TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Vurdering for læring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kroppsøvingsdidaktikk
Veiledet lesing Mørkved skole
En praktisk og teoretisk tilnærming
Tidligere læreplaner.
Tilpasset opplæring AU 1
Praksislærermøte GLSM-praksis
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Differensiering fordi…
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Didaktiske analysekategorier
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Tidlig innsats i matematikk
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Slåtthaug ungdomsskole
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Tilpasset opplæring i matematikk
Læring og undervisning i matematikk
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
De fire regneartene.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
IKT for læring Mattias Øhra.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Engebråtenmodellen.
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier læreplanen? Hva er tilpasset opplæring i matematikk?

Ny læreplan om tilpasset opplæring Læringsplakaten: - gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre - stimulere elevene til å utvikle egne læringsstrategier - legge til rette for elevmedvirkning - fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmetoder Tilbake

HVA? En definisjon: Tilpasset opplæring er tilrettelegging for læring der eleven, ut fra evner og forutsetninger, søker utfordringer og utvikler seg faglig, sosialt, fysisk og personlig. Tilpasset opplæring bygger på kunnskap om og forståelse av elevens læreforutsetninger og personlighet. Læringen foregår i området mellom det eleven kan og det eleven står for tur til å kunne (Strandkleiv & Lindbäck, 2004).

DIAGNOSTIKK KARTLEGGING Hva kan den enkelte elev? Hvilke ”knagger” har eleven å henge ny kunnskap på? Elevsamtaler ”Hvordan tenkte du?” Ulike matematikktester ”Loggskriving” Tilbake

HVORDAN? Åpne oppgaver (mer) Elevaktiv undervisning (mer) Elevmedvirkning (Opplæringsloven) En tydelig, synlig og aktiv lærer Klare læringsmål Avslutt

Undersøkelseslandskap Ole Skovsmose Tradisjonelle matematikk-oppgaver med et entydig svar Undersøkelses-landskaper ”Ren” matematikk uten noen praktisk anvendelse ”Semi”-anvendelser av matematikken Ekte, reelle anvendelser av matematikken

ÅPNE OPPGAVER Regnefortellinger Utforskende oppgaver

ÅPNE OPPGAVER På hvor mange måter kan du dele opp tallet 6? Legg klosser i to eller flere hauger.

ÅPNE OPPGAVER Du har 14 gjerdebiter, hver på 1m. Tegn ulike områder du kan gjerde inn med disse. Beskriv. Utvidelse: Regn ut areal. Hvilken figur har størst areal? Ekstra støtte i materiell.

ÅPNE OPPGAVER Volumet er 216. Hva er oppgaven?

Strategier Tilbake

Utforsking, gjerne ved bruk av et materiell Tilbake

HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer) Støtte den enkelte elev i sin utvikling Lærevansker Skolens måte å undervise på har vesentlig skyld i at elever får lærevansker (Lunde, 2001) Forebygge lærevansker Elever med særlige evner i matematikk (mer)

Eksempler på åpne oppgaver Du har 14 gjerdebiter, hver på 1m. Tegn ulike områder du kan gjerde inn med disse. Beskriv. Utvidelse: Regn ut areal. Hvilken figur har størst areal? Ekstra støtte i materiell. Lag matematikkoppgaver om din hobby Matematikkmorgener Tilbake

HVORDAN TILPASSER MAN? Stille realistiske krav og klare forventninger til den enkelte (Haug)

HVA? Tilpasning kan være å ta hensyn til: Forskjeller mellom jenter og gutter Tospråklige elever Elever med spesielle faglige behov Sosiale forhold

HVA? Differensiering et middel for å oppnå tilpasning Differensiering vil si å gjøre forskjell (Strandkleiv & Lindbäck, 2004) Organisatorisk differensiering (mer) Pedagogisk differensiering (mer) Tempo-, bredde- og nivådifferensiering (mer) Videre

Organisatorisk differensiering Innebærer at eleven i større eller mindre grad får et pedagogisk tilbud utenom den sammenholdte læringsgruppen. Fordel: Homogen gruppe Ulempe: Lite tilhørighet til klassen, liten mulighet for kollektivt løft (Strandkleiv & Lindbäck, 2004). Tilbake

Pedagogisk differensiering Foregår innenfor den sammenholdte læringsgruppen. Innebærer at elevene møter oppgavene og utfordringene i læringsarbeidet på ulike måter, men innenfor rammene av den ordinære opplæringen. Omfattende differensieringstiltak er ingen garanti for at opplæringen er godt tilpasset. Tilbake

Nivådifferensiering Åpne oppgaver som kan løses på ulike måter, der man kan bruke enkel eller mer komplisert matematikk Volumet er 216. Hva er oppgaven? Finn en artikkel i avisa. Lag en oppgave med den som bakgrunn. Tilbake

HVORDAN? Alle, enten bevisst eller ubevisst, og i større eller mindre grad, vil tilpasse opplæringen. Hvorfor kommer ofte skolen til kort? Tradisjonell opplæring har lagt seg på et nivå som passer best for gjennomsnittselevene (Strandkleiv & Lindbäck, 2004). En vid tilnærming til tilpasset opplæring (Haug, 2004): Se på og analysere hele læringsmiljøet for å komme fram til tiltak som kan føre til en bedre tilpasset opplæring.

HVORDAN? Diagnostikk (mer) Diagnostisk undervisning (mer) Fokus på strategier (mer) Læringsstiler Ulike matematiske kompetanser

Eksempler på åpne oppgaver Hvor stor er en fisk? På hvor mange måter kan du dele opp tallet 6? Legg klosser i to eller flere hauger. Skriftlig hoderegning Tilbake

Elevmedvirkning Fastsatt i opplæringsloven, kap 11 Elevene skal delta i planleggingen, gjennomføringen og vurderingen av undervisningen Øke motivasjonen Legge til rette for mer selvstendighet Betyr ikke at elevene skal bestemme alene. Tilbake

Elevaktiv undervisning Det er ikke den kunnskapen du fær, men den du sjøl finn, som du kan bruka (A.O. Vinje, 1869)

Elevaktiv undervisning Kreative, selvstendige tankeprosesser, ikke bare imitasjon Kreativ problemløsing uten innblanding fra lærer Konstruksjon av begreper og algoritmer Utforsking (mer) Kommunikasjon Refleksjon (mer) Framstilling og diskusjon av hypoteser Bruk av feil og misoppfatninger til videre utvikling Tilbake

Presentasjon og refleksjon Tilbake

DIAGNOSTISK UNDERVISNING Krav til metoden: Skal bygge opp solide begreper Fire faser: 1. Identifisere misoppfatninger (mer) 2. Skape en kognitiv konflikt (mer) 3. Løse den kognitive konflikten 4. Bruke det utvidede/nye begrepet i andre sammenhenger (Brekke) Tilbake

Diagnostiske oppgaver God oppgave: Sett ring rundt det minste tallet 0,625 0,25 0,3753 0,125 0,5 I motsetning til: Sett ring rundt det minste tallet 0,65 0,25 0,37 0,12 0,50 Tilbake

Kognitiv konflikt Seilbåten (se transparent) Dersom elevene har misoppfatninger i forbindelse med målestokk, vil de ikke kjenne igjen seilbåten. Finn neste tall: 0,2 0,4 0,6 0,8 Gjør det samme på en tallinje. Sammenlikn svarene. Tilbake

STRATEGIER Knytter seg til selve læringsprosessen (Ostad) Enhver ikke-obligatorisk og målrettet prosedyre (Siegler & Jenkins, i Ostad) Generelle strategier og oppgavespesifikke strategier Retrieval-strategier og backup-strategier (Ostad) Strategiopplæring med utgangspunkt i generelle strategier, metakognitiv teoriramme Analyse av framgangsmåter (mer) (Tilbake)

Tilpasset opplæring Litteraturhenvisninger Brekke, G. (1995). Introduksjon til diagnostisk undervisning. Nasjonalt læremiddelsenter Dale, E. et al. (2005). Tilpasset og differensiert opplæring i lys av Kunnskapsløftet. Læringslaben. Haug, P. (2004). Om tilpassa opplæring. Skolepsykologi, 4. Lunde, O. (2001). Tilrettelagt opplæring for matematikkmestring Ostad, S. (1985) Matematikkdiagnostikk. Univeritetsforlaget. Ostad, S. (1999) Strandkleiv, O. I. & Lindbäck, S. O. (2004) Hva er tilpasset opplæring? http://www.elevsiden.no/tilpassetopplaering/1104529521