Samtale om forventninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Samspill og Samhandling
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
NESO Formannsskole Ledelse
- Hovedrolle eller birolle
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Veiledning av studenter
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Samhandling og kommunikasjon
12 Reflekterende lesing.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Bioingeniørutdanningen Kjellrun Gangaune førstelektor
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Veiledning - studenter i praksis
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tema: Kommunikasjon i team
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
NESO Formannsskole Ledelse
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Språk- og leseveileder
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
BARNAS BARNEVERN 2020.
Språk og leseveilederutdaning Turid Weiby 2009
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
Veiledning og kommunikasjonsteori
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kommunikasjon; forutsetninger
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bli en mer bevisst kommunikasjonspartner, språk- og leseveileder

Samtale om forventninger Studentenes forventninger Mine forventninger Og hensikt er at dere skal oppdage og få nytte av ulike verktøy som dere kan bruke som leseveiledere Kontakt Kontrakt for å bygge relasjonen i samtalen

Handal og Lauvås’ sin praksistrekant Praktisk Yrkes- teori Etisk/politisk rettferdiggjøring Praksis P3 Kunnskap – fra egne erfaringer - andres erfaringer - teori P2 P1 Handling

Hvilke profesjonelle utfordringer opplever du som språk- og leseveileder?

Veiledning Veiledning – betyr for meg……..

Veilederrollen Hva tenker du kjennetegner en god språk -og leseveileder?

Veilederrollen og Handlingskompetanse Du har faglig kompetanse - Du har tilegnet deg faktakunnskap Du har en fagpersons evne til å forstå og forholde deg til de kravene som møter deg i en yrkessammenheng Du har sakskompetanse Du har prosesskompetanse Du har veilederkompetanse Hansen og Røkenes 2002

Som profesjonell yrkesutøver, og språk- og leseveileder Veilederrollen Som profesjonell yrkesutøver, og språk- og leseveileder vil du være i situasjoner der det Samhandles mellom mennesker Du skal tilrettelegge for kommunikasjon som gir mening Du skal ivareta samhandlingen Du får kommunikasjonsmuligheter Du får kommunikasjonsutfordringer Du får etiske utfordringer

Veilederrollen og relasjonskompetanse Som fagperson må du kunne gå inn i en relasjon Legge til rette for god kommunikasjon Forstå hva som skjer i samspillet Og forholde deg slik at det som skjer er til det beste for den andre Forstå den andres opplevelse Ikke krenke Kjenne seg selv Hansen og Røkenes 2002

Ferdigheter og kunnskap Handlingskompetanse og relasjonskompetanse YRKESKOMPETANSE Relasjonskompetanse Handlingskompetanse Instrumentelle Ferdigheter og kunnskap Relasjonsforståelse, relasjonelle Ferdigheter og etnisk refleksjon

Veilederrollen og rolleforventninger Hvordan vil det være mulig å etablere et likeverdig forhold mellom veisøker og veileder så lenge veisøker er avhengig av den hjelpen som du som profesjonell besitter?

Veilederrollen Symmetriske og komplementære relasjoner i veiledningen. Symmetrisk relasjon viser til et atferdsmønster der partene betegnes som likeartet Opplevd likhet Oppfører seg på måter som tjener den samme hensikt Symmetriske forhold kan innebære likeverd som for eksempel Lik status Lik rett til å definere hva som er riktig og galt, godt eller dårlig

Veilederrollen komplementære relasjoner Komplementære forhold Utfyller hverandre De beskrives som motsetninger og forskjeller Veileder/elev forhold forskjell i styrke og status der den ene parten gir og den andre mottar

Veilederrollen Hva slags relasjon som utvikler seg Kommer an på hvilken holdning du som fagperson har til veiledning hva du vil oppnå med veiledningen

Veilederrollen Som veileder vil du stå ovenfor et etisk dilemma Veisøker vet at når han/hun kommer til en fagperson – så får de hjelp – Spørsmålet blir: Hvordan hjelp de får

Veilederrollen Hva gir trygghet og tillit? Det å bli møtt på en god måte Veileder er først og fremst menneske – så fagperson Ærlighet er bygget på trygghet i seg selv’ Veileder må gi av seg selv Tenke relasjon

Veilederrollen Hva gir trygghet og tillit? Selvinnsikt er en stor fordel Hva reagerer jeg på selv Veileder må være åpen på egne reaksjoner og følelser i det som kommer opp av temaer Veileder må finne balanse mellom å bli berørt – la seg berøre - og det å ha passe avstand Veileder må opprettholde sin faglige myndighet

Veilederrollen Ydmykhet fra veileder bidrar til at tilliten opprettholdes. ” Du må slippe grepet – så lenge du sitter i grepet, kommer ikke den andre til deg.” (Levians)

Veilederrollen og likeverd Så hvordan oppnå tillit og hindre faren for maktovergrep? Veileder huskeliste: Det er veisøker som eier utfordringen Det er veisøker som ber om hjelp – Det i seg sjøl innebærer en sårbarhet som du som veileder må ta hensyn til Veisøker er hovedpersonen

Veilederrollen - Tid nok… TENKEPAUSER og REFLEKSJON la veisøker bli refleksjonens sentrum ikke du som fagperson . det vil kanskje alltid være sånn at veisøker vil befinne seg i en slags uvitenhet om sine tanker så lenge de ikke har formulert dem for seg selv eller skrevet dem… gjennom talen kan – veisøker selv oppdage…… REFLEKSJON – bidrar til å bevare livskreftene

Veilederrollen Vi forstår at det handler om en veilederrolle der respekt, ydmykhet, kongruens, empati og dempet entusiasme er sentrale verdier og holdninger ”Det er når det etiske grunnforholdet er opprettet at ekspert kunnskapen kommer til sin rett.” (Asbjørn Aarnes)

Veilederrollen Martin Buber – Filosof og eksistensialist Møtepedagogikkens far Hvilket forhold har menneskene til hverandre i møtet? Et Jeg – Det eller et Jeg – Du.

Samtalen Hva styrer samtalen? Hvem styrer samtalen? Hvordan styres samtalen?

Aktiv lytting Lytte innbærer å motta å tolke å analysere å bevare å handle ( Jones 1956, Zimmermann, 1979 og Montgomery, 1981)

Lytting på 3 ulike nivå Nivå 1 – Indre lytting Nivå 2 – fokusert lytting Nivå 3 – global lytting Susann Gjerde , 2003

Aktiv lytting - Å kunne lytte aktivt til det samtalepartneren sier både verbalt og nonverbalt er helt grunnleggende for å forstå han eller henne.

Ansiktsuttrykk Observasjon av samtalepartnerens ansiktsuttrykk er et viktig hjelpemiddel for å få informasjon som vi ellers ikke får tak i Å være bevisst egne ansiktsuttrykk – de gir viktig informasjon til den du prater med

Kroppsspråk bidrar til å skape kontakt og trygghet i samtalesituasjoner Bidrar til å understøtte budskapet i samtalen

Stemmens klang Forteller mye om personen Det er faktisk dine følelser som vil påvirke klangen

Berøring Formidle kontakt Sympati Forståelse Trøst og støtte

Stillhet Vil gi samtalepartneren tid til å bearbeide det som er sagt – og tid til å reflektere Det vil gi deg tid til å bearbeide og fortolke det samtalepartneren formidler verbalt og nonverbalt Det gis rom for å dele og dvele det meningsfulle i situasjonen Stimulere samtalepartneren til å fortsette å dele sine tanker og følelser

Bruke pauser Minimale responser Gi oppmuntring og rom Gjenta utsagn Plukke opp nøkkelord

Å stille spørsmål Hva du stiller spørsmål til Spørsmål styrer en samtale Hvordan du stiller spørsmålene Bestemmer i stor grad hvilke svar du får Hvilken retning samtalen tar Kvaliteten på samtalen

Lukkede spørsmål Spørsmålene starter som oftest med verb Besvares med få ord Samtalepartneren passiviseres

Åpne spørsmål Starter gjerne med spørrepronomen Gir samtalepartneren rom til å snakke ut i fra egne opplevelser og premisser Gir som oftest langt mer informasjon

Åpne spørsmål Hva spørsmål - eller informasjonsspørsmål - leder i retning av fakta og konkrete forhold

Åpne spørsmål Hvorfor spørsmål Eller begrunnelsesspørsmål Inviterer til fornuftige forklaringer og begrunnelser

Åpne spørsmål Hvordan spørsmål Eller refleksjonsspørsmål Leder i retning av opplevelser, prosesser og følelser

- Ledende spørsmål VÆR VARSOM - retoriske spørsmål - sammensatte spørsmål

Parafrasere Å omskrive eller gjengi med andre ord uten at meningen endres Hensikten kan være Å tydeliggjøre innholde Å vise at du lytter Å sjekke at du har forstått Å bevisstgjøre den andre Å styre samtalen

Å speile følelser - Betyr å gjengi den andres følelser, slik at disse blir synlig eller gjenkjent av den andre.

Ferdighet: aktiv lytting NONVERBAL VERBAL Stille spørsmål ansiktsuttrykk øyekontakt bruke pauser kroppsspråk sammenfatte oppmuntre berøring Stemmens klang parafrasere stillhet speile følelser Eide og Eide 1999

Bakthin uttrykker det slik: ”Det er i spenningen og konfrontasjonen mellom de ulike stemmene at ny innsikt og forståing oppstår.”

Kollegabasert veiledning Fasene Presentasjon av problemet Problemvalg Redegjørelse for problemet Avklaring av problemet og situasjonen Egne løsningsforslag Råd Evaluering av råd Oppsummering

Nyttige spilleregler i all veiledning Å ville hverandre vel Enighet om hvem som skal lede prosessen Enighet om at vi snakker i jeg-form Mulighetsfokus Taushetsplikt Mulighet for å melde pass

Til oppsummering av kollegabasertveiledning Pedagogisk sol som verktøy Bidrar til å synliggjøre mangfold av meninger Hva assosierer jeg nå med kollegabasert veiledning?