Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT …

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Kroppsøvingsdidaktikk
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Didaktiske analysekategorier
12 Reflekterende lesing.
Kvalitative og kvantitative metoder
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Pensum Bordens: Research design and methods A process approach 5. eller 6. utgave Kap Fordeling: Bjørnebekk har spesielt ansvar for delen ”Qualitative.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
IDRETTSVITENSKAP OG IDRETTSFORSKNING …
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Kroppsøvingsdidaktikk
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
Dramafaglig prosjektarbeid
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
Deltakende læring.
Temaområde - Kropp - Kultur - Samfunn
PSYOLOGI EN INFØRING I FAGOMRÅDET
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Trondheim Montessori Ungdomsskole
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Informasjon om fagvalg til Vg2
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT … En innføringsforelesning for Kroppsøving/ Grunnfag idrett (60 sp) ved Høgskolen i Vestfold Thomas Moser

Å STUDERE … Studium (lat.) = strev eller iver etter lærdom Systematisk arbeid med å tilegne seg et stoff eller en metode Gransking, forskning eller undersøkelse Emne, fag eller fagkombinasjon som man studerer ved en høyskole eller et universitet (Store norske leksikon, Bd. 13, S. 147) Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU

NOEN MOMENTER VED DET Å STUDERE Mer frihet  mer ansvar Mindre ”tvang”  mer selvstendighet og motivasjon Færre forpliktende oppgaver  større krav til selvorganisering Mindre ”fast” pensum  mer selvstendig søking etter kunnskap Finne fram til kunnskap Opparbeide seg kompetanse selv, ut fra eget utgangspunkt og egne interesser Bruke kunnskap/teori for å analysere og som grunnlag for egne avgjørelser Mer refleksjon over egne handlinger, holdninger Thomas Moser

Å STUDERE – NOEN TIPPS 1 Komme tidlig i gang – start nå med å arbeide med pensum Skape seg gode arbeids-/leserutiner: for eksempel. lese på forhånd, være forbered til undervisningen Kanskje se litt på litteratur om studieteknikk? Være klar over hvordan/når man selv lære/lese best Sette seg selv mål for egen læring; planlegge læringsprosessen Evaluere egen ”læringsopplegg”, gjerne sammen med andre Thomas Moser

Å STUDERE – NOEN TIPPS 2 Slutte seg sammen til kollokviegrupper/arbeidsgrupper, skaper et godt læringsmiljø Ta lærernes anbefalinger om videre arbeid, fordypning, lesing etc. alvorlig Være aktiv med tanke på avklaringer av vanskelige ting i undervisningen Thomas Moser

Å STUDERE KROPPSØVING OG IDRETT … Utvikle kompetanse til å arbeide med kropp og bevegelse (også) på et annet plan en kun med tanke på egen praktisk utøvelse (lærer, trener, instruktør etc.) Tilegne seg kompetanse (= kunnskap og ferdigheter) som er basert på vitenskap (og erfaring) Kritikk, refleksjon, utvidelse av egne perspektiver Thomas Moser Thomas Moser - HVE/LU

OM BEGREPENE … KROPPSØVING IDRETT

Thomas Moser

KROPPSØVING Pedagogisk ”bruk” av kropp og bevegelse Pedagogisk ”påvirkning” av kropp og bevegelse Bruk og påvirkning av kropp og bevegelse i forbindelse med oppdragelse, utvikling og læring Thomas Moser

KROPPSØVING Oppdragelse gjennom bevegelse i bevegelse og til bevegelse Thomas Moser

INNHOLD I KROPPSØVING (Eksempler for ulike inndelingsmuligheter) Øvelse, dans, lek/spill, kamp (Mester, 1969) Forme, leke, yte (Schmitz, 1970) Idretter (lag-/individualidretter; ute/inne; mv.) Erfaringsformer (sosialerfaring, kroppserfaring, bevegelseserfaring) Handlingskompetanse (ferdigheter og fysiske ressurser; kunnskap; holdninger og verdier) Thomas Moser

HVA ER/BETYR IDRETT? Idrett gjelder kropp og bevegelse ”Idrett har med kroppsutfoldelse å gjøre” (St.meld.nr. 41 (1991-92) Om idretten – Folkebevegelse og folkeforlystelse) Kroppsutfoldelse som ikke (eller i mindre grad) er knyttet til arbeid Idrett sies å ha egenverdi (verdi i seg selv) og nytteverdi (verdi som ligger utenfor selve aktiviteten/utøvelsen) Thomas Moser

EKSEMPLER PÅ IDRETT Konkurranseidrett Mosjon Helseidrett; tilpasset fysisk aktivitet Barneidrett Uorganisert (spontan, fri) lek Kroppsøving Underholdningsidrett (profesjonell idrett) Friluftsliv Thomas Moser

IDRETT, KROPPSØVING OG VITENSKAP IDRETT (norrønt opprinnelse) id = virksomhet, aktivitet drott = kraft, utholdenhet VITENSKAP = både fag og framgangsmåte (forskning) Stiller visse krav til måten man beskriver, forklarer og forutsi (deler av) virkeligheten Thomas Moser

HVA ER VITENSKAP? Brukes både for å betegne et fag, for eksempel idrettsvitenskap eller treningsvitenskap, idrettssosiologi, … en prosess, forskning som kunnskapsproduksjon (for eksempel kvantitativ og kvalitativ forskning) selve kunnskap, foreliggende forskningsbasert viten om idrett Thomas Moser

HVA BETYR FORSKNINGSBASERT? Forskningens hensikt er å beskrive, forklare og/eller forutsi (deler av) virkeligheten. Det stilles vanligvis krav til en viss ”generaliserbarhet”, gyldigheten for utsagnet gjelder ut over en enkelt, konkret situasjon. Kunnskapsproduksjonen må oppfylle metodiske krav som gjelder til et visst tidspunkt og for et visst fag (!) Påstander må være etterprøvbar Kunnskapen er teoribasert (relateres til foreliggende vitenskapelig kunnskap) Thomas Moser

VITENSKAPELIGE PERSPEKTIVER PÅ KROPP OG BEVEGELSE Sosiologi Psykologi Økonomi Treningsvitenskap Anatomi Fysiologi Biomekanikk Medisin Helselære Biokjemi SAMFUNNSVITENSKAP idrett arbeid KROPP MENNESKET BEVEGELSE mosjon NATURVITENSKAP kunst sport Pedagogikk Antropologi Filosofi Didaktikk Historie utseende opplevelse HUMANIORA Thomas Moser

Historie … Bare kjedelig? Idrettsvitenskapelig internettside - eksempel fra Sverige Og så finnes det litt norsk også, delvis tilgjengelig gjennom nettsiden for kroppsøvingsseksjonen Landslaget for Fysisk Fostring i skolen (LFF)

”FORMER” FOR VITENSKAP Utvalgte eksempler med betydning for idrett NATURVITENSKAP Anatomi Fysiologi (Bio-)Mekanikk SAMFUNNS-VITENSKAP Psykologi Sosiologi HUMANIORA Filosofi Historie Pedagogikk og didaktikk Skaper maksimalstyrke mer hurtighet/spenst? Hvordan utvikle mest/best mulig maksimalstyrke i beinstrekkerne? (øvelser, metoder,…) Hvordan skaper best mulig motivasjon for styrketrening? Hvorfor er helsestudioer så populære? Hvilken betydning har en sterk kropp (utseende) i dagens samfunn? Hvordan har styrketrening endret seg i tiden? Hvorfor og hvordan underviser man i styrke-trening kroppsøving? Thomas Moser

HVA DU BØR KUNNE SVARE PÅ ETTER DENNE FORELESNINGEN… Hvordan kan man begrunne at kroppsøving/idrett er akademiske fag? Hva kan være forskjell mellom det å gå på idrettslinje eller folkehøyskole og det å studere kroppsøving/idrett? (mål, metode, …) Gi eksempler for hvordan ulike vitenskapelige perspektiver på kropp, bevegelse, kroppsøving, idrett fører til ulike problemstillinger Thomas Moser