P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Den autentiske læringsdialogen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
”DEN LILLE GANGETABELLEN” Multiplikasjon
Framtida nå – les og forstå!
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte 2. trinn
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Pedagogikk og elevkunnskap
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Janne, Tony og Kathrine GLU Innledning Presentasjon Fag Trinn – elevgruppa Disposisjon av fremlegget.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Hva er viktig for elevers læring?
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Observasjonsoppgave praksis
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Motivasjon og læring gjennom aktivitet Et inquiry- og casebasert opplegg for 1P og 1PY Marit Kalstø og Tor Arne Mjølund Kristiansand katedralskole Gimle.
Lesing i matematikkfaget Samling nr 2 i SOL-nettverket Vikemarka skule 3.oktober 2013.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Skole/hjem samarbeid 3.trinn. Lekser Tilpasset opplæring (nettsider o.l) To leksepermer – Norsk og matte – Engelsk Husk å levere lekser: – Engelsklekse:
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Skole/hjem samarbeid.
Lesing i matematikkfaget
Velkommen til foreldremøte
20. september.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Den matematiske samtalen
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Autoritet i klasserommet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole

I NNLEDNING 8. klasse Fagtekst Elevenes arbeidsprosess Refleksjon/råd

FAGTEKST En brøk kan leses på forskjellige måter Praktisk eksempel verbaltekst med eksempel Oppgaver Faktatekst med bilde Fargekoder Fremmedord Langsomme tekster Annet

H VORDAN DET BLE JOBBET MED TEKSTEN Kan dere fellesnevner? Individuelt arbeid, lærer går rundt Nivådeling (Hattie 2010, st.mld 16) Matematiske uttalelser Lite vekt på eksempler Lekse  repetisjon av timen  lærer mer

H VORDAN KUNNE DET BLITT JOBBET MED TEKSTEN ? Leser sjeldent overskrifter Leser sjelden tekst knyttet til tegninger og bilder Elevene har problemer å knytte sammen forklarende tekst med figurer (Maagerø, E., Karlsen, L.) Før Underveis Etter Logg (Slemmen, T; Wittek, L. forelsningsnotater) Skape engasjement

R ÅD Sjekke at flere forstår hva fellesnevner er Introduksjon og oppsummering Kjedelig og bare jobbe med oppgaver – Varierte oppgaver Diskusjon Kollektiv undervisning Få elevene til å snakke sammen om oppgaven, summe litt Engasjere flere: Spørre mer, elevene snakker sammen, åpne for flere løsninger, vanskelige begreper Benytte seg av flinke elever Introduksjon og oppsummering

I NTERVJU AV ELEVER Gutt, 8. klasse: ”Ser du på bilder i boka?” - ”Noen ganger ser vi på det høyt sammen og noen ganger går jeg rett på, det går noen ganger greit.” Gutt, 8. klasse: ”Hva betyr de grønne rammene i boka?” - ”Det er eksempler og fakta.” ”Bruker dere dem?” - ”Noen ganger, når vi ikke forstår hva læreren snakker om. Fakta (kamelen) ser vi ikke så mye på.” Eks: ”Arne og x” 8. klasse

K ILDER Maagerø, E. (2009) – De langsomme tekstene. Om å lese matematikk. Læsepedagogen Karlsen, L. (2011) – Forelesningsnotater Bergkastet, I., Dahl, L. og Hansen, K A. (2010) Elevens læringsmiljø – lærerens muligheter. En praktisk håndbok i relasjonsorientert ledelse. Oslo, Universitetsforlaget. Hattie, J. (2009): Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Kunnskapsløftet (2006) Kunnskapsdepartementet Stortingsmelding nr. 16, ( ) … og ingen sto igjen. Det kongelige kunnskapsdepartement Slemmen, T. (2010) – Vurdering for læring i klasserommet. Gyldendal akademisk Tetra 8 – Matematikk for ungdomstrinnet. Det Norske Samlaget