Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Kunsten og skrive Del II Skriving og argumentasjon
Å skrive for Internett Språktips.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Retorikk og tekstanalyse
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Hva er en artikkel?.
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Nasjonal standard for kodeverk i fagskolen
Skriftlig kommunikasjon
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Aggression Replacement Training
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Resonnerende tekst.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
«Lese og løse oppgaver»
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive masteroppgave
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Retorikk og skriving.
Det nasjonale karaktersystemet
METODEKURS – PENGEKRAVSRETT
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Gjennomgang før eksamen
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Noen råd til essayskrivingen

formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter, tittel, årstall 4)Underoverskrifter og tydelige avsnitt 5)Hold dere til plassrammen. Å begrense seg er en del av læringen.

Avgrensning 1)Formuler er presis problemstilling (gjerne i form av en tese!) 2)Skriv heller mye om lite enn lite om mye! 3)Husk at alt du tar med skal være relevant for problemstillingen

Begrepsbruk 1)Definér/forklar begrepene du bruker. 2)Unngå ”begrepsonani” 3)Begrepene skal være relevante for problemstillingen

Argumentasjon 1)Oppgaven skal være drøftende, dvs. argumentere for/mot noe. Redegjørelse for og tolkning av andres argumenter skal være relevante for drøftingen. 2)Husk at alle argumenter har motargumenter! 3)Vis motstanderen respekt. Fremstill motposisjoner så sterkt som mulig. 4)Ta forbehold, ikke vær bastant. 5)Alle påstander skal begrunnes! (det gjelder også normative påstander) 6)Unngå spekulasjon! Hvis påstanden er empirisk, vis at du er klar over dette, for eksempel ved å vise til at den er en plausibel hypotese

Stil -Skriv klart og tydelig -Sett punktum -Introduser nye poenger i nye avsnitt -Bruk gjerne (relevante) eksempler -Skriv så konkret som mulig. Unngå omskrivinger. -Unngå overflødige fremmedord.

Karakterkravene A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. B: Meget god. Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. C: God. Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. D: Brukbar. En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. E: Tilstrekkelig. Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. F: Ikke bestått. Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.