8 deltagende skoler fra Kongsberg og Lier kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Teknologi i klasserommet
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
FIRST LEGO League i Molde ?
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Lokal arbeidstidsavtale
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Skolevandring.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
A1AB 2008 Førstelektor Knut-Rune Olsen
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
REalfagskommune!.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nå er de revidert!.
Utskrift av presentasjonen:

KVALITETSUTVIKLING OG ARBEID MED LOKALE LÆREPLANER- et aksjonslæringsprosjekt 8 deltagende skoler fra Kongsberg og Lier kommune Støttet av Utdanningsdirektoratets program ”Fra ord til handling” Prosjektleder: Førstelektor Knut-Rune Olsen Høgskolen i Vestfold knut.r.olsen@hive.no

Resultatmål for prosjektperioden Alle skoler har en lokal læreplan som er forpliktende, har høy legitimitet og oppleves som god å bruke. Ledelse og medarbeidere har en felles forståelse av oppgaver, ansvar og strategier for erfaringslæring og videreutvikling av sin lokale læreplan.

Den lokale læreplanen skal tjene tre formål Den skal utdype og konkretisere skolens fortolkning av prinsipper, mål og føringer i læreplanverket Den skal støtte og gi rammer for lærernes planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisningen. Den skal være et referansedokument for kvalitetsutvikling og pedagogisk ledelse ved den enkelte skole.

Forpliktelse og handlingsrom Formelle planer Nasjonal læreplan (L 06) Lokal læreplan Individuelle opplæringsplaner (enkeltvedtak) Undervisningsplaner Periodeplaner Ukeplaner/elevenes plan Individuelle utviklingsplaner

I den siste rapporten sammenfattes vurderingen. KUNNSKAPSLØFTET SENTRALE STYRINGSSIGNALER OG LOKALE STRATEGIDOKUMENTER Britt UlstrupEngelsen Rapport nr. 1 Dette er den første av 4 rapporter på oppdrag fra Kunnskapsdept. om Kunnskapsløftet. Grunnlagsmaterialet er de formelle læreplandokumentene og strategidokumenter på fylkesmann-nivå. Den 2. rapporten skal ta for seg hvordan skoleeier har gjort sin del av oppgaven. Den 3. rapporten setter søkelyset på lokalt læreplanarbeid i en lærende organisasjon. I den siste rapporten sammenfattes vurderingen.

Noen hovedpunkter Planen reflekterer 3 ulike læreplantyper: Felles referanserammer (generell del) Prosessorientert læring (prinsipper og retn.linjer) Målrelatering (fagplanene) Ut fra dette kan man kan i læreplanverket finne steder for å begrunne nesten ethvert pedagogisk standpunkt og nesten enhver form for opplæringspraksis. Dvs.:I følge KL06 skal elevene: Lære det samme (felles referanserammer) Være aktive og medansvarlige for egen læring (Prosess: elevmedvirkning og AEL) Bli håndfast ledet mot størst mulig grad av måloppnåelse Problemstillinger: er KL06 i strid med seg selv, eller handler det om ulike kunnskapsformer som alle er viktige: kunnskaper, holdninger og ferdigheter? Hvordan skal vi unngå å havne i en av stabbesteinene på sida av veien? Er et systematisk arbeid med lokale planer en støtte? Bør den lokale læreplanen ha en generell del?

Kunnskapsløftet og didaktiske kategorier Mål overbetones, mens planen har lite eller ingenting å si om andre didaktiske kategorier som innhold, metoder/ arbeidsmåter og elevvurdering. Når det gjelder valg innenfor disse didaktiske kategoriene, overlater styringsdokumentene det meste til ”de profesjonelle” (skoleledelsen og lærerne), og det gis bare helt generelle føringer for valget.

L06 og kompetansemål Kompetansemålene er ikke alltid entydige, og målbeskrivelsene retter ofte oppmerksomheten mot undervisningsprosessen – ikke mot sluttprestasjonen etter endt opplæring på trinnet. Alle mål ser dessuten like viktige ut – enten det dreier seg om enkel faktakunnskap eller avansert bruk av kunnskap. Det ikke blir gitt veiledning i hvordan kompetansemålene kan bli operasjonalisert og brukt for valg av adekvat undervisningsinnhold, for metodiske valg og for valg av adekvate vurderingsopplegg.

Fagplanene og læringsplakaten De fleste fagplanene reflekterer de grunnleggende ferdighetene, men: Sosial kompetanse Variasjon i læringsstrategier og metodekompetanse Kulturell kompetanse er nesten ikke vektlagt i en rekke av fagplanene

Evalueringen av Reform 97 viste: Ved bruk av elevaktiviserende metoder, blir lærerne ofte passive og ettergivende; noen sier det så sterkt at det ser ut som om lærerne har abdisert (jfr. Ellstad, 2006). Det kan se ut som om lærerne ikke makter å tilrettelegge for en elevaktiviserende opplæring, der også læreren er aktivt med som tilrettelegger av opplæringen. Hva blir da konsekvensene når handlingsrommet for metodiske valg i LK06 blir gjort relativt stort? Hva slags metodiske valg vil lærerne da falle ned på? Hva vil bety mest for læreres valg av arbeidsmåter i norsk skole de nærmeste årene: Tippeteiken ein: PISA m.fl. og nasjonale prøver? Tippeteiken kryss: Flukten tilbake til en lærerrolle vi føler oss tryggere i? Tippeteiken to: LK06

Et helhetlig læringssyn Læringsplakaten om elevene: Gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre. Stimulere elevenes lærelyst, utholdenhet og nysgjerrighet. Stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning. Stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse. Legge til rette for elevmedvirkning og for at elevene kan foreta bevisste verdivalg og valg av utdanning og fremtidig arbeid. Fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter.

Hva kan en lokal læreplan inneholde? Generell del Planer for fag Temaplaner Planer for fokusområder: Sosial kompetanse Digital kompetanse (digital hverdag/digitale mapper) Læringsstrategier Arrangementer og satsningsområder

I vår fortolkning av kompetansemålenes betydning i forhold til arbeid med lokale planer, har vi lagt vekt på følgende: Det er viktig at lærere tar utfordringen med å bli mer konkrete og bevisste på hvordan undervisningen skal planlegges, gjennomføres og evalueres på en slik måte at den fanger opp og rettes mot relevante mål og prinsipper i læreplanverket. Elevene må gradvis tas med i en diskusjon om målformuleringer og måloppnåelse (elevmedvirkning) i forhold til egen læring. Kompetansemålene må konkretiseres på en slik måte at de er en støtte i arbeidet med å tilrettelegge for tilpasset opplæring.

Det er over 700 kompetansemål i KL06 Hvor mange enheter skal hvert kompetansemål brytes ned i? Hva bli summen av antall mål? Hvordan skal man holde styr på sammenhengen mellom målene og graden av måloppnåelsen i forhold til hvert enkelt av dem? Er mål noe som skal nås- eller noe man skal styre mot? Hvor detaljert informasjon om elevenes læring er vi i stand til utnytte i lys av TPO? Kan man ende opp med å ”ikke se skogen for bare trær?

Konkretisering av kompetansemål Slik jeg ser det er det i mange fag og sammenhenger tilstrekkelig å bryte kompetansemålene ned i innholdsmomenter ut fra spørsmålet: Hva må elevene lære noe om hvis de skal nærme seg dette kompetansemålet? Men- blir det presist nok som grunnlag for elevvurdering i matematikk-, engelsk- og norskfaget? Trenger vi også delmål og vurderingskriterier (steg/trinn?) Jamf. inndelingen over i ulike typer av mål.

Fordeling av fagstoff 1 Naturfag 7. årstrinn: Elevene skal kunne: ”gjøre greie for hvordan man gjennom tidene har brukt overføring av bevegelse til å utnytte energi i vind og vann” Mulige innholdsmomenter: bygge små båter med seil som framdriftsmiddel kjenne til seilskipenes betydning for utviklingen av norsk skipsfart arbeide med en enkel modell for vannets kretsløp og forklare hovedprinsippene kjenne til hvordan en moderne vindmølle/vannmølle fungerer kjenne til ulike muligheter for å lagre vind og vannkraft kjenne til forskjellen mellom fornybare og ikke fornybare energikilder besøke et lokalt kraftverk kunne diskutere ulike energikilders begrensninger og muligheter

Fordeling av fagstoff2 Stoffmengden er i dette tilfellet åpenbart for stort til at det kan gjennomføres som et samlet undervisningsforløp. Innholdsmomentene må derfor fordeles på flere årstrinn. Et alternativ kan se slik ut: 5. årstrinn: innholdsmoment 1 og 2 6. årstrinn: innholdsmoment 4 og 5 7. årstrinn: innholdsmoment 3 og 7 Når det gjelder innholdsmoment 6 og 8 så er det mulig å tenke seg at det knyttes opp mot et tverrfaglig tema med tittelen ”Romskipet Jorden” der det arbeides med ulike fag og innholdsmomenter knyttet til Jordas aktuelle økologiske utfordringer.

ARGUMENTER FOR PERIODEPLANLEGGING Sikrer lærerne didaktisk handlingsrom. Gir oversikt, samtidig som det åpner for å justere skoleåret sett under ett. Åpner for at den lokale planen blir et verktøy for pedagogisk ledelse. Åpner for erfaringslæring og planrevisjon på en systematisk og samordnet måte på tvers av team. Knytter sammen bunden og ubunden tid. Utvikler lærernes didaktisk kompetanse. Vil over tid forenkle planarbeidet på skolen (støtte seg til foregående års planer).

Mal for periodeplan Mål knyttet til LK06s generelle del prinsipper for DELMÅL/INNHOLD LÆRINGSAKTIVITET ELEVVURDERING Mål knyttet til LK06s generelle del prinsipper for opplæringen Kompetansemål fra fagplanene: Norsk Komp.mål 1: Komp.mål 2: osv Matematikk Engelsk Osv. Framgår av den lokale læreplanen Læringsaktivitetene må varieres Det bør lages en plan for dette som sier noe om progresjon fra 1.-7. klasse. Se egen transparent om elevvurdering.

Tilbakemeldingene fra periodeevalueringen tjener tre formål: For det første fortellerer det noe om behovet for å tilpasse og justere undervisningsopplegget året sett under ett. Det andre er å gi tilbakemelding til plangruppe og ledelsen ved skolen om hvilke endringer som bør gjøres i den lokale læreplanen. Det tredje er å viderebringe erfaringer og gode råd og tips til de lærerne som skal ha ansvar for samme årstrinn kommende skoleår.