Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I
Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som ble ledet etter vitenskapelige metoder.
Fremmedgjøring ”Alt tankearbeid i samband med arbeidsoppgavenes utførelse bør så langt som mulig overføres til en sentral planleggingsavdeling” Frederic W. Taylor
Utvikling av TQM Vi starter I USA rundt 1925 med bruk av induktiv statistikk for kvalitetskontroll av Shewhart. Dette var starten på å eratatte sluttkontroll/ produktkontroll med prosessorientert kvalitetsskontroll Vi starter I USA rundt 1925 med bruk av induktiv statistikk for kvalitetskontroll av Shewhart. Dette var starten på å eratatte sluttkontroll/ produktkontroll med prosessorientert kvalitetsskontroll 1949Seminarer om kvalitetsstyring og kontroll. 1950W.E. Demings åtte dagers lederseminarer om kvalitetsstyring. 1960Kvalitetskontroll (QC) ble utviklet videre til Total Kvalitetsstyring (TQC). 1980TQC ble innført I USA som TQM fra Japan – tilbake til USA Seminarer om kvalitetsstyring og kontroll. 1950W.E. Demings åtte dagers lederseminarer om kvalitetsstyring. 1960Kvalitetskontroll (QC) ble utviklet videre til Total Kvalitetsstyring (TQC). 1980TQC ble innført I USA som TQM fra Japan – tilbake til USA...
Utvikling av kvalitetsbegrepet Overensstemmelse med standard Overensstemmelse med brukerbehov Overensstemmelse med kostnad Overensstemmelse med latente behov
Skiftende generasjoner kvalitetsledelse Breakthrough Kvalitet i ledelse Kvalitet i lederskap Break- through Source: “TQM Comprehensive ‘Quality’ Management in the 21st Century” Compiled by the TQM Committee JUSE Nye trender
Kano-modellen
Tre viktige epoker – Kvalitetskontroll Kontinuerlig forbedring 2000 – Gjennombrudd, Innovasjon
Dr. Shoji Shibas triangel: - Hva er TQM? TQM Kundefokus Forbedring Total medvirkning Lærende felleskap
”Buddha har tre øyne..” FortidStandardisering Nåtid Kontinuerlig forbedring Nåtid Kontinuerlig forbedring FramtidBreakthroughGjennombrudd
Tre perspektiver på ledelse
Fortid og nåtid
Utviklingstrekk i Norge Samarbeidsforsøkene Emery&Thorsrud Samarbeidsforsøkene Emery&Thorsrud 80 tallet Kvalitetssikring NS ISO tallet Prosessfokus NS ISO 9000:2000
Framtid
Helhetsperspektiv - kvalitetssyklus Earth (Ecological Environment) New Resources Quality of goods in use Purchase d goods Quality of reused goods Consumption goods Durable goods Quality of discarded goods Secondhand goods Recycled goods Waste t’ t Raw material Quality of raw material Components Assemblies Quality of Product Product on shop shelf Product in physical distribution Quality of Merchandise
Ledelse for gjennombrudd Den blå linjen - Økt læringshastighet - Tro på det “umulige” - Oppnå Gjennombruddsresultater Den røde linjen - MUDA - MIPS
Se inn i framtida Web 2.0 og web 3.0… Økologi og bærekraft.. Asia og Afrikas århundre.. Globalisering av alt Kultur og tilhørighet..
Hva tror du vil påvirke frammover? ?
Snøballeffekt..
Den nye modellen Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) KvalitetKvalitetLeve-ranseLeve-ranseHMSHMSKostnadKostnad Verdiskapende samspill Organisasjonskultur - verdiforankring Organisasjonskultur - verdiforankring 1.Visjoner og høye mål 2.Kvalitet, kunde og samfunns-kommunikasjon 3.Strategisk ledelse og klare mål 1.Kvalitet 2.Kostnad 3.Leveranse 4.HMS 4.Verdiskapende prosesser 5.Verdibasert ledelse og bygging av sterk kultur
Kvalitetsfaget, ressurser og anvendelse Forelesninger ger Læreeksempler (Case) Spørsmål (Evalueringer, prøver) Maler og verktøy Digitale læringsressurser Digitale læringsressurser Web-basert støtte Opplæring Coaching og rådgivning Interaktivforsterkning Anvendelse: - Prosesser Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) KvalitetKvalitetLeve-ranseLeve-ranseHMSHMSKostnadKostnad Verdiskapende samspill Organisasjonskultur - Verdiforankring Kvalitetsledelse fagstruktur Kvalitetsledelse fagstruktur