Vurdering i matematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Vurdering Iselin Høyvik Hva skal vi lære? • Hva vurdering er • Ulike former for vurdering og konsekvenser av/for disse • Kunne diskutere/trekke.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
Kroppsøvingsdidaktikk
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
VURDERING.
Vurdering.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Vurdering – hva og hvorfor?
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PORTEFOLIO Ekrom skole.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Matematikk 1 A2A / A2B 11. september 2009
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Eli Kari Høihilder 2009 ELEVVURDERING LK 06.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
REKNINGREKNING med heile tal, brøk, prosent, desimaltal og bokstavar.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Velkommen til foreldremøte i 2d
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Brøkbegrepet Brøk er ikke no spøk! Samling uke 44
Vurdering og undervisning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering i matematikk M4 – 22. april 2009

Hva slags vurdering opplever et barn? Dersom du tenker tilbake på egen barndom – hva husker du at du ble vurdert i? Kan du huske hva slags vurdering som fungerte best for din utvikling på de aktuelle områdene? Tegninger, svømming, løping, skigåing, fotballkamper (eget spill), kunstløpskonkurranser, pianospilling,

Små vink har stor betydning Sentralt for læreprosessen Man får vurdert sin prestasjon Eget forhold til utført arbeid er en direkte integrert del av læreprosessen Fra: Beck, J., Hansen, H.C., Jørgensen, A. m.f (2003) ”Matematikk i lærerutdannelsen Teori og praksis – en fagdidaktikk”, Gyldendalske Boghandel, Nordisk forlag

Målsetting Vurdering gir kun mening når det settes i sammenheng med en målsetting Vurdering kan i en noe forenklet definisjon beskrives som analyse og vurdering av sammenhengen mellom mål og resultat Hva ble oppnådd i forhold til forventningene?

Hva sier opplæringsloven? (forskrift) § 3-3. Undervegsvurdering og sluttvurdering     Elevane skal ha undervegsvurdering og sluttvurdering.     Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. ”Vurdering og veiledning skal bidra til å styrke deres motivasjon for videre læring” Fra prinsipper for opplæringen i Kunnskapsløftet, KD, http://www.utdanningsdirektoratet.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=2112

Vurdering av eller for læring? Vurdering for læring (VKL): Hovedfokus blir hvordan vurdering kan bidra til økt læringsutbytte? Engh (fra artikellen ”Bedre vurderingspraksis”) sier at underveisvurdering ikke har noen plass i VKL

Kan læring måles? Forteller en karakter eller en skriftlig tilbakemelding hva eleven har lært? Hvordan vurderer vi elevers vurderingsevne og forståelse? ”Dette er kvalitative størrelser som ikke lar seg fange inn av tall”, (Engh 2009) ”Det er det som lar seg måle som får fokus og betydning (og spalteplass)”, (Engh 2009)

Kan læring måles? fortsetter Hvordan skal vi måle kompetansemålet: ”Elevene skal kunne framføre en tekst med mottakerbevissthet”? Mister kompetansemål som vanskelig lar seg måle sin betydning?

”Mange gode forsøk har blitt gjort på å gjøre det viktige målbart, men det har bare endt opp med å gjøre det målbare viktig”, ( Engh 2009) Fare for å måle hva elevene ikke kan istedenfor hva de kan

Hvilke av følgende punkter lar seg greit måle? Tal og algebra Mål for opplæringa er at eleven skal kunne beskrive plassverdisystemet for dei heile tala, bruke positive og negative heile tal, enkle brøkar og desimaltal i praktiske samanhengar, og uttrykkje talstorleikar på varierte måtar gjere overslag over og finne tal ved hjelp av hovudrekning, teljemateriell og skriftlege notat, gjennomføre overslagsrekning med enkle tal og vurdere svar utvikle og bruke ulike reknemetodar for addisjon og subtraksjon av fleirsifra tal både i hovudet og på papiret bruke den vesle multiplikasjonstabellen og gjennomføre multiplikasjon og divisjon i praktiske situasjonar velje rekneart og grunnegje valet, bruke tabellkunnskapar om rekneartane og utnytte enkle samanhengar mellom rekneartane eksperimentere med, kjenne att, beskrive og vidareføre strukturar i enkle talmønster

Summativ vurdering = vurdere kompetanse ved slutten Formativ vurdering = undervegsvurdering av kompetanse eks. Mappevurdering Mappevurdering kobler sammen begge typer vurdering

Summativ/formativ vurdering Hva er formativ vurdering i matematikk? Hva er summativ vurdering i matematikk?

Elevmedvirkning Skolen og lærebedriften skal legge til rette for at elevene får erfaring med ulike former for deltakelse og medvirkning i demokratiske prosesser både i det daglige arbeidet… Elevmedvirkning innebærer deltakelse i beslutninger som gjelder egen og gruppens læring. I et inkluderende læringsmiljø er elevmedvirkning positivt for utviklingen av sosiale relasjoner og motivasjon for læring på alle trinn i opplæringen. I arbeidet med fagene bidrar elevmedvirkning til at elevene blir mer bevisst egne læringsprosesser, og det gir større innflytelse på egen læring. Elevene skal kunne delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen Arbeidet med fagene vil på ulike måter bidra til at elevene blir kjent med egne evner og talenter. Det vil øke deres muligheter for medvirkning og evne til å ta bevisste valg. (FNs konvensjon om barnets rettigheter, artikkel 12 nr. 1, oppl.l. § 1-2 og § 9a og læreplanverkets generelle del)

Nødvendigheter for elevmedvirkning i vurderingsprosessen Tydelige mål for timen Drøfting i slutten av timen om hvorvidt målene er nådd Spørsmålstilling som fremmer læring, ikke bare kontrollerer at læring har skjedd Gode ”framovermeldinger”

§ 3-5. Vurdering med karakterar På ungdomstrinnet, 8.-10. årstrinnet, skal elevane, i tillegg til vurdering utan karakterar, også ha karakterar i fag, i orden og i åtferd.  (...)             Terminkarakterane skal supplerast med grunngiving og rettleiing. Det same gjeld når det blir gitt vurdering med karakter på prøver og anna arbeid undervegs i opplæringa.

§ 3-7. Grunnlaget for vurdering med karakterar i fag Grunnlaget for vurdering med karakterar er kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Karakterane skal gi uttrykk for den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunktet vurderinga skjer, og ut fra det som er forventa på dette tidspunktet.

I de siste årene har det fremkommet forskning som på en eventyrlig måte viser hvordan formativ vurdering kan bedre skoleprestasjoner (OECD 2005:284).

Å rette med grønt Hva kommuniserer ordet ”rette”? Hvordan bruke ”rettinga” til å hjelpe eleven videre i sin læringsprosess? Fokusere på det som er bra, og gi tips om veien videre, utviklingspotensiale Eksempel: http://matdov.stud.hive.no/forsteogannen/mate/arbm/vurdering Dele ut våre karakterkriterier G.Botten kap 7.5