Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns rettigheter - personvern
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Barns perspektiv. Av Gruppe 5. F1a Jon E. Brendsrud Trine Schanning
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Bioteknologinemda
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Tverrfaglig prosjekt Gruppe 1 Fredrik, Christine & Tine T.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Gruppe 6: Aina, Antonios, Christer, Elisabeth og Kenneth F1B
Arbeidstidsordninger i barnehagen. Mer papirarbeid? Kartlegging i barnehagen, Lasse Kolstad.
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Språk og sosialisering
B ARN I SAMFUNNET Gruppe 3 Lina Wik Amundrød, Elisabet Larsen, Tine Håvak og Elin Øydna.
IKT i barnehagen.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Storbynettverket 7 største byene (Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen) Utvikle kompetanse og kunnskap Hovedfokus 2009 og.
Rolighetsmoen barnehage
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Hvordan kan vi bruke det?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Møte for nye barnehagestyrere
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
<Sted>, <Anledning>
Folkehelse og universell utforming
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker.
Etikk i pedagogisk arbeid
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Hvordan føre kilder?.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Oppdatert pr (NBJ) Barnehageloven.
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Nov.2008 HDH Eksamensforberedelser F2A og F2B. nov.2008 HDH Mål 2. semester Utvikle en etisk reflektert holdning til og faglig forståelse av mangfold.
Å LEDE EN BARNEHAGEN I FORANDRING
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Gruppeoppgave 1 semester 2
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
Informasjon om BULL 1 (Barns utvikling, lek og læring)
Utskrift av presentasjonen:

Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A

”Barnehagen må gi rom for ulike barns ulike perspektiv og vise respekt for deres intensjoner og opplevelsesverden” (Barnehageloven, , s. 102)

Hvilket barnesyn representerer partiet? Konsekvensen ved å ta barns perspektiv gjør at utformingen av barnehagen må være tilrettelagt for hvert enkelt individs behov(KD, 2006)

 Sosialpolitikk  Kulturpolitikk  Økonomisk politikk

 Hvordan blir barns medvirkning ivaretatt?

 - Kunnskapsdepartementet, ( ), Barnehageloven, [Internett] Tilgjengelig fra:  [Lest: ]  - Kunnskapsdepartementet, (2006), Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, Oslo, Kunnskapsdepartementet  - Tholin, K.R., 2008, Yrkesetikk for førskolelærere, Bergen, Fagbokforlaget  - Emilson, A. Barnet i sentrum- et spørsmål om perspektiv. I: Johansson, E., Samuelsson, I,P. (RED) Barnehagen- barnas første skole, Grønland, Pedagogisk forum.  - Bjervås, L. Det kompetente barnet. I: Johansson, E., Samuelsson, I,P. (RED) Barnehagen- barnas første skole, Grønland, Pedagogisk forum.  - Jacobsen, A,I,J., Barnas kommunestyre, sist endret , [Internett] Tilgjengelig fra: kommunestyre-1http:// kommunestyre-1  [Lest ]