Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Advertisements

Norge rundt – og litt til
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Maria Wirkola Plansjef
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Geir Refsdal Dekkeprosjektet Veg- og trafikkavdelingen, Region øst
Fagkurs – 2007 Oslo 10. april 2007 og Hamar 24. april 2007.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
Forslag til kompenserende tiltak i Finnmark
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Multiconsult.no Vedlikeholdsetterslepet langs kommunale veier KS FoU-Prosjekt nr
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Samferdselsutvalet 21/ Ordførar Oddvar Grøthe Rv 52 Hemsedalsfjellet.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Orientering – Statens vegvesen Norge GNA-møte Bjørn Erik Selnes Statens vegvesen.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Vinterdriftskurs for operatører NVF-møte Øystein Larsen Vegdirektoratet, TMT-T, seksjon Vegteknologi.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Utvalgte kulturlandskap i jordbruket Forvaltningssamling i Trondheim
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
BUDSJETT 2017.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Oppsummering 02.september 2016
NASJONAL RASSIKRINGRUPPE 14. AUGUST
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Birte Haga Austli Åre 6. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen Tilstand og status på vegnettet m.a. asfaltdekke fylkesveg Møre og Romsdal Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen

tilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

tilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg 04.06.2014 Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Hvordan holder vi kontroll på tilstand? Tilstand Etterslep Årsak Dagens tema: Hvordan holder vi kontroll på tilstand? Tilstand Etterslep Årsak Hva vi gjør Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Registrering Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Spor Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Jevnhet Møre og Romsdal - tilstand fylkesveg

Registrering av vegdata

Egne observasjoner Krakkelering Sprekker Setninger Kantheng Steinslipp Slaghull Aldring

Krav i driftskontraktene Dersom annet ikke framkommer av kap. D1, skal generell inspeksjon gjennomføres ukentlig på riksveger og riks-g/s-veger, og annenhver uke på øvrige veger. Spesielt for xxxveg yyy gjelder at generell inspeksjon skal gjennomføres zzzzzzzzzzzzzz, der annet ikke framkommer av kap. D1. Inspeksjon skal utføres i tilknytning til/etter gjennomføring av renhold for de objekter hvor det foreligger systematiske renholdsrutiner. Metoder: Visuell kontroll som utføres fra bil som kjøres i sakte fart på vegen, med stopp for inspeksjon til fots eller på annen måte av utvalgte objekter/strekninger eller objekter/strekninger som ikke kan besiktiges fra bilen Kontroll­metoder med automatisk samt kontinuerlig eller nestenkontinuerlig registrering av tilstand Funksjonskontroll for utvalgte objekter

Kontrollingeniører SVV Utfører kontroller iht til driftskontraktenes kontrollplaner 100-200 pr mnd Tilstandsregistreringer driftskontraktenes konkurransegrunnlag

Tilbakemelding fra publikum og kommuner Mange henvendelser til oss om vegtilstand pr epost, telefon, brev og tjenester som FiksGatami. Stor verdi og begrenset verdi for oss. Men grei utsjekk om vi har kontroll fra den som tar kontakt. Vi ønsker kontakt med publikum.

Dekketilstand

Har ikke noen tabell på tilstandsutviklingen der 2014 er med, men den negative utviklingen fortsetter. Andel av fylkesvegnettet med dårlig/svært dårlig standard, øker fra 46,3 % til 46,8 %. Hvis det er av interesse så bedrer tilstanden seg noe i Nord-Trøndelag, fra 50,0 % til 49,5 %. Det er små endringer, men gir likevel et godt signal på hvilken retning vi går. Tor Asbjørn Lunaas, SVV

Møre og Romsdal - fylkesveg 3000 km asfaltert fylkesveg 47 % dårlig/svært dårlig standard Levetid 15år Kostnad 650 000 kroner/km Årlig behov 130 mill

Utført fylkesveg 2014 60 mkr 2015 60 mkr

Etterslep – dekke og vegfundament

Etterslep

Vegoppbygging

Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg 04.06.2014 Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg 04.06.2014 Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg

Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg 04.06.2014 Møre og Romsdal - dekketilstand fylkesveg

Trafikkbelastning

Normert levetid

Normal levetid

Kort levetid

Forfall

Etterslep – teoretisk beregning Vegdekke 250 mill Vegfundament 200 mill

Behov Årlig behov 130 mill Etterslep dekke 250 mill Etterslep fundament 200 mill

Hva betyr dette for oss. Målt tilstand Observasjoner og innspill Vi har rimelig god kontroll på vegens tilstand (RV/FV) i hele fylket. Vi bruker de midlene vi får ut fra en helhetlig vurdering, av hvor behovet er størst. Målt tilstand Observasjoner og innspill ÅDT og tungtransport Prioriterte fylkesveger Sikkerhet og framkommelighet Kontraktssammensetning

Forts. Vi vil fortsette å holde kontroll på vegens tilstand. I hovedsak gjøres dekkelegging og litt forsterking gjennom det årlige dekkeleggingsprogrammet (årlige bevilgninger). Vegtilstand handler om mye mer enn dekketilstand, og vi har behov for et forfallsprogram. Umiddelbare mindre skader på vegen utbedres fortløpende av driftsentreprenør/driftskontraktene, innenfor rammene til den enkelte kontrakt. Vi har ennå en del gode fylkesveger i Møre og Romsdal, men er bekymret over at 47% har såpass dårlig standard, og at tendensen går i feil retning.

Takk