Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Campusutvikling i Trondheim
Advertisements

Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Meeting 8th of September 2004
Lederskap og forbedringskultur
MODUL-1: Intensiv gjennomgang: Hva er det som skiller prosjektledelse fra linje-, endrings- og strategisk ledelse?
Alt om kvalitetssystemet
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Standardisert arbeid.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Velkommen til Lean Ledelse
”Telemark med et ledende utviklingsmiljø for lederskap”
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Grunnleggende spørsmål om naturfag
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Strategi for kvalitetsutvikling i Helse Midt-Norge*
Social Accountability
Observasjon ?.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Intern- regnskapets tapte relevans Internregnskapets tapte relevans Åge Johnsen, 18. januar 2008 Bygger bl.a. på H. Thomas Johnson og Robert C. Kaplan,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Svein Ivar Kristiansen
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Læreplanen Historie Vg2.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
KVALITET I INNKJØPSPROSESSEN
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Oppbygging av læreboka og faget
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Læreboken Kapittel 1.2 Modul I Kvalitetsledelse
Kvalitet, kunde og samfunn
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Involverende strategiledelse
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Spesialpedagogisk arbeid og innovasjon
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Event som strategisk virkemiddel
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Utskrift av presentasjonen:

Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I

Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som ble ledet etter vitenskapelige metoder.

Fremmedgjøring ”Alt tankearbeid i samband med arbeidsoppgavenes utførelse bør så langt som mulig overføres til en sentral planleggingsavdeling” Frederic W. Taylor

Utvikling av TQM Vi starter I USA rundt 1925 med bruk av induktiv statistikk for kvalitetskontroll av Shewhart. Dette var starten på å eratatte sluttkontroll/ produktkontroll med prosessorientert kvalitetsskontroll Vi starter I USA rundt 1925 med bruk av induktiv statistikk for kvalitetskontroll av Shewhart. Dette var starten på å eratatte sluttkontroll/ produktkontroll med prosessorientert kvalitetsskontroll 1949Seminarer om kvalitetsstyring og kontroll. 1950W.E. Demings åtte dagers lederseminarer om kvalitetsstyring. 1960Kvalitetskontroll (QC) ble utviklet videre til Total Kvalitetsstyring (TQC). 1980TQC ble innført I USA som TQM fra Japan – tilbake til USA Seminarer om kvalitetsstyring og kontroll. 1950W.E. Demings åtte dagers lederseminarer om kvalitetsstyring. 1960Kvalitetskontroll (QC) ble utviklet videre til Total Kvalitetsstyring (TQC). 1980TQC ble innført I USA som TQM fra Japan – tilbake til USA...

Utvikling av kvalitetsbegrepet Overensstemmelse med standard Overensstemmelse med brukerbehov Overensstemmelse med kostnad Overensstemmelse med latente behov

Skiftende generasjoner kvalitetsledelse Breakthrough Kvalitet i ledelse Kvalitet i lederskap Break- through Source: “TQM Comprehensive ‘Quality’ Management in the 21st Century” Compiled by the TQM Committee JUSE Nye trender

Kano-modellen

Tre viktige epoker – Kvalitetskontroll Kontinuerlig forbedring 2000 – Gjennombrudd, Innovasjon

Dr. Shoji Shibas triangel: - Hva er TQM? TQM Kundefokus Forbedring Total medvirkning Lærende felleskap

”Buddha har tre øyne..” FortidStandardisering Nåtid Kontinuerlig forbedring Nåtid Kontinuerlig forbedring FramtidBreakthroughGjennombrudd

Tre perspektiver på ledelse

Fortid og nåtid

Utviklingstrekk i Norge Samarbeidsforsøkene Emery&Thorsrud Samarbeidsforsøkene Emery&Thorsrud 80 tallet Kvalitetssikring NS ISO tallet Prosessfokus NS ISO 9000:2000

Framtid

Helhetsperspektiv - kvalitetssyklus Earth (Ecological Environment) New Resources Quality of goods in use Purchase d goods Quality of reused goods Consumption goods Durable goods Quality of discarded goods Secondhand goods Recycled goods Waste t’ t Raw material Quality of raw material Components Assemblies Quality of Product Product on shop shelf Product in physical distribution Quality of Merchandise

Ledelse for gjennombrudd Den blå linjen - Økt læringshastighet - Tro på det “umulige” - Oppnå Gjennombruddsresultater Den røde linjen - MUDA - MIPS

Se inn i framtida Web 2.0 og web 3.0… Økologi og bærekraft.. Asia og Afrikas århundre.. Globalisering av alt Kultur og tilhørighet..

Hva tror du vil påvirke frammover? ?

Snøballeffekt..

Den nye modellen Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) KvalitetKvalitetLeve-ranseLeve-ranseHMSHMSKostnadKostnad Verdiskapende samspill Organisasjonskultur - verdiforankring Organisasjonskultur - verdiforankring 1.Visjoner og høye mål 2.Kvalitet, kunde og samfunns-kommunikasjon 3.Strategisk ledelse og klare mål 1.Kvalitet 2.Kostnad 3.Leveranse 4.HMS 4.Verdiskapende prosesser 5.Verdibasert ledelse og bygging av sterk kultur

Kvalitetsfaget, ressurser og anvendelse Forelesninger ger Læreeksempler (Case) Spørsmål (Evalueringer, prøver) Maler og verktøy Digitale læringsressurser Digitale læringsressurser Web-basert støtte Opplæring Coaching og rådgivning Interaktivforsterkning Anvendelse: - Prosesser Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) KvalitetKvalitetLeve-ranseLeve-ranseHMSHMSKostnadKostnad Verdiskapende samspill Organisasjonskultur - Verdiforankring Kvalitetsledelse fagstruktur Kvalitetsledelse fagstruktur