Oslo Voksenopplæring spesialundervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

LOGOPEDTJENESTER I NORD- TRØNDELAG
Abildsø skole - Eksamen 2014.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Voksenopplæringens overganger
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Minoritetsspråklige og tilpasset språkopplæring i APS
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Læring av grunnleggende ferdigheter!
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Fra grunnskole til videregående.
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Nasjonale prøver.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
Kongsberg norsksenter
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Vi er inne i vårt 6. år Skoleår Elever 2008/ /2010 4
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Realfagskommunen Asker
Arbeidsledigheten i Oslo gjennom 2017
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Prosjekttilskuddsmidler til kommunale innvandrertiltak med formål å styrke integreringsarbeidet i kommunene
Tone Milde Seniorrådgiver
Kjølv Eidhammer Undervisningssjef
Utskrift av presentasjonen:

Oslo Voksenopplæring spesialundervisning Anita Berglund Helge Skjæraasen Bjørn Stenmark Mars 2011 Oktober 2011

En liten introduksjon…………………… Nydalen experience A rainy day http://www.youtube.com/watch?v=5Iln3ef5iEM Nydalen experience Train to somewhere http://www.youtube.com/watch?v=qJamDxLWO40 RagnaRock RagnaRock together http://www.youtube.com/watch?v=aB9ZP9guiU8&feature=related

OSLO VO Servicesenter OSLO VO Sinsen OSLO VO Smedstua OSLO VO Rosenhof Skullerud OSLO VO Nydalen

OSLO VO Servicesenter (SeSe) Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere Grunnskole OSLO VO Servicesenter (SeSe) Spesialundervisning Videregående opplæring

OSLO VO Nydalen ”Jeg er blitt mer åpen” Logoped- Psykisk helse tjenesten Psykisk helse Synspedagog- tjenesten Dysleksi Lese- og skrivevansker Norsk OSLO VO Nydalen Ervervede skader ASK Alternativ- og supplerende kommunikasjon Team (4)

Avdeling for hørselshemmede Strategiske plangrupper Matematikk Norsk Logopedi ASK VFL Ervervede skader/ kognitiv svikt OSLO VO Skullerud Eksamensrettet grunnskole

Geografisk inntak av elever i Oslo Oslo Voksenopplæring Nydalen (Oslo vest, sentrum og nord) Bydelene Bjerke, Frogner, Grünerløkka, Sagene, Nordre Aker, Vestre Aker, St.Hanshaugen og Ullern – 8 bydeler Oslo Voksenopplæring Skullerud (Oslo sentrum, syd, øst og nord) Bydelene Alna, Gamle Oslo, Grorud, Nordstrand, Stovner, Søndre Nordstrand og Østensjø – 7 bydeler ”Nå tør jeg å lese”

Opplæringsloven § 4A-1 Rett til grunnskoleopplæring for vaksne        Dei som er over opplæringspliktig alder, og som treng grunnskoleopplæring, har rett til slik opplæring, så langt dei ikkje har rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1. Retten til opplæring omfattar til vanleg dei faga ein treng for å få vitnemål for fullført grunnskoleopplæring for vaksne. Opplæringa skal tilpassast behovet til den enkelte.        Opplæringa og undervisningsmateriellet er gratis.

Opplæringsloven § 4A-2 Rett til spesialundervisning på grunnskolens område Vaksne som ikkje har eller ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet for vaksne, har rett til spesialundervisning. Vaksne som har særlege behov for å kunne utvikle eller halde ved like grunnleggjande dugleik, har rett til slik opplæring.

Sakkyndig vurdering – enkeltvedtak § 4A-2 Søknaden kommer til Servicesenteret Sakkyndig vurdering Tildeling av timer Gjelder for inntil 3 år Søknaden legges i SITS Overføres det senteret eleven tilhører geografisk (finnes unntak) Rektor sender tildelingsbrev til eleven Enkeltvedtaket gjelder når eleven motter tildelingsbrevet Klagerett ”Her møter vi forståelse, respekt, kunnskap, innsikt og glede”. Samt at vi blir møtt som enkeltindivider.”

Inntak BASIS med grunnskolevedtak pr 05.09.2011   Venteliste (LL/LS) 5.9.11 Aktivt plassert(AP) ** Ramme fra UDE Kia 77 45 40 Skullerud 199 190 Rosenhof 430 390 Smedstua 264 280 SUM 938 900 **Her kan det være noen som har sluttet, men som ikke er sluttført ennå.

Aktive plassert i norsk og samfunnskunnskap/basis med grunnskolevedtak pr 05.09.2010 Oslo VO Rosenhof 2917 Oslo VO Skullerud 802 Oslo VO Smedstua 1248 KIA 120 SUM 5 087

Tall for søknader til spesialundervisning (4 A-2) pr. 14.10.2011 75 synspedagogisk vurdering 258 logopedi 416 audiopedagogisk behandling 186 spesialundervisning med sakkyndig vurdering 24 hørsel med sakkyndig vurdering 959 søknader 4 A-1: I tillegg er det ca 110 personer som har tilbud ved Oslo VO Nydalen Omtenksomhet, oppmerksomhet og omtanke fra medelever.”

Senterets verdier (Oslo VO Nydalen) Kreativitet Raushet Endringsvilje Mot Senterets visjon Opplæring på voksnes vilkår "Tøft å gå på skole i min alder for å komme ut av skapet. Nå greier jeg å være i en liten gruppe.”

Virksomhetsidé Kvalitet i alle ledd: Kontakt, inntak, undervisning, veiledning og videreføring Engelsktime: ”Jeg har gledet meg siden klokka 6 i morges.”

Elevgrunnlag (Oslo VO Nydalen) Ca 500 elever totalt på årsbasis Elevene er enten født med lærevansker, eller de har blitt skadet f.eks ved hjerneslag eller trafikkulykker Deltidselever – tildeles ca 5 timer undervisning i uka i gjennomsnitt Intern og ekstern opplæring Opplæring i tråd med generell del i Kunnskapsløftet P-scales Routes for learning VFL Basis Individuell opplæringsplan "Det hjelper s"Det hjelper så godt "Det gjør godt psykisk når jeg kjenner at jeg mestrer ting, spesielt det å gjenkjenne og å lese.”

Årsverk Andre tilsatte 13 Pedagogisk personell 50 Vikarer Arbeidstrening

Ressurs- og Inntaksteam Samarbeid PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) Veiledning av lærere/elever Timeplanarbeid Sosialpedagogisk arbeid Tverrfaglig arbeid ”Her møter vi forståelse, respekt, kunnskap, innsikt og glede. Samt at vi blir møtt som enkeltindivider.”

Dokumentasjonskrav Måloppnåelse i IOP (individuelle opplæringsplaner) Brukerundersøkelser – lokale og sentrale (tilpasset MMI) Medarbeiderundersøkelser ”Sosialt samvær og kontakt med andre mennesker.”

Målformuleringer Presisjonsnivå utfordrende Lesegruppe IOP Kunnskapsløftets målformuleringer relevante for mange av våre elever

Styrke basisfagene Fokus på basisfagene ut fra ulike elevgruppers forutsetning Basisfag kan fortolkes ulikt i forhold til ulike elevgrupper Samarbeid mellom Skullerud og Nydalen om læreplanarbeid for de svakeste minoritetsgruppene Fag knyttet til KL Fag som redskap for å oppnå andre mål Basis Pedagogisk veiledning

Opplæringstilbud: Norskopplæring: Lese- og skrivevansker ”Hvem vil være syk når Oslo VO Nydalen er vårt lyspunkt.” Norskopplæring: Lese- og skrivevansker Skoleavis(AvisN) Litteraturgruppe Studiestøtte/studieteknikk Basiskompetanse Norskopplæring for minoritetsspråklige (bl.a. praktisk norsk v/mat og helse, musikk med mer)

IKT Grunnopplæring i Word og Excel Søk på internet Bruk av E-post Noen moduler i Datakortet E-borgerskap Bruk av digitalt kamera ”Det går veldig bra for meg å lære norsk effektivt på VO Nydalen. Lærerne er veldig bra og veileder elevene her.”

Andre fag Engelsk Naturfag Samfunnsfag Matematikk Musikk Mat & helse Kunst & håndverk ”Nydalen er et inkluderende lite minisamfunn! Vi blir sett. Selvbilde blir høynet. Vi er verdifulle.”

Tilbud for mennesker med ervervet hodeskade Kognitiv trening Språk- og kommunikasjonstrening Fysisk aktivitet Du kan få hjelp til å: Gjenvinne ferdigheter Språk- og taletrening Lesning og skriving Læring av kompenserende strategier Tilpasning av hjelpmidler

ASK - Tilbud til voksne med omfattende funksjonshemminger Alternativ og supplerende kommunikasjon Pedagogisk veiledning Tilpasning av hjelpemidler for kommunikasjon og omgivelseskontroll Økt deltakelse og mestring i dagliglivet Opplæring som gir meningsfull fritid Personalkurs

ASA (arbeid-samarbeid-aktivitet) Få eleven i arbeid, samarbeid eller aktivitet etter at eleven avslutter undervisningstilbudet etter Oslo VO Nydalen Besøk og samarbeidpå arbeidsplasser, aktivitetssentre o.a. Samarbeid med NAV Oppfølging direkte med eleven, arbeidsgiver m.fl. etter avsluttet voksenopplæring – ”Livet etter Nydalen”

Logopedisk arbeid Opplæring til voksne med språk- og talevansker etter sykdom eller skade. Synspedagogisk arbeid Opplæring til voksne med medfødte eller ervervede synsproblemer Avdeling for hørselshemmede (Skullerud) Voksne med hørselshemning Funksjonshemmede med hørselshemning Voksne med kombinert syns – og hørselshemning Døvblitte Døvblindblitte Voksne innvandrere og flyktninger

Prosjekter HH - Skullerud Opplæring i bedrift : RYCON AS Oppfølging av elever på arbeidsplass; norskopplæring tilknyttet arbeid Fører min.språklige døve opp til samme skriftlige norskprøver som hørende; Norskprøve 1,2 og 3 Nasjonalt godkjente ( godkjent av Norsk språktest ) avlesningsprøver/ eksamen  i tegnspråk for døve, i stedet for muntlige prøver til norskprøvene, lytteprøvene er erstattet med eksamener i tegnspråk. Avlesningsprøve 1 og 2 på A2 og B1 nivå.  Deltar i internasjonalisering, EU prosjkter : ProDeafToolKit. Veiledningsmateriell til offentlige instanser om døvhet og kommunikasjon SensAge. Veilednings – og forskningsmateriell om eldre med sansetap; syn, hørsel og døvblinde. Arrangere årlig europeiske konferanse. HIPEN. Europeisk nettverk for opplæring av døve; utvikling av materiell og metoder. Staff training, konferanser. Samarbeider med Tolkeutdanningen ved HIO, veileder studenter, eksaminator. Samarbeider med UIO, institutt for spes.ped, og foreleser for masterstudenter i audiopedagogikk.