Veiledning teori og metode Lars Gunnar Lingås

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Lederutvikling og skreddersøm
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
- Hovedrolle eller birolle
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
copyright kjellaug johannessen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Mangfold og fellesskap
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Definere og velge hovedmål og delmål
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Av: Anette Helene Smørdal
Etikk i pedagogisk arbeid
Grunnleggende pedagogikk,
VEILEDNING – BEGREPER, MODELLER, TEORIER
Opprettholdende faktorområder
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Karriereveiledning i grupper
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
PEL-eksamen Glu 5-10.
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Veiledning og rådgivning
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Veiledning og kommunikasjonsteori
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Norges Musikkhøgskole
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Veiledning teori og metode Lars Gunnar Lingås

Hva veiledning er Veiledning skal stimulere til egen læring og utvikling gjennom prosesser i et læringsklima som Virker motiverende Utvikler kunnskap og forståelse og omsetter kunnskap til handling Setter erfaringer i perspektiv Øker innsikt og klokskap I slekt med den sokratiske dialog.. ”dialogen er tankenes jordmor”

– og hva det ikke er Veiledning er ikke Terapi Undervisning Ledelse

Hva er rådgivning? I større grad overføring av kunnskaper og spesiell kompetanse og innsikt Tilbakemeldinger Konsultasjon Rådgiveren er ansvarlig for sine råd - men den som søker råd er i prinsippet selv ansvarlig for å følge dem

Historiske utviklingstrekk Fra 500 f Kr Den antikke filosofi – den sokratiske dialog Fra 100 e Kr Den kirkelige, religiøse oppdragelse Fra 500 e Kr Håndverkertradisjonens mesterlære Fra 1700 e Kr Veiledning i formell utdannelse (dannelsesidealene tar form) Fra 1880 e Kr Den terapeutiske tradisjon Fra 1900 e Kr Veiledning i yrkesutøvelse – profesjonalisering og metodegjøring av veiledning

Ulike retninger (etter Kaare Skagen) Handlings- og refleksjonsmodellen Gestaltveiledning og konfluent pedagogikk NLP som veiledning Konstruktivistisk veiledning LØFT Coaching Mesterlære Filosofisk veiledning Mentoring Zen-filosofisk veiledning

Handlings og refleksjonsmodellen ”Det var en god samtale” Klassikere: Kadushin Handal & Lauvås Norman Anderson Teori & begreper: Praktisk yrkesteori Veilednings-dokument Metode: Samtale Veileders rolle: Indirekte Metode-kompetanse Saksforhold Yrkes-utøvelse Kontekst: Profesjons-utdannelse Mål: Refleksjon Fagutvik-ling Annet: Mot behaviourisme Akademisering Forhold til praksis

Veiledning–strategi mot hindringer Veiledning skal bearbeide og møte hindringer for læring og utvikling hindringer i karriereren frustrasjoner over rolle/rollekonflikter uløste lojalitets og mål-middelkonflikter hindringer i selve veiledningen: når veileder og veisøker har ulik virkelighetsoppfatning når de har personlige spenninger når veiledningen blir terapi når veiledningen blir instruksjonspreget

Gestaltveiledning ”Danse med gestalter” Klassikere: Perls Bue Teori & begreper: Gestalt Konfluent pedagogikk Årvåkenhet Metode: Samtale Varierte metoder Veileders rolle: Indirekte Metode-kompetanse Saksforhold Yrkes-utøvelse Personlige forhold Kontekst: Profesjons-utdannelse Livsveiledning Mål: Oppleving Bevissthet Annet: Er symmetrisk relasjon mulig? Plass for analyse og kritikk?

NLP ”Det står skrevet i dine øyne” Klassikere: Bandler Grinder Teori & begreper: Sansning Fortolkning Metode: Atferds-terapi Samtale Veileders rolle: Styrende Handlings-orientert Saksforhold Alle livs-problemer Kontekst: Alle Mål: Forandre atferd Annet: Autoritær ”Mål helliger middel”

Konstruktivistisk veiledning ”Alt rakner før jul” Klassikere Peavy Bakhtin Konstrukt-ivisme Teori & begrep: Sosio-dynamisk Postmodern-isme Metafor-bruk Metode: Samtale Variert repertoar Veileders rolle: Indirekte Metode-kompetanse SaksforholdYrkes-utøvelse Karriere-valg Kontekst: Karriere-rådgivning Mål: Problem-løsning Annet: Fortelle/vise Virkelighets-relasjonen

LØFT og systemisk veiledning ”Løsningen er nær” Klassikere: Bateson Bakhtin Gjems Teori & begreper: Sirkularitet Relasjoner Metode: Samtale Spørre-teknikker Veileders rolle: Indirekte Metode-kompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Kontekst: Profesjons-utdannelse Ledelse Mål: Refleksjon Problem-løsning Annet: Over-optimisme Falsk symmetri

Coaching ”Du vet svaret selv” Klassikere: Gallwey Teori & begreper: Psykologi Flyt Metode: Instruere Demonst-rere Spørre Veileders rolle: Fagekspert Metode-kompetanse Saksforhold: Yrkes-utøvelse Ferdighets-læring Kontekst: Idrett Ledelse Mål: Prestasjon Refleksjon Annet: Forhold til rådgivning

Mesterlære ”Du skal gjøre det slik” Klassikere: Lave og Wenger Kvale Teori & begreper: Sosial-antropo-logi Filosofi Metode: Instruere Demonstr-ere Korrigere Veileders rolle: Fagekspert Mester Direkte Saksforhold Yrkes-utøvelse Ferdighets-læring Kontekst: Håndverk Kunst Forskning Mål: Produkt-orientert Annet: Forhold til rådgivning

Filosofisk veiledning ”Tankens jordmor” Klassikere: Aschenbach Teori & begreper: Filosofi Metode: Metodefri-het Veileders rolle: Symmetrisk Saksforhold: Eksistens-ielle spørsmål Kontekst: Alle Mål: Skape klarhet Annet: Forhold til rådgivning

Mentoring ”Jeg har mest erfaring” Klassikere: Homer Teori & begreper: Historiske variasjoner Metode: Samtale Veileders rolle: Personlig lederskap Saksforhold: Personlige forhold Kontekst: Yrke Privatliv Mål: Personlig vekst Annet: Forhold til rådgivning

Zen-filosofisk veiledning ”Den fulle tekoppen” Klassikere: Buddhist-iske skrifter Teori & begreper: Paradoksal pedagogikk Metode: Trening Motivasjon Veileders rolle: Varierer Saksforhold: Alle Kontekst: Mål: Beherske helhet Ubesværlig mestring Annet: Annen type selvutvik-ling

En advarsel På vakt mot lettvinte løsninger På vakt mot kjappe metodegrep På vakt mot uetiske relasjoner Så hvilken retning passer deg?

Veiledningsfora Veiledning som læringsforum Veiledning som modellforum Å kunne, mestre Veiledning som modellforum Å se sammenhenger og relasjoner Veiledning som diskursforum Å forstå, forholde seg kritisk og analytisk

Veiledning som læringsforum utgangpunkt i motivasjon og interesse fastholde problemstillinger/ problemkonfrontasjon systematisk refleksjon gjennom spørsmål komme med motforestillinger/kritiske spørsmål fremme kognitiv bevissthet om valg, verdier, verdikonflikter, fordommer og arvede, inngrodde forestillinger

Veiledning som modellforum Overføringer: veileder projiserer egne konflikter på veisøker og omvendt Parallellprosesser: veiledningens etiske ramme påvirker resultatet Modellfunksjonen: veisøker ser forbilder i veileder Speilfunksjonen: veisøker bevisstgjøres om egen væremåte ved å gjenkjenne prosesser (på godt og ondt)

Veiledning som diskursforum Den gode, forløsende dialog Konsentrasjon om det rasjonelle Kritisk refleksjon Legitimerende forankring av normative konklusjoner

Diskursens prinsipper Deltakelse fra berørte parter Tvangsfri/herredømmefri dialog Likeverdige relasjoner Med vekt på kraften i det gode argument (analyse og kritisk kunnskapsutvikling)

Relasjonen veileder-veisøker asymmetri/ statusforskjell subjekt-objekt-relasjon fagautoritet symmetri, likeverdige parter subjekt-subjekt-relasjon likeverdighet

Om bruk av modeller ”Kybernetisk” systematikk sammenholdt med livets mangfold Gunnel Lindhs ”Femmeren” er er eklektisk modell – fordeler og ulemper… Problemløsning og problemhåndtering – ikke alt lar seg løse! Modellen legger vekt på målet med samtalene: Kritisk bevissthet Kunnskaper Ferdigheter Holdninger

Femmerens trinn 1 Utrede situasjonen 2 Utvide perspektivet 3 Formulere mål og delmål 4 Utvikle en handlingsplan og gjennomføre den 5 Evaluere og følge opp

Første trinn: Utrede situasjonen Mål: felles oppfatning av virkeligheten Veisøkers perspektiv – ikke ”løsning søker problem” Den person som søker råd er unik

Første trinn: Oppgaver Forberedelser: Kunnskap til bruk Respekt Kontaktetablering ”Tuning in” Læringsklima Forstyrrelser Etiske rammer Tydelige avtaler Diskresjon

Første trinn: Oppgaver (forts) Samtaleform Måten å spørre på – hvem er eksperten? Jf Kierkegaards hjelpeprinsipp Fokusere Bearbeide hindringer Hva kan tilbys? Kjenne egne begrensninger

Første trinn: Metoder Lytte Speile Oppmuntre Spørre Sammenfatte

Første trinn: Ferdigheter Formålsorientering (holde fokus) Tydelighet (klar og konkret) Åpenhet Fleksibilitet (demonstrere, øve) Empati og innlevelse

Andre trinn: Utvide perspektivet Nytt blikk på seg selv og situasjonen Kunnskaper om muligheter og begrensninger Korrigere og endre gammel viten/myter Overveie sterke og svake sider

Andre trinn: Oppgaver Bearbeide forsvar og motstand som hindrer et utvidet perspektiv: Mistanke til rådgiver Overtalelse Bagatellisering Alliansesøking Omfavnelse Gi av eget perspektiv og egne kunnskaper Forløse kunnskapssøking

Andre trinn: Metoder Sammenfatte eget perspektiv Konfrontere Informere Tilpasset Tilstrekkelig Aktuelt Saklig Ikke normativt Tilgjengelig Tolke

Andre trinn: Ferdigheter Utvikle samtaleferdigheter – bevissthet om egen væremåte Trygghet på egen rolle og egne kunnskaper Respekt Åpenhet Empati

Tredje trinn: Formulere mål og delmål Finne ut: ”Hva vil du?” Løsninger og valgmuligheter Utforme målene Utrede konsekvensene Utrede og finne ytre løsninger

Tredje trinn: Oppgaver Utvikle egen håndteringsevne Finne mål som er: Tydelige Adekvate Etterprøvbare Realistiske Veisøkers egne Få fram ønskene Dialog om konsekvensene

Tredje trinn: Metoder Drømmeteknikker Framtidsverksted Idédugnad Konkretisering Oppstillingsteknikker (s 155) Kraftfeltanalyse

Tredje trinn: Ferdigheter Kreativitet Åpenhet Kunnskapsrikdom Trygghet på egen rolle

Fjerde trinn: Utvikle en plan og gjennomføre Finne ut hvordan mål kan nås Tiltaksorientering – hvem gjør hva? Steg for steg Gjennomførlige tiltak

Fjerde trinn: Oppgaver Undersøke mulige veivalg Finne ut hvilke som er best Nå til enighet om videre gang

Fjerde trinn: Metoder Skaffe relevant informasjon Oppstillingsteknikker Kraftfeltanalyser Handlingsplan i små trinn om nødvendig Inngå kontrakt om ansvar og framdrift Demonstrere Øve

Fjerde trinn: Ferdigheter Formålsorientering (holde fokus) Tydelighet (klar og konkret) Åpenhet Fleksibilitet (demonstrere, øve) Empati

Femte trinn: Evaluering Kontinuerlig evaluering Sluttevaluering Prosessevaluering

Femte trinn: Oppgaver Hva er oppnådd kvantitativt (ytre resultater)? Hva er oppnådd kvalitativt (indre resultater, selvinnsikt osv)? Tidsbruk Metodebruk

Femte trinn: Metoder Oppsummerende samtale Evaluere forholdet mellom mål og resultater Hva virket og hva virket ikke? Statistikk

Femte trinn: Ferdigheter Ærlighet Åpenhet Kritisk holdning til seg selv Hva skal tilbakemeldes ytre omstendigheter?

Dette var ingen kokebok! Tenk selv!