Skoleledelse og skoleutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
DIDAKTIKK Pedagogikk handler om opplæring, oppdragelse og sosialisering i vid forstand, i hjemmet, blant venner og gjennom massemedia”. ”Didaktikk handler.
Møteplass for etisk refleksjon
Fra prøving og feiling til
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Pedagogisk analyse.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
En lærende organisasjon?
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kvalitativ metode i markedsforskning
Pedagogisk utviklingsarbeid
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Per Bruvold Sikkerhetssjef IKT/Personvernombud
Kvalitet og brukermedvirkning
Definere og velge hovedmål og delmål
Organisering og arbeidet i kommunene
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Lokal arbeidstidsavtale
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Skolevandring.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
HVA ER DIDAKTIKK Didaktikk som teori om planlegging av undervisning
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dialogkonferanse Behovene
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Ledelse av læringsprosessen
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Skoleutvikling B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Skoleledelse og skoleutvikling Skolevurdering Skoleledelse og skoleutvikling 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen Hva er vurdering En bevisst strategi for å samle informasjon som gir skolen mulighet til å drøfte verdien og effektiviteten av sin pedagogiske praksis 1.amanuensis Kjell Caspersen

Kvalitetsperspektiver SYSTEMKVALITET fag didaktikk rammefaktorer RELASJONSKVALITET kommunikasjon, samarbeid, tillit, målforståelse 1.amanuensis Kjell Caspersen

Vurdering handler om(1); A) Dokumentasjon Objektivitet Troverdighet Nøyaktighet Metoder/teknikker 1.amanuensis Kjell Caspersen

Vurdering handler om(2); B) Muligheter for vekst Selvfølelse Integritet Kontroll Makt Mening 1.amanuensis Kjell Caspersen

Beredskap med hensyn til oppfølging (støtteapparat) Veiledning Etterutdanning Ekstern kompetanse Nettverk Informasjon Planlegging Ansvarliggjøring Oppfølging Samarbeidskultur Fleksibel holdning 1.amanuensis Kjell Caspersen

Vurdering er ikke verdinøytralt. Det krever at en klargjør; Hvilke intensjoner, mål og verdier en vil etterstrebe Hvilke prinsipper, teorier og refleksjoner en bygger valg av virkemidler og løsninger på Hvilke deler av regelverket en velger å være lojal mot, og hvilke intensjoner og bestemmelser en vil ta lettere på 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen Hva er vurdering(1)? 1) Beskrivelse/registrering situasjonen utfordringen virkeligheten 2) Analyse/klargjøring sammenhenger funksjoner roller 1.amanuensis Kjell Caspersen

1.amanuensis Kjell Caspersen Hva er vurdering(2)? 3) Vurdering/helhetlig forståelse Er resultatet tilfredsstillende i forhold til ; mål situasjon erfaringer personer kompetanse 1.amanuensis Kjell Caspersen

Begrunnelser for vurdering læring og utvikling kompetanseheving hos personal statusforståelse sikrere beslutningsgrunnlag dokumentasjon av kvalitet oppfølging av planer synliggjøring av utviklingsområder bevisstgjøring økt eierforhold til skolens virksomhet styrket demokrati i skolen økt målbevissthet kontroll av praksis/resultater 1.amanuensis Kjell Caspersen

Metoder for innsamling av informasjon observasjon loggbok intervju fokuserte gruppeintervju spørreskjema samtaler dokumentanalyse videoopptak 1.amanuensis Kjell Caspersen

Forutsetninger for at vurdering skal virke positivt og utviklende 1)Et klima som : tillater feiling er åpent for motargumenter ønsker kritikk som grunnlag for fornyelse 2)Tillit til: at hensikten er positiv at det er nødvendig kompetanse til stede den som vurderer vurderingsarbeidet 1.amanuensis Kjell Caspersen

Kvalitetssikring på prinsipielt nivå (1) A) Kontroll med forutsetningene ressurser avtaler, regler læreplaner, mål B) Kontroll med prosesser undervisning læring i organisasjoner samarbeid 1.amanuensis Kjell Caspersen

Kvalitetssikring på prinsipielt nivå (2) C) Kontroll med resultater faglige resultater sosial utvikling personlig utvikling 1.amanuensis Kjell Caspersen