Veiledning og rådgiving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Traumebevisst skole i Grimstad
Pasient- og brukerombud i Hordaland Rune J. Skjælaaen
KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Normer, verdier og holdninger
Sommervikar i Blend.
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
NESO Formannsskole Ledelse
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
- roller og forventinger
Språk og sosialisering
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Instruktørseminar 09 KCK
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Opprettholdende faktorområder
Drop-In metoden i skolen
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Responsferdigheter & Kartlegging
Informasjonsarbeidet? - eller planarbeidet? Roar Stokken.
Er det mulig å bli så god etter bare et halvt år?
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Veiledning og kommunikasjonsteori
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Rakel K.Rohde Næss Høgskolelektor
Rakel K.Rohde Næss ”Student veileder student”
Vi vil «være sammen»; for barna…
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
”Student veileder student” Rakel K. Rohde Næss Høgskolelektor.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Ledelse av læringsprosessen
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kommunikasjon og relasjon i arbeid med ungdom
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning og rådgiving Rakel K.R. Næss Kilder: bl.a ; Liv Gjems, 95. Forelesning av Pål Kill, 04.12.02. Kurs og div. artikler av Lars Even Olsen og Gudmund Fossli. Erling Roland. Palma Sjøvik, 2002. Befring og Tangen (red) ,2001. eget arbeide i PP-tjeneste.

Veiledning/Rådgiving To begrep som ofte forveksles Forsøk på def. rådgiving- gjennomgås Forsøk på def. veiledning- gjennomgås

Rådgiving En prosess Fra en nåværende situasjon som er vanskelig, til en ønsket situasjon, gjennom å igangsette tiltak Innebærer: Klargjøring av situasjonene Utløsning av ressurser Igangsetting av tiltak (Engan,1994)

Veiledning: Et prinsipp som er viktig for å få til veiledning er at den må bygge på frivillighet. (…) I Veiledning er det flere prosesser som er virksomme, og veileder må fylle flere funksjoner. (Liv Gjems, 95:17)

Likheter for veiledning og rådgiving Begge er bygget på frivillighet Ansvar for endring ligger hos rådsøker Rådgivers snavar blir å legge prosessen til rette, å lede prosessen og å fullføre prosessen Rådgiver må være bevist sitt ansvar som modell for den som søker hjelp

Hva sier lovverket? Opplæringsloven: § 5-7 Rammeplan for barnehagen: Utdrag: ” barn under opplæringspliktig alder som har særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Hjelpa skal alltid omfatte tilbud om foreldrerådgivning ” Rammeplan for barnehagen: Utdrag: ”Førskolelærerne har veiledningsansvar for sine nærmeste medarbeidere (…), ”Førskolelæreren har formelle kunnskaper om små barns utvikling og behov. Dette er kunnskaper som barnehagen bør la foreldrene ta del i etter behov og ønske” Forvaltningsloven: §11 UTDRAG :”Førskolelærere i offentlige bhg. ansvar for å veilede foreldrene videre i hjelpeapparatet når de har behov for det” Hva sier L-97?

OPPGAVE TIL GJENNOMTENKING: Hva er viktig å tenke på når du veileder Hva må til for å få en god prosess? Hva kan hindre en god prosess?

KOMMUNIKASJON Elementer i samtalen Empati- det samme som innlevelse i et annet menneskes situasjon og tankeliv 3 typer kommunikasjon Verbal Non.verbal symbolsk

KART ( Lars Even Olsen, Gudmund Fossli) Kartene omfatter måten vi tolker og forstår andre. Kartene bli vår virkelighetsforståelse For at noen skal endre seg må kartene endres I alt profesjonelt arbeid spiller fagpers. Utstråling, væremåte, og gjennomslagskraft en viktig rolle

SAMTALETEKNIKK Når jeg mottar tilbakemeldinger-unngå å argumentere med avsender Når jeg gir tilbakemeldinger- få samtalen ned på et jeg ”nivå” Samarbeid -undre oss sammen -skape allianser

SAMTALETEKNIKK Enhver samtale bør avsluttes med at rådgiver oppsummerer viktige momenter og sjekker ut med rådsøker om det er samsvar mellom oppfatningene til rådgiver og rådsøker. Eks: ” har jeg forstått deg riktig når jeg …… En oppsummering kan bidra til å skape klarhet, oversikt, bevisstgjøring og kan være ansvars avklarende.

ULIKE SPØRSMÅL Å STILLE (ofte relatert til LØFT ) Hypotetiske spørsmål Mirakelspørsmålet Skaleringsspørsmål Relasjonsspørsmål Unntaksspørsmål

LEDERROLLEN OG STATUS (Kilde: Keith Johnstone: mye bruk innenfor drama) Knytt til det vi gjorde i fjor med drama.Læreren som leder (og veileder) Pedagogen iscenesetter seg selv i møte med elever, kolleger , foreldre Høy status Lav status

SELVINSTRUKSJON Pedagogen skal være både formidler, tilrettelegger, veileder Når forsvaret er nede kommer det ubevisste fram (stress) ”å være redd seg selv” vises tydelig gjennom kroppsspråk Viktig å vite egne + og – i en veiledningssituasjon Sett grenser, lær av andre som er flinke til å si nei Hvit hva du vil på jobben

Råd til den som vil hjelpe andre: Søren Kirkegaard 1859 At man når det i sandhed skal lykkes en at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremst må passe på at finde han der han er og begynde der. Dette er hemmeligheden i al hjælpekunst (…)