Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Tanker om brukermedvirkning
Alfhild - leder Østlandet
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
Tema for presentasjonen.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Styrket fellesskap Første samling 8. september 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Avslutter.
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Leif Erik Nohr Juridiske rammer for utveksling av helseinformasjon - et nordisk overblikk Leif Erik Nohr
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Assertive Community Treatment (ACT) Et samarbeidsprosjekt mellom kommunene i Mosseregionen, Sykehuset Østfold og Sosial- og Helsedirektoratet.
Målet for kompetansearbeidet er økt kvalitet for brukeren Oslo
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Kjennetegn ved et godt kommunalt tilbud Hva kan vi forvente av samhandlingsreformen Bårdshaug Elise Solheim.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
DND Quo Vadis? Landsmøtet 2014 Alfhild - leder Østlandet.
Kvalitetskrav fra brukerperspektiv Innlegg på seminar om nye kvalitetskrav i fødselsomsorgen 18/12/2009 Ingeborg Altern Vedal, Liv laga og Nasjonalt råd.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Karine Haven og Ragnhild Dale Ringen, Fysioterapeuter Mandal Kommune
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
”Deltid – et steg videre” KS-Sør-Trøndelag 25.februar 2009 VIKNA –MODELLEN ” 3+3”
Senter for helsefremmende arbeid - fra avmakt til mestring
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Pasientforløp ”hjem til hjem”
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Hjemmel og styrke til å styre fastlegene? Tromsø 25. mai 2010.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Nasjonale lederkrav Ansvarlig og helhetstenkende
Kvalitetsforbedringsarbeid i praksis, sykehjem og hjemmetjenester.
Verktøy for god bruker-med-virkning i forbedringsarbeid
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Overskriften er betydningen av ledelse i rusfeltet
Seksjon for kvalitetsutvikling
Brukeren skal være viktigste aktør
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal BRUKEREN MED NØKKELEN TIL MORGENDAGENS TJENESTEUTVIKLING. ET NASJONALT GJENNOMBRUDD? Anders Vege, seksjonsleder Seksjon for kvalitetsutvikling

Disposisjon  Gratulerer kjære sykepleiere, 100 år. Det er stort!  Et blikk på utfordringene  Med pasientens øyne  2,5 år etter endt gjennombruddsprosjekt  Hvordan ser morgendagen ut for sykepleieren? sykepleierkongressen

3 Se opp for eldrebølgen sykepleierkongressen

 Et hvert system er perfekt designet for å få de resultatene det får. Donald M Berwick  Hvis vi fortsetter å tenke slik vi alltid har tenkt, vil vi få tilnærmet de samme resultatene som vi alltid har fått. Edward de Bono. sykepleierkongressen

Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005 – 2015)

Samhandlingsreformen  Nytt virkelighetsbilde  Ny pasient rolle  Ny kommunerolle  Styrke forebygging  Styrke kommunehelsetj.  Spisse HF’enes oppgave sykepleierkongressen

Nasjonal Helse- og omsorgsplan  Folkehelse  Fremtidens komm.helsetj.  Helhet og sammenheng  Ny pasientrolle  Kvalitet og faglighet  Helsepersonell –Mer operativt redskap –bedre politisk styring sykepleierkongressen

Gjennombruddsprosjekt i 2008 og 2009 Brukermedvirkning – et gjennombrudd for ledere, medarbeidere og pasienter  20 team; ledet av sykepleier med lederansvar, tverrfaglige og med representant for brukerne  4 todagers samlinger med undervisning, veiledning og utveksling på tvers  Forbedrer egen praksis med veiledning  Spredningskonferanse med fokus på vedvarende forbedring

 Utfordringen ligger ikke i å se det ingen ser, men å tenke det ingen har tenkt om det alle ser. Schopenhauer sykepleierkongressen

March 31, sykepleierkongressen

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal 31. mars

Edward de Bono`s modell av mentale daler og tankestrømmer ” Som regn renner ned i dalene og danner bekker og elver, slik organiserer hjernen ord og setninger i tankeelver som følger i gamle spor/mønstre”. sykepleierkongressen

 Annen ordens endringer: Endringer både i måten vi tenker og gjør ting på; paradigmeskifte. sykepleierkongressen

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal Brukerstyrt seng på psykiatrisk avdeling, UNN

Stolte vinnere av kvalitetsprisen 2010 Norsk forening for kvalitet I helsetjenesten sykepleierkongressen

Systemet = oss! sykepleierkongressen

Hva gjorde vi som styrket vedvarende forbedring?  Fikk en tydelig brukerstemme i forbedringsarbeidet  Tydeliggjorde lederrollen i forbedringsarbeidet  Jobbet etter AI-perspektivet. –Entusiasme  Lære sammen med/av andre i læringsnettverk  Fokuserte på kulturendring, tenke annerledes  Fulgte opp med spredningsseminar 6 mnd. Etter –Does user involvement in quality improvement strengthen the sustainability of QI-projects? Analysis based on survey 2,5 year after end of a national collaborative sykepleierkongressen

18 teams scored themselves in 2009 and in 2012… Team number Score sykepleierkongressen

…for better and for worse 6 teams with decreased score 12 teams with increased score Difference in score from 2009 to 2012 sykepleierkongressen

Difference in score from 2009 to 2012 sykepleierkongressen

Et kort for hver sentral utfordring i en diabetikers liv sykepleierkongressen

Disse tre kortene beskriver det jeg ønsker å ta opp i min timeavtale sykepleierkongressen

Et dataprogram som følger opp hjemme sykepleierkongressen

Kunnskapsesenterets nye PPT-mal sykepleierkongressen