Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Eksamen og andre vurderingsformer. ”Kvalitetsreformen”
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Pedagogisk analyse.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Sosiologi i barnehagen
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Sensorenes rolle.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Didaktiske analysekategorier
Vurdering – hva og hvorfor?
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
LP og evidens i undervisningen
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Vurdering for læring.
Eksamensordninger Ordinær eksamen Ny eksamen. Ordinær eksamen 1.Vurdering underveis i studiet. Hele, eller en vesentlig del av, prøvingen skjer underveis.
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
Mattias Øhra Høgskolelektor i pedagogikk Avdeling for lærerutdanning Nye læreprosesser som svar på forskningsbasert metode og kunnskapstilegnelse.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Skole- hjem samarbeid.
Fra kunnskap til handling
Karin Helle og Gro Beate Vige
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Mattias Øhra 2002.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".

Eksamen Eksamen er definert ved at et studieforløp deles i 2: først går studentene igjennom en læreprosess, deretter arrangeres en separat prøvefase som er en mest mulig rendyrket og standardisert prøvesituasjon. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved den oppfatning at de tradisjonelle eksamener har noen større verdi som læringselement. Det er heller det motsatte som er problemet; prøvesituasjonen er til de grader utformet som en kontrollsituasjon at det er vanskelig å finne tilsvarende «sterile» prøvesituasjoner utenfor utdanningsinstitusjonene (Lauvås.P).

Eksamen, karakterer & rettferdighet Urimelig stort sprik mellom sensorer Urimelig sprik mellom en og samme person i karaktersetting i sin vurdering av samme oppgaven når de evaluerer den på ulike tidspunkt. Urimelig stort sprik mellom sensorer og supersensorer (Raaheim m.fl.).

Kontrollaspektet versus evaluering som bidrar til bedre læring Evalueringsforskning hevder at evaluering med tanke på sertifisering og kontroll er så dominerende at evaluering som bidrar til bedre læring er blitt helt uvesentlig. Ambisjonene ved utenlandske universiteter går i retning av å få en bedre balanse mellom kontroll- og læringsaspektet. Men lokale tradisjoner er svært sterke på dette feltet. Eksisterende praksis videreføres fordi «det må være slik». (Ibid)

Mappeevaluering Evalueringen må fremme læring som er relevant for det arbeidet studentene kvalifiserer seg til. Rettferdighetskravet må ivaretas bedre enn det dagens ordninger gjør. Mulighetene for å etterprøve evalueringen må styrkes (både for lærere/sensorer, studentene, potensielle arbeidsgivere og andre). Evalueringen må stimulere til aktiv innsats under hele studieløpet og legge grunnlaget for livslang læring (A.Havnes)

Mappeevaluering = dokumentasjon Ikke "skrytealbum” Dokumentasjonen som man bygger opp gjennom utdanningen skal vise bredden i kompetansen. Den skal vise utviklingen man har gått gjennom og være en dokumentasjon av at man faktisk har forbedret seg. Det er spesielt viktig at dokumentasjonen er etterprøvbar - derfor skal den ikke kunne fungere som skryt. Det er altså ikke bare produktene som dokumenteres, men også læreprosessen og utviklingen.(Lauvås).

Tradisjonelle evalueringsformer versus alternative evalueringsformer. Tradisjonelle evalueringsformer versus alternative evalueringsformer. (Liz.McDowell Oversatt av A.Havnes). Konvensjonelle evalueringsformerNye evalueringsformer Evalueringen baserer seg på strukturerte oppgaver som er like for alle studenter og skjer ofte i en stramt tilrettelagt og kontrollert situasjon, som er lik for alle. Evalueringen baseres på oppgaver som tilsvarer den typen situasjoner som kunnskapen skal anvendes i. Oppgavene kan være ulike, avhengig av person og situasjon. Evalueringen er atskilt fra undervisning og læring, den skjer som regel etter at læringen har funnet sted og utføres ofte (kanskje også helst?) av eksterne evaluatorer som ikke kjenner den som blir evaluert. Undervisning, læring og evaluering er ofte integrert. Gjennom evalueringen legges det opp til at studentene skal lære. Lærerne bruker evaluering til å justere sin undervisning. Studentens rolle er å utføre læringen og framstille seg for testing. Studentene selv deltar ofte i evalueringen. Selv- og likemannsevaluering er ofte brukt.

Tradisjonelle evalueringsformer versus alternative evalueringsformer. Tradisjonelle evalueringsformer versus alternative evalueringsformer. (Liz.McDowell Oversatt av A.Havnes). Konvensjonelle evalueringsformerNye evalueringsformer Det er i hovedsak den eller de som evaluerer som bestemmer hva evalueringen skal dreie seg om og hvilke kriterier den skal skje på grunnlag av. Studentene involveres ikke i klargjøringen av evalueringskriteriene. Kriteriene tydeliggjøres og kan forhandles om. Det lages (evnt. forhandles om) særegne kriterier for de enkelte oppgavene eller situasjonene. Evalueringen legger vekt på å måle resultatet av læringen, prestasjonens nivå og rangering av studentene. I tillegg til resultatet evalueres også læreprosessen. Evalueringen uttrykkes ofte kvantitativt, noe som framhever rangeringsaspektet ved evaluering. Evalueringen uttrykkes ofte kvalitativt – som kommentarer. Styrker og svakheter trekkes fram og det legges vekt på å fremme studentenes faglige utvikling.

Mappen som et pedagogisk hjelpemiddel En mappe er en slags ”presentasjonsmappe” for elevens arbeider. Den er et hjelpemiddel som gjør det mulig å presentere og vurdere elevarbeider av ulike slag; prosjekter, skriftelige arbeider, dataarbeider, lyd-og videoprodukter, osv. Utviklingen i retning av større forståelse for endret holdning til læringsprosessen kan ved hjelp av mappen demonstreres på mange ulike måter (Newzelandske utdanningsmyndigheter. Elmin ).