SGO 2100 – Byers geografi Tema: Bærekraftige byer Våren 2004 Per Gunnar Røe.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Advertisements

Klasseregler.
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Eksperter i Team – Landsby nr 50 HJEM I FARE! Hvordan takler vi naturfarer? Fasilitatorteam: Ivar Berthling, HjemmesideHjemmeside.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Fradeling av boligtomt Jacob Sæthres veg 4 – Klage på avslag
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Bærekraftig bruk av skogen som energileverandør og karbonlager
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
IDEALER OG REALITETER. BOLIGSITUASJONEN FOR UTVIKLINGSHEMMEDE Regionale konferanser om politikken for mennesker med utviklingshemming Anna M. Kittelsaa,
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
BYGEOGRAFI SGO URBANISERING.
GLOBALISERING Opphavsrett: Amendor AS.
Lederstil og Motivasjon.
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Devoldholmen.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Planleggingens utfordringer
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Politisk påvirkning.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
KLIMAVENNLIG AREALPLANLEGGING. FAKTA OM NORSKE BYER Høy bilandel Høye transportkostnader Vanskelige å betjene med kollektivtransport.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Cittaslowrådet Hvordan arbeide for å få energi og effekt ut av Levanger som Cittaslow? Levanger er en flott plass å bo – utrolig vakker også,
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Styring av byutviklingen
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
GLOBALISERING Foto: Ali Jarekji/Reuters Creative/Scanpix.
Tverrfaglige tema.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

SGO 2100 – Byers geografi Tema: Bærekraftige byer Våren 2004 Per Gunnar Røe

Bærekraftig byutvikling Målet om en bærekraftig utvikling (Bruntlandkommisjonen 1987) har gjenreist den overordnede planleggingen De økonomiske, sosiale og kulturelle konsekvensene av å følge opp målet gjør at vestens levesett står på spill Spørsmålet er hvilke byutviklingsmønstre (byform) som gir best måloppnåelse Økt bykonsentrasjon (kompakt by -politikk) er de politiske svaret på dette spørsmålet Men det er uenighet (desentralisering versus sentralisering)

Spørsmålet om tetthet i planleggingshistorien Ideen om dekonsentrasjon oppsto som en reaksjon på de elendigheten i de victorianske byene Det ble etablert filantropiske prosjekter på landsbygda Det vokste fram mer ideologiske retninger som kom til å sette sitt preg på byplanleggingen: –Le Corbusier – talsmann for konsentrasjon –Frank Loyd Wright – talsmenn for dekonsentrasjon –Ebenezer Howard – talsmann for en desentralisert konsentrasjon (men regnes mest dekonsentrasjon)

Dagens diskurs Ideen om den kompakte by (og fortetting) har fått et solid fotfeste som del av en politikk for bærekraftig byutvikling (i Norge og EU): –Globale klimaendringer (drivhusgasser) –Tap av åpne og grønne arealer –Sosiale konsekvenser av byspredning (lokalsamfunnstankegangen) Dekonsentrasjon er blitt politisk ukorrekt, men framheves av tre grupper: –De som hevder at markedsliberalismen vil gi de mest optimale resultatene (planleggernes innblanding skaper problemer) –De som vil fremme rurale levemåter og livsstiler –De som tviler på at konsentrasjon gir mindre transport

Planleggingsbegreper Bebyggelseskonsentrasjon eller fortetting: –Økt utnyttelse i eksisterende bebyggelse eller utbygde områder –Nyinndeling eller bruksendring i bygninger –Utvidelser av eksisterende bygningsmasse Aktivitetskonsentrasjon: –Økt bruk av eksisterende bygninger og steder –Bruksendring som leder til økt aktivitet –Økning i antallet mennesker som bor i, jobber i eller reiser gjennom et område

Effekten av byfortetting på transport Newman og Kenworthys (1989) undersøkelse viste en sammenheng mellom befolkningstetthet og transport ECOTEC-studien støtter dette og viser at det reises mindre pr innb. i større byer (byer over er best), noe som også støtter en konsentrasjon Mekanismene bak sammenhengen mellom tetthet og transport: 1.Økning i antallet tilbud som kan nås innenfor en gitt distanse 2.Økning i antallet og diversiteten av tilbud og tjenester som kan opprettholdes 3.Bedret befolkningsgrunnlag og dermed økonomisk grunnlag for kollektivtransport 4.Muligheten for å gjennomføre restriksjoner på bilhold og bilbruk

Diskusjonen omkring denne forskningen Markedsliberalistenes motargumenter: –Markedet vil produsere polysentriske byer med lavt energiforbruk –Statsning på kollektivtransport vil fører til en omfattende subsidiering –Samlokalisering av boliger og arbeidsplasser i forstedene reduserer desentraliseringens effekt på transport –Det finnes e ”rasjonell lokaliseringsmekanisme” (”rational locator”) –Inntekt og bilhold har større betydning og samvarierer med tetthet Undersøkelser som inkluderer flere faktorer kommer imidlertid fram til samme resultat (EBO) Livskvalitetstap og økonomiske tap er imidlertid ikke veid opp mot miljøgevinstene

Politiske kontroverser Breheny mener gevinsten ved å følge kompakt by- idealet kan være små i forhold til ”smerten”: –Det kan være politisk vanskelig å gjennomføre en miljøvennlig byutvikling (upopulære restriksjoner) –Det er en viss motstand mot kompakt by –politikken blant utbyggere og investorer (men det er som regel lønnsomt å bygge tett) –En miljøvennlig bypolitikk kan ha uheldige fordelingsmessige konsekvenser

Holdninger til fortetting Reduserer presset på landsbygda (populært i den ”rurale lobbyen”) Noen lokalmiljøer mobiliserer mot ”town cramming” Andre steder er det et overskudd av overgitte arealer (som har en negativ effekt på området rundt) Fortetting kan føre til oppgradering av områder som kan være positivt for byens image Lokalbefolkningen er ofte kritisk til moderne arkitektur, men det er eksempler på populære prosjekter (Aker brygge) Derfor er det viktig å involvere beboerne med tanke på hvilke arealer som skal utnyttes og vernes Flere steder kan det også være et problem å tiltrekke seg investorer og utbyggere

Livskvalitet og tetthet Kompakt by –idealet fremmes også ved å vise til det attraktive ved det å bo tett og urbant (f.eks. Jane Jacobs) Blandet arealbruk har kommet på moten igjen etter funksjonalismens dominans Gentrifisering er et uttrykk for denne tendensen Noen romantiserer betydningen av tetthet og det bymessige for livskvalitet (neotradisjonell planlegging og ny-urbanisme) Noen foretrekker imidlertid ”det gode liv på landet” (økologisk orienterte idealister og telependlere)

Sosiale effekter Det blir hevdet at fortettede byområder fører til: –Sosial kohesjon og lokalsamfunnsånd –Sosial kontroll –Likhet i tilgangen til service Men man kan også få negative nabolagseffekter: –Sosiale konflikter mellom beboere og innflyttere –Følelsen av overbefolkning og trengsel –Økt støy og økte konflikter som følge av det

Effekter på transport Transporteffekten er mindre omstridt, men det er noen problemer: –Trafikksikkerhet, spesielt for myke trafikanter –Lokal forurensning –Framkommelighet for kollektivtransporten –Parkeringsmuligheter og gatens funksjon og karakter En løsning er å gå over til mer miljøvennlige transportmidler, men dette er vanskelig: –Lave marginalkostnader –Kan brukes fra dør til dør –Individuell friket, mobilitet og fleksibilitet –Komfort og mikroelektronisk kontroll –Status og kulturell betydning

Hvordan implementere den kompakte byen? Fortetting har sine gevinster som må maksimeres Konflikter kan overvinnes gjennom god planlegging og ved å ta hensyn til lokalbefolkningens erfaringer og oppfatninger Man kan komme et stykke på vei med opplysning og deltagelse, men det kan hende at tiltakene må rettes mer mot ”medborgeren” og mindre mot individet som markedsaktør

”Sustainable social city” (Brehenys kompromiss) Har likhetstrekk med Howards hagebyideal Det er flere argumentene mot bykonsentrasjon: 1.Lite trolig at man vil oppnå den gevinsten som er forespeilet 2.Det er vanskelig å stoppe desentraliseringsprosessene 3.Utbygging av grønne områder i byen er uunngåelig 4.Høyere tetthet fører trolig ikke til bedre livskvalitet Mange vil fortsatt bo desentralt, de som vil bi sentralt og tett utgjør et fåtall Mange er opptatt av at fortetting går ut over de grønne arealene