Naturfagdidaktikk hovedtemaer:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Konstruktivisme og begrepsinnlæring i naturfagene
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Teknologi i skolen-prosjekt
Forelesning 19: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Side Av Karina Schjølberg
Teknologi og forskningslære
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Digital kompetanse i Mat og helse
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Eksperimenter i fysikk og fysikkeksperimenter i skolen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Grunnlagsproblemer i statsvitenskap
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Hverdagsforestillinger
Kulturhistorisk perspektiv
Kvalitativ metode i markedsforskning
Arbeidsmåter i naturfag
Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Naturfag i sommerferien?
Utforskeren.
Forelesning 17: Vitenskapelige Lover, Metoder, Hypoteser
Forelesning 7: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Vitenskapelige Revolusjonen
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 7: Vitenskap fra Aristoteles til Galen
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Undring Tro Viten.
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Introduksjon - positivisme
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Naturfagdidaktikk N Sjøberg kap. 1 & 2..
Det store spørsmålet: HVA ER ALT BYGD OPP AV?.
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Viktige hendelser i humanismens historie
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Utforsking 1 Økt 1.3.
Alle tiders historie Kapittel 8: Opplysningstid og revolusjoner
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Naturfagdidaktikk hovedtemaer: Naturfag i norsk skole Konstruktivisme – et syn på kunnskap og læring Hva er naturvitenskap – ”egentlig”? Elevenes ideer: hverdagsforestillinger Fire gode argumenter for naturfag Naturfaglig almenndannelse – tre dimensjoner Naturvitenskap og likestilling

Naturfag i norsk skole O-fag L-97; Natur- og miljøfag L06; Naturfag TIMMS, PISA Lærerutdanningen Videregående skole Små barn elsker naturfag: de undrer seg over alt som kryper og går og hvordan alt henger sammen og virker. Senere blir det verre.

Konstruktivisme Kunnskapens ”natur” kontra elevenes læring. Konstruktivisme som kunnskapsteori Ideer – logiske argumenter – eksperimenter/observasjoner – konklusjoner: kunnskapen konstrueres. Læring som en konstruktiv prosess, i motsetning til å passivt bli fyllt opp med kunnskap. En ting er hva kunnskap egentlig er: hvordan vi vet at noer er sant eller galt, om sannheter er evige og uforanderlige, objektive eller tilfeldige el.: Dette er erkjennelsesteori, dvs. filosofi. Det andre er hvordan elevene lærer,hvordan de gjør kunnskapen til sin egen, hvordan de lærer seg å bruke det de har lært, til å forstå verden og mestre ulike situasjoner. Piaget (1896-1980) var vel grunnleggeren av det vi i dag kaller konstruktivisme, som en teori om både kunnskap og læring.

Hva er vitenskap – ”egentlig” Historisk sett var naturvitenskapen filosofi (Aristoteles, da Vinci, Einstein, Darwin) Verden er lovmessig (Kopernicus, Kepler, Galileo, Newton) Eksperimenter og observasjoner (verifisering) Vitenskapen skal derfor være antiautoritær og udogmatisk Objektiv og universell Begreper, lover, modeller og teorier

Vitenskapelig metode L97: Med vitenskapelig metodikk forstår vi prosedyrer for ikke å bli lurt – verken av andre eller seg selv. Popper: hypoteser må kunne falsifiseres Dvs. vitenskapen kan ikke bevise – bare motbevise. Naturvitenskap er ikke teknologi

Paradigmer og revolusjoner Thomas Kuhn: paradigmeskifte: Den kopernikanske revolusjon (1543) fra geosentrisk til heliosentrisk Newtons mekanikk (1687) Darwin (1859) Einstein (1905, 1916) Kvanteteorien Wegeners kontinentalsdrift (1910) Dobbeltspiralen (1953)

Naturvitenskap og sunn fornuft I tried to understand, but common sense kept coming in my way. Jorda er flat. Solen står opp. Ballen faller ned. Kom-til-meg-sving. Grekernes fire elementer: jord – vann – ild –luft.

Hverdagsforestillinger Oppvekst innebærer å bygge opp sin forståelse av virkeligheten: de lærer hva som vil skje hvis... Krefter og bevegelse Opp og ned på jorda Varmelære Elektriske kretser Forbrenning Lys og syn Arv og evolusjon

4 gode (?) argumenter for naturfag Økonomi-argumentet: yrke og utdanning i høyteknologisk samfunn Nytte-argumentet: praktisk mestring i et teknisk dagligliv Demokrati-argumentet: informert meningsdannelse i et aktivt demokrati. Kultur-argumentet: Naturvitenskapen viktig for menneskets kultur Men hva med glede, ansvar, nysgjerrighet, fantasi, skaperevne?

Naturfaglig almenndannelse Naturvitenskap som produkt: det vitenskapelige verdensbildet Naturvitenskap som prosess: den måten man arbeider på: ikke bare å vite svar, men også å kunne finne svar: prosess og metoder Naturvitenskapen og samfunnet;

Oppgaver Nevn eksempler på kvasivitenskap Finn eksempler på hverdagsforestillinger som ikke er naturfaglig ”korrekt” Sett opp 4 aktuelle politiske utfordringer som krever naturfaglig forståelse.