Vurdering som verktøy for bedre og mer tilpasset opplæring og for læring NFFL 08.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Kroppsøvingsdidaktikk
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
En praktisk og teoretisk tilnærming
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
VURDERING.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Didaktiske analysekategorier
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
ELEVVURDERING Skedsmo kommune Dag 1: Kursleder: Mona E. Flognfeldt, Høgskolen i Oslo.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Vurdering i matematikk
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Skolen som lærende organisasjon NFFL
En nødvendig forutsetning for kvalitetsutvikling
Om læreplaner Arbeid med læreplaner.
Vurdering for læring Vestfold
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering som verktøy for bedre og mer tilpasset opplæring og for læring NFFL 08

planverket for Kunnskapsløftet Vurdering Styringsdokumenter Opplæringsloven Forskrift til opplæringsloven Læreplanverket for Kunnskapsløftet Vurderingsformer Underveisvurdering Sluttvurdering Vurderings- former Lære- planverket for Kunnskapsløftet Forskrift til Opplæringsloven Opplæringsloven Inge Vinje

Evaluering av R94 og L97 - KONSEKVENSER Kunnskapsløftet Kompetansebeskrivelser Grunnleggende ferdigheter i alle fag Nasjonale prøver Mer tilpasset opplæring Større fokus på elevvurdering Inge Vinje

Tilpasset opplæring I § 1-2. Formålet med opplæringa Den vidaregåande opplæringa skal ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane i deira personlege utvikling…… Opplæringa i grunnskolen og den vidaregåande opplæringa skal fremje menneskeleg likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing og internasjonalt medansvar… Inge Vinje

Forskrift til Opplæringsloven (§ 4 - 4) Undervegsvurdering og sluttvurdering Elevar skal ha undervegsvurdering og Sluttvurdering Undervegsvurderinga skal ein gi løpande i opplæringa som rettleiing til eleven. Ho skal hjelpe til å fremje læring, utvikle kompetansen til eleven og gi grunnlag for tilpassa opplæring. Undervegsvurdering kan ein gi både med og utan karakter. Sluttvurderinga skal gi informasjon om nivået til eleven ved avslutningen av grunnskoleopplæringa Inge Vinje

Forskrift til Opplæringsloven (§ 4 - 5) Vurdering utan karakter i fag I vidaregåande opplæring skal ein gi vurdering utan karakter i form av ei beskrivande vurdering av korleis eleven lærlingen og lærekandidaten står i forhold til kompetansemåla i faga i Læreplanverket for Kunnskapsløftet med sikte på at dei på beste måte skal kunne nå desse måla. ……………Det skal kunne dokumenterast at vurdering er gitt. Inge Vinje

§ 4-5 a Dialog om anna utvikling Læraren skal jamnleg ha dialog med eleven om utviklinga i lys av § 1-2 i opplæringslova, generell del og prinsipp for opplæringa i Læreplanverket for Kunnskapsløftet Inge Vinje

Prinsipper for opplæringen (LK06) Elevene skal kunne delta i planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen. Hvor omfattende medvirkningen vil være, og hvordan den utøves, vil variere blant annet i forhold til alder og utviklingsnivå. Elevmedvirkning forutsetter kjennskap til valgmuligheter og deres mulige konsekvenser. Inge Vinje

Det helhetlige læringsutbyttet Resultatkvalitet, læringsutbytte Den fagkompetanse som skal nås, jmfr. læreplanene for fag, inklusive de fem grunnleggende ferdigheter som skal integreres i kompetansemålene for alle fag. Inge Vinje

Motivasjon: 2. Eleven som lærende – livslang læring Å sette seg og bruke mål Framtidsperspektiv Orientering mot mestring Forventning om mestring Attribusjon til strategisk innsats Positive følelser Interesse , verdier og innstillinger Inge Vinje

Kunnskaper om: Ferdighet i: Seg selv som lærende Faglige oppgaver Læringsstrategier Faglig innhold Læringskontekst Ferdighet i: Bruk av læringsstrategier(repetisjon, organisering, eleborering, overvåking) Inge Vinje

Selvregulering: Tidsplanlegging Systematisk tilnærming til læring og oppgaveløsning (målsetting, refleksjon, planlegging, valg, overvåking, evaluering, modifisering) Overvåking og regulering av følelser, motivasjon, konsentrasjon og forståelse. Inge Vinje

3. Basisverdier og basiskompetanser – noen eksempler Likeverd, likestilling Demokratiske ferdigheter Sosial kompetanse Kulturell kompetanse Inge Vinje

Prosesskvalitet – noen eksempler Læringsplakaten – noen eksempler Et læringsmiljø hvor alle elever har like muligheter til å utvikle sine evner og talenter Et læringsmiljø som stimulerer elevene til å utvikle egne læringsstrategier Inge Vinje

Prosesskvalitet fortsetter Et læringsmiljø som stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse Et læringsmiljø som legger til rette for elevmedvirkning Inge Vinje

Prosesskvalitet fortsetter Et læringsmiljø som fremmer tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter Skolen som lærende organisasjon En lærende organisasjon er en organisasjon som kontinuerlig forbedrer sin evne til å skape sin egen framtid (Peter Senge). Inge Vinje

Strukturkvalitet – noen eksempler Begrunnelser – forskningsbaserte, ressursbaserte og etiske – for organiseringen av tilpasset opplæring og inkludering Elevenes læreforutsetninger og evner Læreplanmål og arbeidsplaner Inge Vinje

Organisering av skoledagen Læringsarena og læremidler Nivå og tempo Organisering av skoledagen Læringsarena og læremidler Arbeidsmåter og arbeidsmetoder Vurdering (Differensieringens sju grunnleggende kategorier – Dale, Wærness 2003) Inge Vinje

Hva skal elevvurdering brukes til? (Kontrollfunksjonen har vært framtredende) Utfordring: Utvikle kompetanse i vurdering som fremmer bedre og mer tilpasset opplæring, læring og utvikling Inge Vinje

Stortingsmelding 16 (2006-2007) Bedre lærerutdanning, mer forskning og mer etterutdanning av lærere Inge Vinje

Gjensidig avhengighet Skolen som et vurderingsfellesskap – vurderingsspørsmål bør behandles systematisk Lærer som leder av et lærende fellesskap – community of learning Bruke vurdering som et prosessredskap Elever bør aktivt bruke lærer og medelever som kontroll på sin egen forståelse av arbeidet Inge Vinje

Vurdering må integreres i undervisningen Learning involves acquiring new ways of prarticipating, and with those new ways come new identities for the learner. Undervisningen må gi rom for bevisstgjøring om læringsmål og læringsstrategier – refleksiv og metakognitiv vurderingskompetanse. Inge Vinje

Mengde lekser og lærers oppfølging A Lærer gir mye eller middels med lekser B Lærer følger opp at lekser er gjort Inge Vinje

Lærers oppfølging C Elevene retter leksene selv i timen D Lærer retter lekser og gir tilbakemelding Inge Vinje

Noen forskningsresultater Portugal: 8-9 åringer økte målt læringsutbytte dobbelt så mye som kontrollgruppene (lærerne ble kurset parallelt over 20 uker). USA: (21 foresøk) Faglig framgang ble bare oppnådd når lærerne la om undervisninga. Størst framgang for de yngste, de lavtpresterende og de med størst hjelpebehov. Behovet for spesialundervisning til dels sterkt redusert. Inge Vinje

Stortingsmelding 16 (2006-2007) Kontinuerlig vurdering og tilbakemeldinger gir gode resultater i form av økt læringsutbytte, spesielt for elever med svake faglige ferdigheter. Inge Vinje

Elevrefleksjon rundt undervisning og læring øker bevisstheten om hvordan man lærer Det mest lovende mediet for å fremme slike overordnede elementer i læreprosessen er utvikling av den dialogen mellom lærer og elever som utvikler en felles forståelse av hvordan læring skjer… dette utvikler selvtillit og egenverd … og blir en drivkraft til læring resten av livet Doran og Cameron Inge Vinje

Vurderingssamtalen som bidrag til refleksjon – kilde til danning og vekst Flere forskere peker på manglende prioritering av refleksjon og undring kan være en av årsakene til at norske elever scorer dårlig på sammenliknende kunnskaps- og ferdighetsprøver. Læreren har i vurderingssamtalen en anledning til å hjelpe eleven til å bevisstgjøre seg sine læringsstrategier. Å få til en dialog som resulterer i verdifull refleksjon krever erfaring og kompetanse. Inge Vinje

Noen konklusjoner fra engelsk utviklingsarbeid om formativ vurdering Shirley Clarke: Læringsmål må meddeles og deles Elevmedvirkning nødvendig Effektive spørsmålsstillinger Egenvurdering og elev- elevvurdering Effektive framovermeldinger Inge Vinje

Læringsstrategier Høytpresterende elever har gode læringsstrategier – men dette er ikke skolenes fortjeneste – de har det med seg hjemmefra (Turmo og Lie) Norske skoler er dårlige på høyere ordens læringsstrategier – utdyping og kontrollstrategier (PISA) Inge Vinje

Gjensidig vurdering Elever profiterer på å vurdere hverandres produkter. Dette fører til diskusjoner og refleksjoner både rundt sine egne og andres måter å løse oppgaver på, og en bevissthet om grad av måloppnåelse. Aktiviteten må også ha til hensikt at det gis rom til å forbedre sine produkter (Prosessorientert mappevurdering) Inge Vinje

Hvorfor elevmedvirkning? Demokrati Vekst og utvikling – faglig framgang Identitet som lærende Kritisk perspektiv på læringens mål Tilbakemelding til læreren Tilpasset opplæring Inge Vinje

Formative tilbakemeldinger - framovermeldinger Tilbakemeldinger som preges av faglig informasjon og er egnet til videre arbeid, har vist seg å være avgjørende for elevenes læring i tillegg til at de har stor, motiverende kraft (Jensen, 1998; Wiggins, 1997). Mer framovermeldinger enn tilbakemeldinger? (Vurderingstradisjonen i norsk skole beskriver ikke kompetanse, men mangel på kompetanse.) Inge Vinje

Viktige spørsmål: Hvordan få til formativ vurdering, vurdering for læring og bedre og mer tilpasset læring? Hvordan bruke elevsamtalen til å sikre refleksjon og faglig vekst? Hvordan bruke elevlogger for å fremme fokus på lærings- og kompetansemål? Hvordan bruke mapper for å fremme metatenking omkring eget faglig arbeid? Hvordan bruke prøver formativt? Inge Vinje

Skoleleders utfordringer- noen forslag Prioritere vurdering som et tema for planleggingsdager/fellestid Bidra til et vurderingsfellesskap i personalet Ta initiativ til å utvikle en lokal modell for utviklingsarbeidet, frigjøre tid til pilotprosjekter, koordinatorer og/eller vurderingseksperter Inge Vinje

Skoleleders utfordringer Bidra til modellutvikling for vurderingssamtaler Bidra til aksjonslæring og et forskende partnerskap med høgskolene ?? Stimulere til nettverksdannelse Inge Vinje

Vurderingskultur Holdninger (pedagogisk og profesjonelt verdisyn) Kompetanse (på alle nivåer i utdanningssystemet, inkl elev) Bevissthet om mål og virkemidler Systematikk (planlegging, gjennomføring, oppfølging) Fellesskap og aksjonslæring Utviklingsberedskap Inge Vinje

God vurderingskultur forutsetter: En lærende skole Mangfold av lærere, ideer, organisasjonsformer, undervisningsmetoder og arbeidsmåter Lærerfellesskap, kunnskapsdeling Skolekulturen åpen for nyskaping Inge Vinje

Skoleeiers utfordringer Utarbeide en modell for kompetanseheving i elevvurdering i fylket Legge til rette for aksjonslæring gjennom veiledning på de enkelte skolene. Sette av midler til nettverksdannelse Avklare sitt bruk av høgskolene Inge Vinje

Mulige modeller Mindre pilotprosjekter på hver skole Skolering av vurderingseksperter på hver skole Skolering av fylkeskommunale veiledere og jevnlig oppfølging Nettverksdannelse og erfaringsutveksling mellom skoler, trinn og lærere i samme studieretning og fag Satsningsskoler hvor personalet samarbeider nært med eksterne veiledere Kombinasjoner Inge Vinje