Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Fra tegning til fortelling
Teknologi i klasserommet
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
UT PÅ TUR I RAMMEPLANEN FOR BARNEHAGER HETER DET AT NATUREN SKAL GI ROM FOR ET MANGEFOLD AV OPPLEVELSER TIL ALLE ÅRSTIDER OG I ALL SLAGS VÆR, OG AT DET.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Stenrød Barnehage i Halden
Dialogforedrag av nyhetsredaktør Per Skøien i Laagendalsposten Hva tenner redaksjonen?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Det gode Det rette Det rettferdige
Godt verktøy er halve jobben
Å skrive en god innledning
Vi har om sammenhengen mellom røykedebut og sport
Hva er aktivitet og deltakelse?
Aggression Replacement Training
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Nærhet vs. stoppeklokke
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Taushetsplikt for frivillige
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Se Verden – Se Livet.
Bokpresentasjon Bergen
Turing-testen En person stiller alle mulige spørsmål til noe som enten er en maskin eller et menneske. Hvis ingen person greier å avgjøre om det er.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B, gapatrostengjengen.
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Temakveld Nettvett og spill.
Hvordan omsette kunnskap til handling – erfaringer fra Steinkjer
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Oktober på Rumpetrollet. Huska på Geitekillingen er et perfekt sted å slappe av for både voksne og barn.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
God morgen! Tanker etter i går?
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B Gapatrostengjengen Gapatrostengjengen.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Velkommen til foreldremøte
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen

Hindrer myter oss i videre arbeid? De voksne i barnehagen er negative til data!! Slik spurte vi i barnehagen: Hvordan ser du på at barna får tilgang til data? Hvilke kunnskaper har du om data?

Hva tenkte vi på forhånd? ønsket å vite mer om denne myten virkelig er slik at barnehage personalet er negative til data i barnehagen om det er kunnskapen om bruken av data som stopper dette at de voksne føler at de ikke kan bruke verktøyet selv, at de vil komme til kort i forhold til hva barna kan redde for at annen lek/aktivitet skal forsvinne fordi datamaskinen kommer inn finnes noe mønster i grunnen til at de er negative

Hva gjorde vi for å finne ut? valgt vi å ta kontakt med 2 barnehager hver spurte vi virksomhetsleder og 2 andre voksne gruppa vår sitter nå igjen med 22 svar. 7 svar fra virksomhets ledere og 15 svar fra andre ansatte i barnehagene valgte å spørre både virksomhets ledere og andre ansatte var fordi vi ønsket å se om det fantes noen sammenheng her.

Hva fant vi? POSITIV NEGATIV IKKE TEMA VIRKSOM-HETSLEDER IIIII 5 II 2 ANDRE ANSATTE IIIIIIIII 9 IIIIII 6

Hvorfor: Positive men. Økonomi avgjør. Innenfor gitte rammer. Viktig for barn som ikke har data hjemme. Barn med spes. behov. Skal ikke gå på bekostning av annen lek/aktivitet.

Negative: Andre satsningsområder. Velger det bort pga. økonomi. Nok av data andre steder. Redde for at data skal ta over den aktive leken.

Vi fant ut at myten kanskje er litt gammel og ikke stemmer overens med dagens barnehager. Det er mange som er positive, men av forskjellige grunner velger å ikke prioritere dette. Av de spurte barnehagene var det kun en barnehage som brukte datamaskinen i barnegruppa. Vi ser at flere barnehager har data til bruk for personalet. Et spørsmål fra oss er da; Hvorfor lar dere ikke barna få bruke disse maskinene?

Hvilke konsekvenser tenker vi at denne myten vil få for organisasjonene? Der hvor myten eksisterer tror vi at den kan ha en negativ innvirkning for organisasjonen. Dette fordi barnehagen som alle andre organisasjoner burde utvikle seg i takt med samfunnet. Selvfølgelig i den grad det er mulig. Med å utvikle seg i takt med samfunnet mener vi å ta i bruk den nye teknologien som etter hvert får innpass i hverdagen vår.

Har dette noe med ledelse å gjøre? Det er vanskelig å la datamaskinen få innpass i barnehagen hvis ledelsen er negativ. Vi er anhengig av at ledelsen er positiv og at de er villige til å legge føringer sammen med de andre ansatte i barnehagen.