Førskolelærerkompetanse i den nye barnehagen Brit Nordbrønd, Hive 2007
Oppgave Snakk sammen 2-3 stykker, hva slags kompetanse trenger du som førskolelærer? Skriv ned stikkord (ca 5-7 minutter) Brit Nordbrønd, Hive 2007
Modernismen Verdier og holdninger Samfunnssyn Syn på kunnskap Syn på barn Syn på barndom Brit Nordbrønd, Hive 2007
Modernismen Politikk Fag Barnehagen lokket organisasjon Pragmatiske handlinger Brit Nordbrønd, Hive 2007
Internasjonal påvirkning Europarådet, Organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) og EU Organisasjon som UNESCO, FN Brit Nordbrønd, Hive 2007
Postmodernismen Verdier og holdninger Synet på barn: barn som subjekt, barn som likeverdige deltakere Synet på barndom: egenverdi, human beeing Synet på læring: kunnskap er kontekstuell Brit Nordbrønd, Hive 2007
Postmodernismen Usikkerhet, kompleksitet og mangfold Det er ingen absolutt kunnskap eller virkelighet ”der ute” som venter på å bli oppdaget, men individene skaper mening i samhandling med andre i stedet for å lete etter sannheten (Dahlberg m fl: 02) Brit Nordbrønd, Hive 2007
Den nye barnehagen - utfordringer Barnehagen mer gjennomsiktig (Birkeland: 07) Politikk – større fokus på barnehagen som læringsarena og målbare kunnskaper Fag - endret syn på barn, kunnskap og barndom Brit Nordbrønd, Hive 2007
Førskolelærerkompetanse? Basiskompetanse, grunnsyn (Dahlberg, Nordin- Hultman ) Å lese en tekst – diskursanalyse (Foucault) Parrhesiastes - en som bruker parrheisa (se neste lysark) (Foucault) Brit Nordbrønd, Hive 2007
Parrheisa Parrheisa ”fri tale” eller ”frimodighet” Parrheisa forståes som sådan bare å ha mening, hvis den er basert på mathesis, læring og visdom, og hvis den tistreber paideia, intellektuell og moralsk dannelse Parrheisa innebærer en form for kritikk, overfor andre eller overfor en selv Parrheisa at det betraktes som moralsk plikt å fortelle hva man anser som sant (Foucault: 83) Brit Nordbrønd, Hive 2007