LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Advertisements

Språklige virkemidler
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Litterære virkemidler
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
DIKT virkemidler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
DIKT Vite litt om Inger Hagerup og Halldis Moren Vesaas
Språkstimulering og barnelyrikk
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Litteraturhistorie.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Roman- og novelleanalyse
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Bokpresentasjon Oslo.
Essay er en skriftlig sjanger.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Litterære virkemidler
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
Dikt.
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Dikt. RIM: Katt - hatt RYTME: sanger. Kan klappe. GJENTAKELSE: Ord og linjer blir gjenteke. METAFORAR: Skogens konge (elgen). BESJELING: Sola smiler og.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
AMALIE SKRAM Karens jul. Mål for timen Kjenne til Amalie Skram som forfatter. Kunne gjenfortelle Karens jul. Gjennom eksempler i teksten si noe om hvilke.
Om eventyr, fabler, sagn, folkeviser.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
Poetiske virkemidler Mål for arbeidet:
Virkemidler i film  Mange vanlige enkeltbilder, og kjører dem fort etter hverandre.  Filmen har sitt eget språk,  sine egne ord.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Sammensatte tekster S.S. EUS 2017.
Novelleanalyse Oppgaver S.S. EUS 2017.
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Retorikk og skriving.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Herre Gud ditt dyre navn og ære
Om lyrikk.
Lyrikk.
Estetiske virkemidler
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Modernismens poetiske provokasjon
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Analysere og tolke eventyr
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre

Kjennetegn Et dikt kan komme i alle lengder og fasonger, men er vanligvis korte Kan handle om alt: Hverdagsskildringer, livet, døden, kjærlighet… Dikt sier mye med får ord Hvert ord er viktig, vekker følelser, tanker og fantasien hos oss Teksten er oftest inndelt i strofer En linje i strofen kaller man verselinje Utarbeidet av Sissel Vestre

Rytme – «takt» – gjør diktet lett å sette musikk til Rim Enderim - to verselinjer som ender med ord som rimer. Parrim: Når to og to verselinjer slutter på ord som rimer, dannes det et parrim. Kryssrim: Når annenhver linje slutter på ord som rimer, dannes det et kryssrim. Bokstavrim (allitterasjon) - samme bokstav (lyd) flere steder i samme strofe Rytme – «takt» – gjør diktet lett å sette musikk til Utarbeidet av Sissel Vestre

Språklige virkemidler – brukes for å framheve det lyrikeren vil si oss Språklige bilder: Sammenligning – gjerne brukt som virkemiddel når dikteren vil beskrive en person Eks: «Du er som en blomst» Metafor – sammenligning uten sammenligningsord Eks: ”Du er en blomst” (Du er som en blomst) Utarbeidet av Sissel Vestre

Klisjé - språklige bilder som man hører om og om igjen. Eks: ”Sterk som en bjørn” Ironi – sier det motsatte av det en mener Besjeling – konkrete ting, dyr og planter får menneskelige egenskaper Eks: ”Fager kveldssol smiler” Utarbeidet av Sissel Vestre

Personifisering – abstrakte ting får menneskelige egenskaper Eks: ”Døden ventet rundt neste sving” Gjentakelse – ord eller setninger gjentas flere ganger Kontrast – motsetninger Eks: svart/hvitt, stor/liten Symbol – mennesker, dyr eller gjenstander vi alle forbinder med det sammen Utarbeidet av Sissel Vestre

Lyrikken før og nå På 1800-tallet hadde diktene strofer med mange, lange og dramatiske vers Etter hvert forsvant den faste formen Dagens diktere har mulighet til å eksperimentere med språk og tema slik de selv vil Moderne dikt er derfor ofte svært ulike Utarbeidet av Sissel Vestre

Diktets form Ubunden form Bunden form Ikke rim og fast rytme Enderim Rimmønster Samme «system» gjennom hele diktet Ubunden form Ikke rim og fast rytme Linjene har ulik lengde Utarbeidet av Sissel Vestre

Å analysere (tolke) dikt Presentasjon Tittel, forfatter, årstall, evt. diktsamling Motivet Hva er innholdet i diktet – hva handler det om helt konkret? Beskriver diktet spesielle personer eller miljøer? Uttrykker det spesielle stemninger eller følelser? Utarbeidet av Sissel Vestre

Din mening om diktet Hvordan er diktet bygd opp? Tema – budskap Antall strofer i diktet? Antall verselinjer i hver strofe? Finn rim Enderim? Gi eksempler Bokstavrim? Gi eksempler Andre virkemidler? Gi eksempler Tema – budskap Hva handler diktet om – tema? Hva vil forfatteren si oss med diktet – budskap? Din mening om diktet Utarbeidet av Sissel Vestre