Førskolelærerkompetanse i den nye barnehagen Brit Nordbrønd, Hive 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Møteplass for etisk refleksjon
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Sosiologi i barnehagen
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Kulturhistorisk perspektiv
Mangfold og fellesskap
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Muntlige presentasjoner
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
10 regler for å skrive for web
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Fritid med Bistand.
Fortelling Novelle Roman
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Politisk påvirkning.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Barn som medforskere Komme i gang- prosjektbasert utviklingsprosjekt i barnehagen med faget samfunnsfag som fordypningsemne.
De yngste barna i barnehagen – En marginalisert befolkningsgruppe?
og følgende litteratur: (se litteraturlisten)
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
Pedagogisk dokumentasjon
Hvorfor ytringsfrihet?
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Hvorfor ytringsfrihet?
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Førskolelærerkompetanse i den nye barnehagen Brit Nordbrønd, Hive 2007

Oppgave Snakk sammen 2-3 stykker, hva slags kompetanse trenger du som førskolelærer? Skriv ned stikkord (ca 5-7 minutter) Brit Nordbrønd, Hive 2007

Modernismen Verdier og holdninger Samfunnssyn Syn på kunnskap Syn på barn Syn på barndom Brit Nordbrønd, Hive 2007

Modernismen Politikk Fag Barnehagen lokket organisasjon Pragmatiske handlinger Brit Nordbrønd, Hive 2007

Internasjonal påvirkning Europarådet, Organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) og EU Organisasjon som UNESCO, FN Brit Nordbrønd, Hive 2007

Postmodernismen Verdier og holdninger Synet på barn: barn som subjekt, barn som likeverdige deltakere Synet på barndom: egenverdi, human beeing Synet på læring: kunnskap er kontekstuell Brit Nordbrønd, Hive 2007

Postmodernismen Usikkerhet, kompleksitet og mangfold Det er ingen absolutt kunnskap eller virkelighet ”der ute” som venter på å bli oppdaget, men individene skaper mening i samhandling med andre i stedet for å lete etter sannheten (Dahlberg m fl: 02) Brit Nordbrønd, Hive 2007

Den nye barnehagen - utfordringer Barnehagen mer gjennomsiktig (Birkeland: 07) Politikk – større fokus på barnehagen som læringsarena og målbare kunnskaper Fag - endret syn på barn, kunnskap og barndom Brit Nordbrønd, Hive 2007

Førskolelærerkompetanse? Basiskompetanse, grunnsyn (Dahlberg, Nordin- Hultman ) Å lese en tekst – diskursanalyse (Foucault) Parrhesiastes - en som bruker parrheisa (se neste lysark) (Foucault) Brit Nordbrønd, Hive 2007

Parrheisa Parrheisa ”fri tale” eller ”frimodighet” Parrheisa forståes som sådan bare å ha mening, hvis den er basert på mathesis, læring og visdom, og hvis den tistreber paideia, intellektuell og moralsk dannelse Parrheisa innebærer en form for kritikk, overfor andre eller overfor en selv Parrheisa at det betraktes som moralsk plikt å fortelle hva man anser som sant (Foucault: 83) Brit Nordbrønd, Hive 2007