5. Mencius (Mengzi) og konfusianismen Pensum: - Graham 107-137 - Ching 72-84 - Sommer 55-61.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
“Fra ord til liv” Februar
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Fra ord til liv August 2012.
VERDIGHETSPRINSIPPER
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Se, vi går opp til Jerusalem”
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Hva er det som driver meg? Greiner på det gode treet.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
De 10 bud 10 måter å elske på.
Selvfølelse vs selvtillit
Spøken som gir deg lykke!
Fra ord til liv september 2010.
1.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Fra ord til liv Juli 2009.
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Kong David Salmene.
For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den eneste, for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Lukas 18,35-43 Den blinde mannen ved Jeriko
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Jesus, døperen Johannes og jul
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Om det som truer fellesskapet Greiner på det gode treet.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Levende vann Joh 4,10 Jesus svarte: "Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
I DINE HENDER ER NÅDE Å FÅ
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Litterære virkemidler
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Og.
2. Konfusius’ reaksjon mot tradisjonen Pensum: - Graham Ching Sommer 3-48.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
7. Xunzi (Hsün-tzu), menneskenaturen og konfusianismen Pensum: Graham Ching Sommer
3. Mozis (Mo-tzus) opprør mot Konfusius Pensum: - Graham Ching Sommer
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Johannes 3, påsken i Det Gamle Testamentet
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
4. ”Egoisten” Yang Zhu (Yang Chu), bonden Shen Nong (Shen Nung), Sofistene og Song Xing (Sung Hsing) Pensum: - Graham
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
12. Neo-konfusianismen Pensum: Ching Sommer ,
Stoisismen og kristendommen
Utskrift av presentasjonen:

5. Mencius (Mengzi) og konfusianismen Pensum: - Graham Ching Sommer 55-61

Kina under Vår- og høstperioden

Fra politisk til filosofisk tenkning Med utgangspunkt i det sosio-politiske, endrer tema for de lærdes diskusjoner seg til å bli en debatt om erkjennelse, rasjonalitet, logikk, subjektivitet, metafysikk, kosmologi, natur osv. mot sluttten av det 4. årh. fvt.

Relasjonen mellom Himmel og menneske blir et sentralt tema Mennesket godt fordi det har oppstått fra Himmelen? Himmelens vilje er uttrykt i naturen? Mennesket blir spontant i takt med Himmelen?

Menneskets natur Er menneskets natur kun å ivareta seg selv og sin opprinnelighet (som for Yang Zhu), eller har den noe sosio-politisk “godt” i seg også?

Boka Mengzi 孟子

Mengzi eller Meng Ke (ca fvt.) Mengzi 孟子 Meng Ke 孟轲

Himmelen Ikke en personlig guddom, men utgangspunktet for menneskets disposisjoner og natur. Derfor knyttet til menneskets ”hjerte” -> mer immanent? Men vektlegger allikevel (som Konfusius) den tradisjonelle ofringskulten til de høyere makter.

Indre/ytre Mengzi er påvirket av Song Xing o.a. og skiller menneskets indre natur fra dets ytre handlinger (som f.eks. når han kritiserer Gaozi 告子 for å ta Rettskaffenhet yi 义 for kun å være noe ytre).

Fire kardinaldyder: ren 仁 Medmenneskelighet yi 义 Rettskaffenhet li 礼 Rituell oppførsel/holdning zhi 智 Visdom

Politisk styring gjennom hegemoni/overherredømme var tidens ideal ba 霸

Men Mengzi fremmer Medmenneskelig regjeringsform renzheng 仁政

Mengzi om medmenneskelig regjeringsform Med et område som ikke overskrider 100 li i flatemål, er det mulig å styre. Hvis du, min Herre, praktiserer medmenneskelig regjeringsform (renzheng 仁政 ) overfor din befolkning, er varsom med straffer, reduserer skatter, pløyer dypt og luker umiddelbart, og hvis de dyktige bruker den tid de har til overs til å trene seg selv i å bli foreldrekjærlige (xiao 孝 ), broderkjærlige (ti 悌 ), lojale (zhong 忠 ) og pålitelige (xin 信 ) inne i familien i forhold til sine foreldre og eldre brødre og ute i forhold til de eldre og sine overordnete, så kan du hjelpe dem i å slå tilbake de skarpe våpen og harde skjold fra Qin og Chu statene med intet annet enn tilvirkede trestaver.

Mengzi om Medmenneskelighet og Rettskaffenhet - Har du noe hvorved du kan være til nytte for min stat? - Hvorfor må du, min Herre, snakke om nytte? Jeg har kun Medmenneskelighet (ren 仁 ) og Rettskaffenhet (yi 义 ). Når du, min Herre, sier: Hvordan skal jeg gjøre nytte for min stat, så vil embetsmenn si: Hvordan skal jeg gjøre noe som er til nytte for meg selv? Høy og lav vil kjempe for nytte og staten vil komme i fare.

Tiltrekke seg embetsmenn og bønder Hvis du, min Herre, vil praktisere medmenneskelig regjeringsform i din måte å styre på, vil det medføre at de som søker tjeneste i hele verden, alle ville ønske å komme til ditt hoff for å søke jobb. Alle bønder vil ønske å pløye dine upløyede marker, alle handelsmenn vil ønske å handle på dine markeder, alle reisende vil ønske å reise på dine veier, og alle de i verden som er misfornøyde med sine herskere, vil komme til deg for å klage. Hvis dette skjer, hvem vil være i stand til å stopp det?

Folket som basis yi min wei ben 以民为本 -> minben 民本 basis for Himmelens mandat

Menneskets natur 1)Menneskenaturen er god (Mengzi) 2)Menneskenaturen er verken god eller ond (nøytral) (Gaozi 告子 ) 3) Menneskenaturen kan bli både god og ond 4) Menneskenaturen er god hos noen og ond hos andre 5) Menneskenaturen er ond (Xunzi)

Gaozi og Mengzi om menneskets natur Gaozi sa: Vår natur er som piletreet, Rettskaffenhet (yi 义 ) er som kopper og boller. Å skape Rettskaffenhet og Medmenneskelighet (ren 仁 ) ut av menneskets natur, er som å lage kopper og boller ut av piletreet. Da spurte Mengzi: Er du i stand til å lage kopper og boller ut av piletreet ved å følge dets natur? Er det ikke slik at du må bryte piletreets natur for å lage kopper og boller ut av det? Hvis du må bryte med piletreets natur for å lage kopper og boller av det, må du også bryte med menneskets natur for å gjøre ham Rettskaffen og Medmenneskelig. Jeg vil tro at hvis det er noen ting som kan lede folk i denne verden til å mene at Medmenneskelighet og Rettskaffenhet er som ulykker å regne, må det være slike uttalelser som dine.

Gaozi og Mengzi igjen Menneskets natur er som en virvelstrøm, sa Gaozi. Hvis du åpner en kanal for den i øst, så renner den mot øst, hvis du åpner en kanal for den i vest, så renner den mot vest. Menneskets natur har verken godt eller ond knyttet til seg, på samme måte som vannet verken har øst eller vest knyttet til seg. Gitt at vannet har verken øst eller vest knyttet til seg, sa Mengzi. Har det så verken opp eller ned knyttet til seg heller? Menneskets natur er god på samme måte som vannet renner mot det som er ned. Ingen ting i mennesket er ikke godt, slik som ingen ting i vannet ikke renner nedover. Vannet kan heve seg opp til din panne hvis du sørger for at det hopper opp ved at du slår på det. Det kan også ta bolig på toppen av et fjell hvis du tvinger det ut av kurs. Men hvordan kan så det være vannets natur? Det blir slik fra den situasjonen det er blitt tvunget inn i. Selv om mennesket kan foråsakes å bli ondt, vil dets natur forbli som den har vært.

Gaozi og Mengzi om indre og ytre egenskaper Gaozi sa: [Spising og seksualitet er fra naturen.] Medmenneskelighet (ren 仁 ) er indre og ikke ytre, Rettskaffenhet (yi 义 ) er ytre og ikke indre. Hvorfor sier du at Medmenneskelighet er indre, mens Rettskaffenhet er ytre, spurte Mengzi. Gaozi sa så: Hvis noen er eldre og jeg behandler ham som en eldre, er det ikke fordi jeg har “eldreheten” i meg selv. Det er det samme som når noe er hvitt og jeg behandler det som hvitt. Det er fordi jeg forholder meg til hvitheten i dets ytre. Derfor kaller jeg det ytre. Da svarte Mengzi: Det er forskjellig fra eksemplet med hvithet. Hvitheten i en hvit hest er ikke forskjellig fra hvitheten i et menneske. Ville du hevde at “eldreheten” i en gammel hest ikke er annerledes enn eldreheten i en gammel mann? Dessuten, vil du hevde at “eldreheten” er Rettskaffenhet eller er det behandlingen av ham som en eldre som er Rettskaffenhet?

Vedlikehold Menneskets natur (xing 性 ) er, for Mengzi, ikke bare en naturlig disposisjon fra fødselen, men også det at man ivaretar og vedlikeholder livet underveis. Slik kan vi se en påvirkning fra Yang Zhu på Mengzi.

Mengzi og menneskenaturen 1.Moralske disposisjoner tilhører naturen. De må næres, men ikke tvinges (NB! Songren) 2.Essensen (qing 情 ) i vår natur er å være god. Potensialet er derfor godt, men dette potensialet må dyrkes og næres. Hvis ikke kan mennesket bli ondt. 3.Våre fysiske behov tilhører også naturen. Ved konflikt må man fostre naturen og finne balansen.

Songren trekker i plantene

Aktivt hjerte Mengzi mener at et aktivt hjerte er det eneste som kan evaluere menneskets motstridende behov og impulser, vedlikeholde harmonien og sørge for at man tar de rette avgjørelser. Uten dette hjerte kan mennesket lett bli fanget av sansenes aktivitet og miste grepet om fostringen av vår natur. (Mye til felles med yangistene.) De moralske disposisjoner har fortrinn fremfor de fysiske!

Viktige tekster knyttet til Mengzi-skolen og senere Neo-konfusianisme Zhongyong 中庸 (Middelveien) Daxue 大学 (Den store lære)

Neo-konfusianisme Se tema for forelesning 4. mai!