IKT i førskolelærerutdanning og barnehage Kurs 5
Disposisjon 4 IKT i førskolelærerutdanningen 4 IKT i barnehagen 4 Hva barn kan lære av data?
IKT i førskolelærerutdanningen 4 Planer 4 Konsekvenser for framtiden
IKT i barnehagen 4 Rammeplan for barnehagen 4 Kompetanseoppbygging 4 Barnehager, barn og Barnehager, barn og 4 Barnehagekom Barnehagekom
Summe gruppe Skal vi ha data i barnehagen? Hver gruppe skal komme med tre stikkord for og tre stikkord i mot data i barnehagen.
Hva lærer barn av data 4 språk 4 sosialt 4 kjønn 4 annet
Kriterier 4 Er tiltrekkende å bruke for barnet Kan håndteres av barnet på egen hånd Passer til barnets alder, utvikling og interesser Inneholder flere nivåer og kan skreddersys til barnet
Gir umiddelbare, klare, konstruktive og ikke fordømmende tilbakemeldinger Gir mulighet for en stor grad av interaksjon Er både underholdende og lærerikt Har en høy kvalitet i innhold og utforming Knytter an til barnets øvrige aktiviteter Passer til den aktuelle datamaskinen og er lett å installere
Hva sier barna selv? - ”det skal være tredimensjonalt (ikke plattformspill)” - ”det skal være utfordrende (ikke for lett, da blir det kjedelig)” - ”det skal være spennende (action)” - ”den som snakker må være veldig hyggelig slik at han/hun får barnet til å svare”
Myter -Det er umulig å finne frem på Internett! -Det er mye søppel på Internett! -Barn (elever) kan mer enn foreldrene (førskolelærer, allmennlærer)! -Internett truer boka og det skrevne ord!
Små barn og Internett ynt.html 4
Oppsummering 4 IKT er kommet for å bli –behov for avmytifisering 4 Data i barnehagen eller ikke, uansett trenger barnehagepersonalet kompetanse om dette 4 Nye læringsmåter og verktøy stiller nye krav til studenten, og til å ta ansvar for egen læring