IKT i førskolelærerutdanning og barnehage Kurs 5.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Bokanmeldelser..
Publisering på internett
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Kroppsøvingsdidaktikk
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
Forventninger til oss som skole:
Vurdering av pedagogisk programvare
Impulsuka 2013 Kristiansand
Sensorenes rolle.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B, gapatrostengjengen.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Framtida nå – les og forstå!
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Barn og IKT En presentasjon av IKT-F2B Gapatrostengjengen Gapatrostengjengen.
Veiledning og rådgiving
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Systematisk Observasjon av Lesing.
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Hovedprosjekt E49 Student: Terje Valla Oppdragsgiver: Straumen skole
Tilhørighet, kunnskap og glede!
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Utskrift av presentasjonen:

IKT i førskolelærerutdanning og barnehage Kurs 5

Disposisjon 4 IKT i førskolelærerutdanningen 4 IKT i barnehagen 4 Hva barn kan lære av data?

IKT i førskolelærerutdanningen 4 Planer 4 Konsekvenser for framtiden

IKT i barnehagen 4 Rammeplan for barnehagen 4 Kompetanseoppbygging 4 Barnehager, barn og Barnehager, barn og 4 Barnehagekom Barnehagekom

Summe gruppe Skal vi ha data i barnehagen? Hver gruppe skal komme med tre stikkord for og tre stikkord i mot data i barnehagen.

Hva lærer barn av data 4 språk 4 sosialt 4 kjønn 4 annet

Kriterier 4 Er tiltrekkende å bruke for barnet  Kan håndteres av barnet på egen hånd  Passer til barnets alder, utvikling og interesser  Inneholder flere nivåer og kan skreddersys til barnet

 Gir umiddelbare, klare, konstruktive og ikke fordømmende tilbakemeldinger  Gir mulighet for en stor grad av interaksjon  Er både underholdende og lærerikt  Har en høy kvalitet i innhold og utforming  Knytter an til barnets øvrige aktiviteter  Passer til den aktuelle datamaskinen og er lett å installere

Hva sier barna selv? - ”det skal være tredimensjonalt (ikke plattformspill)” - ”det skal være utfordrende (ikke for lett, da blir det kjedelig)” - ”det skal være spennende (action)” - ”den som snakker må være veldig hyggelig slik at han/hun får barnet til å svare”

Myter -Det er umulig å finne frem på Internett! -Det er mye søppel på Internett! -Barn (elever) kan mer enn foreldrene (førskolelærer, allmennlærer)! -Internett truer boka og det skrevne ord!

Små barn og Internett ynt.html 4

Oppsummering 4 IKT er kommet for å bli –behov for avmytifisering 4 Data i barnehagen eller ikke, uansett trenger barnehagepersonalet kompetanse om dette 4 Nye læringsmåter og verktøy stiller nye krav til studenten, og til å ta ansvar for egen læring