opplæringsprosesser med sikte på å legge grunnlaget for, stimulere og sannsynliggjøre elevers/lærlingers læring og utvikling. Slik sett bygger didaktikken bro mellom fagets ulike disipliner.

Hvordan kan lærerrollen forstås? Elevrollen og lærerrollen ”speiler” hverandre: Formidler: forbilde og foreleser- ”å gå foran” Samtalepartner og veileder- dialogen som forløser- ”å gå ved siden” Tilrettelegger og motivator: observatør og tilrettelegger- ”å gå bak” I et helhetlig didaktisk perspektiv velges tilnærming ut fra hensynet til den kontekstuelle og relasjonelle sammenhengen mellom undervisningens: mål, innhold, aktiviteter, forutsetninger og vurderingsstrategier.

Teori og praksis Praksistrekanten (Handal og Lauvås 1983: På egne vilkår) Begreper og teorier som redskap for tenkning og kommunikasjon (Säljö 2001: Læring i praksis) Teori og praksis er uløselig bundet sammen!

Hva er ”lærerprofesjonalitet”? (Imsen, Lærerens verden side 469-f) Mulige kriterier på en ”profesjon”: 1. En klar og intersubjektiv kunnskapsbase: Faglig Didaktisk kompetanse teoretisk og praktisk 2. Profesjonen tar ansvar for utvikling i og av yrket Skolebasert utviklingsarbeid/erfaringslæring 3. En nedtegnet yrkesetikk 4. Kontroll over hvem som får utføre yrket: knyttet til utdanning (skikkethet) og arbeid. 5. Autonomi i yrkesutøvelsen i utgangspunktet stor, men tendenser til tydeligere rammer: arbeidstidsordning, målstyring, skole/lærervurdering.

”Den autentiske lærer” Per Fibæk Laursen Danmarks Pedagogiske Universitet Gyldendal Akademisk 2004 Studerte en gruppe lærere som rapportertes som effektive og dyktige klasseledere. Tese: Læreren må selv skape sin profesjonelle autoritet og legitimitet i klasserommet Karaktertistiske trekk: Har en personlig intensjon: ”Vil noe” i rollen som lærer (”kall”?) ”Levendegjør budskapet”: dvs. han ER det han selv formidler (god atmosfære, energi, positivt læringsmiljø) Behandler hver enkelt elev med respekt og medmenneskelighet. Står i et direkte kommunikativt forhold til hver enkelt elev. Samarbeider intensivt med kolleger og skoleledere. Har evne og vilje til å realisere viktige elementer i sine egne formål og intensjoner (på kort og lang sikt) Tar vare på sin egen profesjonelle utvikling.

”Den gode lærer”? Elevorientert- Følger elevene tett opp og ”bryr seg om”. Læringsorientert- har høye forventninger til elevene. Sikter mot effektiv og godt organisert læring. Er solid forberedt til timene. Stor metodevariasjon Fleksibel tilpasning til ”det som skjer”, justerer planene ut fra forløp og kontekst Empati og engasjement Lederegenskaper (tydelig og forutsigbar) Faglig kompetent Utviklingsorientert- reflekterer kritisk over egen praksis (innstilt på å prøve nye ideer og metoder)

Problemstillinger Er det noen motsetning mellom ”kunnskapslæreren” og ”omsorgslæreren”? Det å bli en god lærer- hva er ”medfødt” og hva kan læres? Hvilke generelle personlighetstrekk bør en lærer ha/ikke ha?

Begrenset og utvidet lærerprofesjonalitet Begrenset lærerprofesjonalitet (etter Hoyle og Stenhouse): God generell ”klasseromskompetanse” Elevorientert (trives med elever, lyttende) Orientert mot det vi norsk sammenheng kaller tilpasset opplæring i vid forstand. Deltar i etterutdanning i jobben Kjenner læreplanen Utvidet lærerprofesjonalitet: Som over, men i tillegg: Ser arbeidet i en videre samfunnsmessig (politisk?) kontekst Søker mot mer omfattende og krevende etter/videreutdanning Påtar seg mellomlederfunksjoner/spesielle oppgaver (seksjonsleder, teamleder, tillitsvalgt m.m.) Opptatt av teori OG praksis Orientert mot læreplanteori og didaktikk

Idealet om ”den forskende lærer” Didaktisk utviklingsorientert: Sette systematisk spørsmålstegn ved egen praksis Systematisk utvikling av egen teori og praksis Utvikling gjennom samarbeid med andre lærere