”Jeg tror begrepet tilpasset opplæring er et mektig begrep

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Praksisoppfølging i GLU Organisering, ressurser, fordeling… Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier, Vibeke Bjarnø
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Tilpasset opplæring AU 1
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Etikk i pedagogisk arbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skoleutvikling B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

”Jeg tror begrepet tilpasset opplæring er et mektig begrep ”Jeg tror begrepet tilpasset opplæring er et mektig begrep.” En tekststudie av åtte lærerstudenters oppgavebesvarelser om tilpasset opplæring i pedagogikk Foredrag presentert på Lillehammer 15.1.09 av student Heidi Aanerud og førstelektor Berit Bratholm Høgskolen i Vestfold

Bakgrunn Nivådelt lærerutdanning på ungdomstrinnet, start 2007 Svare på NOKUTs utfordring; Forskning i og med lærerstudenter Styrke samarbeid med praksis; det forskende partnerskap i en forsketriade; student, praksis og fagpedagog Bjørnsrud om forskende partnerskap: 1. Praktisk arbeid utført av skoleledelse, lærer og forsker for å tilrettelegge og gjennomføre aksjonslæring. 2. Forskende partnerskap legger til rette for at den som forsker, deltar i aksjonslæringen og får fram muntlig og skriftlig empiri (Bjørnsrud 2005:166) Stenhouse:”Hans svar var en forskningsmodell for læreplanutvikling.Modellen innebar at lærere utviklet en forskerholdning til egen undervisning og lærerarbeid. Utviklingen av skolen må føles relevant og forbedrende for dem som har sitt arbeide der” (Bjørnsrud 2005:60).

Bakgrunn Kristiansen: Drøfter begrepet tilpasset opplæring i dr. avhandling 2007. (Kristiansen 2007) I prinsippet om tilpasset opplæring inkluderer Kristiansen bl.a. disse to delproblemstillinger: 1.Hvilke sentrale politiske (og vitenskapelige) posisjoner i forhold til tilpasset opplæring for alle har man? 2. Hvilke didaktiske føringer følger av en tilpasset opplæring for alle elever, uavhengig av sosial og kulturell bakgrunn?

Prosjektet: arbeid med TPO i pedagogikken med lærerstudenter Hvilke refleksjoner gjør du deg rundt egen rolle som lærer og tematikken TPO? I hvilken sammenheng gis oppgaven? En temabasert uke i pedagogikk om klasseledelse, herunder TPO. forelesninger ved BB og RN egne studier for stud. diskusjoner i klassen intervjue og transkribere intervju av elever i ungdomskolen studenter utarbeider en oppgave om TPO

Undersøkelsen Erfaringer om forskende partnerskap- Heidi/Berit Oppgavetekst: ”Etter å ha intervjuet en ungdomsskoleelev om tema fremtidsorientering med hensyn til valg av videre utdanning, hvilke refleksjoner gjør du deg rundt egen rolle som lærer og tematikken TPO?. Knytt gjerne inn teori i refleksjonene.”  Selve studentbesvarelsene: Til sammen 20 s. tekst Hvilke funn foreligger så langt?

Resultater: kildebruk- lærere (Berit) Offentlige kilder: L97 og LK 06 Opplæringsloven av 1998 Stortingsmelding nr. 16 (2006-2007). ...ingen stod igjen...Tidlig innsats for livslang læring Andre kilder: Bjørnsrud,H og S. Nilsen (red.) 2008): Tilpasset opplæring- intensjoner og skoleutvikling. Gyldendal. Armstrong, T (2003): Mange intelligenser i klasserommet. Abstrakt forlag Gardner, H (1993): Slik tenker og lærer barn.Praxis forlag Gardner,H (1999): Den intelligente skole.Gyldendal Gardner, H ( 2000): Den bildande mànniskan.Brain Books AB Øhra. M. Hjemmeside (pedagogikk) : http://www-lu.hive.no/ansatte/moh/ 7 Eyvind Elstad og Are Turmo (2007): Strategibruk, motivasjon og interesse for realfag: forskjeller mellom minoritets- og majoritetselever, Tidsskrift for Ungdomsforskning, nr. 2, 2007-11-22 8. Dale,Erling Lars og Jarl Inge Wærness (2006): Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen.(Kap 9 s. 213-235) Cappelen Ogden,Terje (2001):Sosial kompetanse og problematferd i skolen. Kompetanseutviklende og problemløsende arbeid i skolen. Dunn, R. og Griggs, S. (red.) (2004). Læringsstiler. Grunnbok i Dunn og Dunns læringsstilmodell. Elstad,Eivind og Are Turmo (2006): Hva er læringsstrategier? Weinstein,C.E.,Bråten,I og R. Andreassen (2006): Læringsstrategier og selvregulert læring: teoretisk beskrivelse, kartlegging og undervisning. 13 Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=iZhAxbAx72U

Resultater: kildebruk-studenter (Heidi) (Blå skrift=de bøker som lærere har brukt i undervisning) Offentlige: L97 og LK 06 Opplæringsloven av 1998 Stortingsmelding nr. 16 (2006-2007). ...ingen stod igjen...Tidlig innsats for livslang læring Andre kilder: Lyng,Selma Therese (2004): Være eller lære? Universitetsforlaget. Strandkleiv, O. I., og Lindbäck, S. O. (2005). Tilpasset opplæring, nå! Dale,Erling Lars og Jarl Inge Wærness (2006): Differensiering og tilpasning i grunnopplæringen.(Kap 9 s. 213-235) Cappelen Gardner, H (1993): Slik tenker og lærer barn.Praxis forlag Gardner,H (1999): Den intelligente skole.Gyldendal Gardner, H ( 2000): Den bildande mànniskan.Brain Books AB Goodlad i Imsen Dunn, R. og Griggs, S. (red.) (2004). Læringsstiler. Grunnbok i Dunn og Dunns læringsstilmodell. Imsen,Gunn (2006): Lærerens verden. Universitetsforlaget  Del 1, 3,4,5.    (390)

Kildebruk i oppgaven Student (8) Offentlig Fagbøker Sum (12) 1 stud. 3 6 1 2 3 stud. 1, 2, 2 2 stud.

Forståelse av TPO- fra studentbesvarelsene ”Tilpasset opplæring er et krav hver enkelt elev kan stille gitt av opplæringslova (Kunnskapsdepartementet, 1997).” ”Uansett tror jeg, på dette stadiet i min utdanning, at dersom læreren er bevisst på å bruke elevenes egne mål og ønsker på en konstruktiv måte i hverdagen, ved å tilpasse opplæringen godt, vil sjansene for måloppnåelse øke. ” ”En viktig suksessfaktor for tilpasset opplæring er i følge Strandkleiv og Lindback (2005) å finne elevenes sterke sider og ta utgangspunkt i disse for å bygge videre kunnskap. Det samsvarer med erfaringer jeg har gjort meg i tidligere arbeid med ungdom med sammensatt problematikk.” Denne tenker jeg er viktig. Den sier at TPO er et krav fra Staten, at det dreier seg om og ta eleven med i prosessen gjennom mål og ønsker, og at det fokuseres på det positive, på styrkene og mulighetene hos den enkelte, ikke bare det som ikke fungerer, det han/hun ikke mestrer så godt. Dette er jo en god sammenfattelse av studentenes forståelse.

Forståelse av TPO- fra studentbesvarelsene ”Jeg mener at Gardners MI-teori blir for ekstrem, hvordan skal vi i dagens skole kunne tilpasse ethvert behov for alle elever, når det gjelder aktivitet, klasseromsarkitektur, læremidler osv.” Det jeg umiddelbart tenker rundt denne foileren er at Gardners inteligenser er helt klart et viktig element, men jeg kan ikke se at det nevnes konkret i ”manuset”. Kan kanskje denne foileren da droppes siden den ikke blir utbrodert noe mer i ”manuset”?

Forståelse av TPO- fra studentbesvarelsene ”Hvis jeg skal nevne en form for tilpasset opplæring som jeg mener kanskje er litt tilsidesatt, så må det være det som omhandler de flinke elevene. .. Min erfaring fra team-møter er at ofte går praten og mulige løsninger rundt elever som har funksjonsproblemer av en eller annen art. ” Jeg tenker denne er viktig, forståelsen av at TPO er også for de sterke, ikke bare de svake.

Forståelse av TPO- fra studentbesvarelsene ”Man kan koble tilpasset opplæring opp mot treningslære. Og treningsplanlegging. Her kommer man ikke unna begreper som for eksempel variasjon, mengde trening, grunnlagstrening, situert trening, eller restitusjon etter trening, og jaggu gjør man det ikke i fagene på skolen heller. Og her mener jeg det er mange porter for tilpasset opplæring ” Det jeg likte veldig godt med denne er at den bruker et bilde på at TPO blant annet går på flere måter å arbeide (”trene”) på, og at dette med varierte arbeidsmetoder er viktig for TPO.

Utfordringer i TPO -fra studentbesvarelsene ”Skal man strekke tilpasset opplæring og tolke loven til det ytterste, krever dette et ufattelig stort arbeid for læreren. Hvordan skal dette gjøres, uten å danne stigmatiserende klassifiseringer innenfor den skjulte lærerplanens rammer?” ”Jeg ser at dette er et meget stort felt, et felt jeg føler jeg kan for lite om på dette tidspunkt.” Jeg tenker at denne viser at vi som studenter ser at det er et stort og omfattende tema, og denne forståelsen er viktig, spesielt hvordan å tilpasse uten at det blir stigmatiseringene.

Utfordringer i TPO - fra studentbesvarelsene ”Det er ikke noe entydig svar på tilpasset opplæring i virkelighetens skoler. Jeg tenker at min fremtidige lærerrolle bør bære preg av nytenkning til hver elev, hvis det lar seg gjøre (det er andre aktører inne i bildet og), jeg bør ikke bli låst i min mening om elever. Hvert år bør man tenke igjennom ”bildet” man hadde av eleven før ferien, og hva som har skjedd i løpet av ferien. Hver enkelt elev bør sees med nye øyne, og skoleåret bør legges opp deretter. Det sosiale samspillet blant elevene spiller også en særdeles viktig rolle. Og spesielt i ungdomstiden. ” Denne synes jeg er veldig fin og ha fordi den viser at studentene har forstått at nytenkning er viktig, og det å registrere elevenes utvikling. Dette er viktig. Å se viktigheten av det sosiale samspillet er også fint.

Utfordringer i TPO - fra studentbesvarelsene ”Når jeg blir lærer, ønsker jeg selvsagt å gjøre hva jeg kan for å tilpasse opplæringen min etter beste for evne hver enkelt elev. ” Kan kanskje kuttes? Det er jo et viktig poeng at studenter ser sånn på det, men det kommer vel kanskje som en selvfølge når du snakker om at studentene har hat et engasjement og ser viktigheten av det?

Tolkning av besvarelsene Kommentar og drøfting til selve prinsippet TPO Engasjement for feltet- drøfter kompleksiteten Genuint ønske om å bli dyktig lærer- utvikle forskerholdning Prøver seriøst å kombinere emne i lys av bøker og off. dokumenter Selvstendige tanker- holdning: ”Hva kan jeg (som student) bidra med i dette feltet?” Dette må med synes jeg.

Utfordringer i lærerutdanningen Et for stort spekter av kilder i undervisning. - Konsentrere Gå mer i dybden i didaktisk sammenheng. - Konkretisere (jfr. Kristiansen; begrensninger/muligheter) Tettere samarbeid med student og praksisfeltet. - Samarbeid Forankre prosjektet,forskertriaden. TingTarTid Samme gjelder dette, det må med.

Kilder Diverse studenttekster (2008) Dalen,M. (2008): Intervju som forskningsmetode. Oslo: Universitetsforlaget Kristiansen,A. (2007): Lik rett til kunnskap. En epistemologisk studie av tilpasset opplæring og sosial seleksjon i utdanning. Dr. philos avh. Tromsø: Universitetet i Tromsø Stenhouse,L. (1988): An Introduction to Curriculum Research and Development. London: Heinemann Bjørnsrud,H. (1999): Den inkluderende skolen. Oslo: Universitetsforlaget Bjørnsrud,H. (2005):Rom for aksjonslæring. Oslo: Gyldendal-Akademisk Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (2006): Evaluering av allmennlærerutdanningen i Norge 2006. Del 1: Hovedrapport. Oslo: NOKUT Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (2006): Evaluering av allmennlærerutdanningen i Norge 2006. Del 2: Institusjonsrapporter. Oslo: NOKUT Kilder kan jo heller ikke kuttes :)