Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK4000 - ESST Module 4 Jon Vatnaland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Normer, verdier og holdninger
Persepsjon og kognisjon
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
IKT Orkide Ledelse og Skole
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Å lykkes eller være lykkelig?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
11. Legitimitet og makt Påstandene:
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
5. Organisasjoner, individer og grupper
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Care, Awareness, Knowledge, Engagement CAKE Verdier Q1.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Model of Human Occupation og Arbeid
UiO 2003 Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) Side 1 Norsk LOM valg av LæringsRessursTyper.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
innovasjon i Infrastruktur
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Helseinformatikk Øving 2. Studie av modeller GLIF –Protégé GEM – GEM Cutter.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
MAKT OG ORGANISASJONER
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Ulike former for ytring.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Hvordan oppstår grupper?
Barns utvikling: viktige begreper
Identifisere behov – og etablere krav
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
3. Organisasjonsstruktur
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo

Hva har dette med vårt kurs å gjøre? Organisasjoner Case

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Hva er en organisasjon? Hvilke krav stiller vi til de fenomenene vi kaller organisasjoner? –Kontinuitet – hvor lang tid er nok? –Størrelse – for stor eller for liten? –Andre ting? Hva er ikke organisasjoner?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Hvilken organisasjon er din? Oppgave: –Velg din organisasjon og beskriv denne så utfyllende du kan på et papir. 5 minutter.

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Hovedspørsmål Hvordan fungerer organisasjoner? Hvilke faktorer påvirker en organisasjon? Hvilken rolle spiller kunnskap i organisasjoner? Hvordan studerer vi organisasjoner?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Pause

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Hvilke nivåer kan vi studere organisasjoner på? Sosialpsykologisk nivå Organisasjons-strukturelt nivå Økologisk nivå

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Hvilke generelle elementer består organisasjoner av? Sosial struktur Deltakere Mål Teknologi Omgivelser

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Sosial struktur –Normativ struktur Verdier, normer, roller –Kulturell-kognitiv struktur –Atferdsmessig struktur Hvilke generelle elementer består organisasjoner av?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Sosial struktur –Formell Posisjoner og relasjoner er formelt definerte uavhengig av individene. –Uformell Posisjoner og relasjoner knyttet til individene Hvilke generelle elementer består organisasjoner av?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Deltakere –De individene som er aksepterte bidragsytere –Hva med personer som bare henger rundt? –Stakeholders (eiere, leverandører, regulatorer etc.) –Hva med kunder, brukere etc? –Hvor går grensen? Hvilke generelle elementer består organisasjoner av?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Mål –”Conceptions of desired ends” –Spesifikke –Eller komplekse, tvetydige etc. Hvilke generelle elementer består organisasjoner av?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Teknologi –What it takes to ”transform inputs into outputs” –Fysiske objekter –Kunnskap –Ferdigheter –Organisatoriske strukturer Hvilke generelle elementer består organisasjoner av?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Omgivelser –Organisasjoner eksisterer ikke i vakuum. –En rekke koplinger til omgivelsene Arbeidskraft / utdanning Leverandører Myndigheter Institusjonell infrastruktur (eiendomsrett, juridisk struktur etc.) Hvilke generelle elementer består organisasjoner av?

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Hvilke generelle elementer består organisasjoner av? Kan vi tenke oss en organisasjon som ikke oppfyller disse kravene? –Sosial struktur –Deltakere –Mål –Teknologi –Omgivelser

Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Din organisasjon Beskriv din organisasjon ihht de fem komponentene –Sosial struktur –Deltakere –Mål –Teknologi –Omgivelser