Som barn var jeg litt i tvil om hvem av meg jeg skulle være.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Advertisements

RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Ungdomskunnskap 2012/2013 Av: Kine Jenssen Lie
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Framtida nå – les og forstå!
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skolevandring.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Pedagogikk og elevkunnskap
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Forrådt Av Amalie Skram.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LUT- Praksisseminar Stavern august 2008
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT )
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Som barn var jeg litt i tvil om hvem av meg jeg skulle være. PEDAGOGIKK – 2009 Som barn var jeg litt i tvil om hvem av meg jeg skulle være. Anne-Cath Vestly Pedagogikk er et fagområde som tar for seg spørsmål knyttet til undervisning og oppdragelse, læring og utvikling. Jeg vil nå komme inn på mine refleksjoner over dette halvåret med pedagogikk. Jeg vil først si litt om hvorfor jeg valgte lærerutdanningen, så vil jeg komme litt inn på hva jeg brenner for når det gjelder skole og utdanning, hvilke refleksjoner jeg har rundt mappearbeidet i forhold til fagmålene, har jeg tenker om pensum (teoretikere) og egen læringsprosess . Jeg kommer også inn på andre utviklingsarbeid og praksis perioden i lys av engen læringsbiografi. Avslutningsvis vil jeg komme med min vurdering av Christian sin mappe Anita Louise Kåring Desember 2009

Hvorfor valgte jeg lærerstudiet? Glad i barn og ungdom. Liker å undervise. LUT -1 Utfordringer dagens elever møter. Spennende, utfordrende. 2009 Veiskille i livet mitt. Spennende og utfordrende. Liker å undervise- Glad i barn og unge -Utfordringer dagens elever møter Aldri for sent å lære noe nytt Identitet – Filmen til Lasse Gjertsen – eksempel på viktig refleksjon. To år siden. Bestemte meg for å satse i fjor vår. Jobbet et halvt år – Borre Ungdomsskole. Aldri for sent å lære noe nytt. Veiskille i mitt livet. Livserfaring + motivasjon.

Dette brenner jeg for HVA Grunnskolen som heldagsskole 08.30 – 15-30 Tilpasset opplæring Leksehjelp for alle på skolen i skoletiden HVORDAN Øke antall timer på skolen - skole til kl. 15.30 Legge inn økter i løpet av dagen til lekser/øvelse i fagstoff. Sammen med faglærere. Tilpasset elevforutsetningene til den enkelte. HVORFOR Like muligheter og lik hejlp for alle. utjevne sosiale forskjeller og klasser Mer fritid – sosialisering og identitetsskaping Altfor mange kommer hjem til et tomt hus etter skolen, ingen leksehjelp, forskjell i erfaring og kunnskap. Lekser som en del av skoledagen – tilpasser opplæring for alle. Samhandling. Sosialt. Fritid til aktiviteter og venner.

Mappeoppgave 2 – Klasseledelse. Mappeoppgave 1. Refleksjoner rundt fagplanen i pedagogikk. Målområde 1. Å være student og punkt 1 e. Mine områder. Målområde 1d. lærerprofesjonen og ledelse. e: veiledning og vurdering. Mappeoppgave 3. oppstart av en undervisningstime. Gruppearbeid som inkl. veiledning fra LUT-2 studenter. Målområder: 1c., 1d., 1e., 1f., Mappeoppgave 4. TPO – Blanke ark. Tredelt . Teste meg selv, vurdere testmetoder og TPO i lys av serien Blanke-Ark. Målområde 1c., 1d., 1e., 1f. Mappeoppgave 2 – Film Lagde film om god og dårlig klasseledelse basert på en konfliktsituasjon. Målområde 1. Å være lærer, 1 a., 1 b., 2b. Gruppeoppgave. Basert på Boka være eller lære? Refleksjoner og faglig analyse av innholdet i egne mappearbeid: Mappen min inneholder seks oppgaver og en film. Designmessig har jeg forsøkt å holde en enkel ensartet stil. Jeg synes selv at jeg har en god progresjon i oppgaveskriving av fagtekst og i har brukt fagbøker og andre referanser eter beste evne. Ser at jeg kan bli bedre på å uttrykke meg skriftlig noe jeg skal jobbe videre med det. Jeg slet med mappeoppgave 1 og endringer i forhold til tilbakemeldingene noe som resulterte i at jeg skrev en helt ny oppgave.   Refleksjon og analyse av mappearbeidet i lys av pedagogikkfagets mål: Pedagogikk fagets mål er at jeg skal lære om ulike teoretikere og bruken av de ulike læringsteoriene og identitetsteoriene for å forstå ulike didaktiske metoder for å lære dette videre til ungdomsskoleelever. Mappeoppgave 1. Refleksjoner rundt fagplanen i pedagogikk. Målområde 1: Å være student., 1 e: Veiledning og vurdering, Anitas mål: 1d: læreprofesjonen og ledelse, 1 e: Veiledning og vurdering Kilder: Fagplan i pedagogikk, Livet i skolen, Lærerens Verden, Pedagogisk Ordbok Mappeoppgave 2 – Film Lagde film om god og dårlig klasseledelse basert på en konfliktsituasjon. Målområde: 1: Å være lærer (elevsyn), 2 a: Tilrettelegging for læring og utvikling 2 b: Relasjon til elever. Kilder: Fortellerteknikk og dramaturgi for film og fjernsyn Eriksen Geir: , Være eller lære Mappeoppgave 2 – Klasseledelse. Refleksjoner rundt klasseledelse, elevroller og lærerstiler sett i lys av filmen vi laget. Gruppearbeid. Målområde, 1: Å være lærer (elevsyn), 1 b: Media, 1 c: Inkluderende læringsfellesskap. 1 d: Læreprofesjonen og ledelse 1 e:Veiledning og vurdering. 2 a: Tilrettelegging for læring og utvikling , 2 b: Utvikle relasjonskompetanse, Kilder: Være eller lære , Livet i skolen 1, Lærerens verden: Fagplan i pedagogikk , Intervju med Selma T. Lyng, tatt fra siden ”Det får da være grenser”.   , LK-06, Stortingsmelding nr. 16 , Nordahl Hva skille skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer. Mappeoppgave 3. oppstart av en undervisningstime. Gruppearbeid som inkl. veiledning fra LUT-2 studenter. Målområde : 1; Å være lærer, 1 d: Lærerprofesjonen og ledelse, 1 e: Veiledning og vurdering , 1 f: Organisering og tilrettelegging av lærerstoffet., 2 a: Tilrettelegging for læring og utvikling , 2 b: Utvikle relasjonskompetanse, 3 c: Grunnlagsspørsmål i pedagogikk Kilder: Når hver time teller. Med åpne øyne. Lærerens verden. Livet i skolen 1. LK-06 . St. meld. 16. Mappeoppgave 4. TPO – Blanke ark. Tredelt . Teste meg selv, vurdere testmetoder og TPO i lys av serien Blanke-Ark. Målområde: 1 a: Kulturforståelse 1 b:Media, 1 c:Inkluderende læringsfellesskap og TPO, 1 d: Lærerprofesjonen og ledelse, 2 a: Tilrettelegging for læring og utvikling Mappeoppgave 5. intervju av medstudenter, elever, transkripsjon og refleksjons notat om erfaringer fra intervjuet. Målområde: 1 a: Kulturforståelse, 1 b:Media, 2 b: Utvikle relasjonskompetanse Mappearbeid Mappeoppgave 5. intervju av medstudent, elever, transkripsjon og refleksjons notat om erfaringer fra intervjuet. Målområder: 1a. 1b., 2b Mappeoppgave 2 – Klasseledelse. Refleksjoner rundt klasseledelse, elevroller og lærerstiler sett i lys av filmen vi laget. Gruppearbeid. Målområde 1. Å være lærer, 1 a., 1 b., 2b.

Livet i skolen. Grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap. Pensum litteratur Være eller lære? Om elevroller, identitet og læring i ungdomsskolen. Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. Læring i praksis. Et sosiokulturelt perspektiv. Visible learing. Meta-analyses relating to achivement. Råd og tips for foreldre med barn i skolen. Med åpne øyne. Observasjoner og tiltak i skolens arbeid med problemadferd

Pensum litteratur - mer Aagre,Willy (2003): Ungdomskunnskap. Fagbokforlaget   Aagre,Willy (2009): Når student intervjuer elev: Elevkunnskap og relasjonskompetanse i ett?" Lærerutdanning for Ungdomstrinnet LUT. Aagre Red. Gyldendal Norsk Forlag. Dalen, Monica (2004) Intervju som forskningsmetode: en kvalitativ tilnærming. Oslo: Universitetsforlaget. Kunnskapsdepartementet (2006):Stortingsmelding nr. 16 (2006-2007). ...ingen stod igjen... Tidlig innsats for livslang læring. Kunnskapsdepartementet (2006): Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK 06)  Nordahl med flere. Hva skille skoler med liten og stor forekomst av atferdsproblemer. Høgskolen i Telemark rapport nr. 3-2009. Næss, Rakel K.R. (2007): Student veileder student. Rapport 4/2007. Høgskolen i Vestfold  (15) http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/rapport/2007-04/omtale.html Roth. S. 2007. Media – et kulturelt skattekammer for unge. Hvordan kommuniserer mediebilder mot unges identitetskonstruksjon? Masteroppgave PFI. UIO. Prieur. Annick 2002: Frihet til å forme seg selv? (PDF på web) En diskusjon av konstruktivistiske perspektiver på identitet, etnisitet og kjønn.

Teoretikere - faglærere Berit , Solveig, og Mattias Behavioristisk teori: Skinner. Pavlov, Watson Identitet: Giddens, Bourdieu , Ziehe. Kognitiv teori: Piaget Pedagogikkens grunnsyn – Positivismen – Skinner - Målstyrt – noe istedenfor noen . Overføring av kunnskap . Behaviorisme - Progresssivismen – Dewey – Elevstyrt – noen istedenfor noe – læring gjennom konstruering av kunnskap – Sosiokulturelt læringssyn Pavlov, Klassisk betinging – assosiasjon. Hvilken respons kan en forevente av det rette stimuli.(Stimuli – respons) Eksperimentering med dyr, Forløperen til behaviorismen. Behaviorismen: Watson, la vekt på observerbar atferd istedenfor indre mentale tilstand. Skinner: Operant betinging: Handling for å få respons. Konsekvensen /forsterkningen av handlig påvirker sannsyligheten for ny handling/atferd. Ytre atferd oppfatts som reelt, konkret og virkelig. Læring definert som endring av den ytre og observerbare atferden. Behavironismen: Watson, Konstruktivismen: Sosiokulturelt teori: Vygotiskij, Bruner, Mead, Dewey Sosial kognitive teorier: Bandura Konstruvistisk teori: Dewey

Annet Gruppearbeid om viktige temaer til eksamen. Identitetsteorier, identitet vs. fellesskapet, Behaviorismen, kognitivismen, konstruktivismen og sosiokulturell teori. Gjennomgang av boka: Være eller lære* - Selma Therese Lyng Gruppe arbeid og fremføring av temaer innen klasseledelse forarbeid til mappeoppgave 4. Begrepene: Klasseledelse, læringsfellesskap, læringsstiler, læringsstrategier, vurdering, ungdomskultur, sosialisering, idntitet. Kunnskapsprøven: Nordahl rapporten, Være eller lære, Ulike perspektiver på identitet, Sosialisering, Ulike læringsperspektiv, læreplan, Didaktikk, St. meld. 16, hva kjennetegner en god lærer. Gruppesamarbeid om boka Være eller lære. Forskningsdagene, Lese og lærebokforskning. Snille og slemme dyr – miniorietspråklige foreldres meninger om skole. ”FORSKNINGSDAGENE Snille og slemme dyr. Om multimodalitet i naturfagstekster” Maagerø & Skjelbred ”Spørsmålene vi stilte og svarene vi fikk. Om intervjuer med minoritets- språklige foreldre” . Askeland & Aamotsbakken

Inpeksjon i friminutter og intervjuet elever Praksisperioden uke 44-46 Refleksjoner: Innblikk i en travel hverdag som lærer på godt og vondt. Tidspresset er stor – forberedt er stikkordet. Oppstart av time i geometri, sammen med Anette for delt klasse, alene for hel klasse. Deltakelse i forskjellige undervisningstimer. Presentesjonstimer, Gruppeundervisning, Hysj program. Vollyballturnering. Inpeksjon i friminutter og intervjuet elever Samtaler med rektor, praksislærer og andre lærere og elever. Deltatt på team møter og personalmøter

Utfordringer videre Større forståelse for pedagogikk og didaktikk. Reflekterer letter rundt temaer og teoretikere. Klarer å sette teoriene i sammenheng med hverandre. Refleksjoner: Hva skal jeg velge av teorier og didaktiske metoder når jeg kommer ut i skolen. Fordypning i pedagogikk Valg av andre fag i studiene: Pedagogikk,. Matematikk, Naturfag, Kunst og Handverk. Studieteknikk: Hvilke teknikker har virket og ikke virket, hva skal jeg bruke videre for å gjøre studietorløpet lettere. Hvor vil jeg begynne som lærer: Sent i barneskolen eller – rett i ungdomsskolen. Tidlig innsats – livslang læring Individet vs. Kollektivt Fjerne gapet mellom teori og virkeligheten. Hva, hvordan, hvorfor – begrunne.

Vurdering av medstudent Strategier; Skippertaks elev, fra praksisgruppe, diskutere med andre – få stoffet ned på jorda. Refleksjoner: Mappen og oppgavene. Tydlig fremgang i forståelse og bruk av teorier. Christians refleksjoner over pensum; ed en gang . Mye. Når –etter praksis og kunnskapstest begynner teori å sette seg, lettere å lese. Livet i skolen, være eller lære, lærerens verden. Hva har du likt best : Praksis, stadig økende samhold i klassen, det å faktisk se at jeg har begynt å læære noe. Praksis: Kult med planlegging og gjennomføring av tiner. Noen elever må styres mer en andre, Retting av prøver – godt samsvar med lærerens meninger. Tilbakemelding fra elev: ”Å tusen takk nå skjønte jeg det bedre. Elevintervjuer : Blandede følelser, få eleven på gli, tautrekking. Reflektere over etterarbeid. Mote og musikk som tema.

That’s it for now! Lykke til alle sammen. Designet vurdert og godkjent av Louise Kåring, 13.12.2009