Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
MAPPEVURDERING En innføring.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Digital kompetanse i Mat og helse
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Kulturhistorisk perspektiv
Pedagogisk utviklingsarbeid
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Bokpresentasjon Oslo.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Avdeling for sosionomutdanning
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Integrering av IKT i allmennlærerutdanning (uten PLUTO) Leikny Øgrim og Vibeke Bjarnø Haustseminar Stord
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Tidlig innsats i matematikk
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Skrivegrupper i førskolelærerutdanningen
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Kristin Holte Haug og Vibeke Bjarnø Høst 2000 ”Tilbakemelding, oppfølging og kommunikasjon” zErfaringer med tilbakemelding i gruppe og over Internett.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
IKT for læring Mattias Øhra.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002

Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Kommunikasjonssystemer i LUVIT l Et helhetlig verktøy for kursutvikling, publisering, kommunikasjon og administrasjon på nettet l Pr : registrerte LUVIT-brukere l Avd. LU topper m/ ca brukere l Pris pr.mnd for 2000 lisenser inkl. drift/brukerstøtte (tilsvarer pr. pers. kr. 496,-)

Høgskolen i Oslo Andre kommunikasjonssystemer l KARK KARK l First Class First Class l Fronter Fronter »HiO-avtale 250 lisenser ( ,- pr. år eller 420 pr. lisens) l GkIT’s Forum og Gruppe GkIT

Høgskolen i Oslo Samtekst l Inngår gjerne i faglige nettsteder og kan defineres som filer som strukturer samhandling (samskriving, samtekst) (Høivik 2000b).(Høivik 2000b). l Fra passiv lesing og lytting til aktiv skriving og diskusjon

Høgskolen i Oslo Læringsparadigme l Paradigmeskifte: ’Fra undervisning til læring’ l Fokus er flyttet fra det å skulle overføre kunnskap fra lærer til student (undervisningsparadigmet), til det å utvikle kunnskap eller produsere læring (Barr og Tagg 1995).Barr og Tagg 1995 l Studentene selv er de sentrale aktører i egen læringsprosess og læring kan betraktes som en individuell prosess der den enkelte student konstruerer sin kunnskap.

Høgskolen i Oslo Føringer og pålegg l Kvalitetsreformen – ”studentaktive læringsformer”, ”hyppig oppfølging av studentene”  formativ evaluering l For å møte de nye utfordringene i samfunnet må utdanningssystemet gå nye veier, utvikle nytt innhold, nye læringsformer og nye organisasjons- og samarbeidsformer (IKT i norsk utdanning, plan for ). l De (studentene) skal møte et læringsmiljø med arbeidsmetoder og organisering som oppfordrer til selvstendighet i læringsprosessen (HiO’s strategiplan ) l IKT inngår som integrert del av virksomheten (HiO’s strategiplan )

Høgskolen i Oslo Prosjekt I l Bruk av skrivegrupper i den integrert e- læringsløsningen LUVIT - et redskap for læring blant 1. års førskolelærerstudenter? Bruk av skrivegrupper i den integrert e- læringsløsningen LUVIT - et redskap for læring blant 1. års førskolelærerstudenter? l Det sosiokulturelle perspektivets forståelse av læring som noe som skjer gjennom samhandling og ikke primært gjennom individuelle prosesser, skal utprøves konkret ut i prosjeket

Høgskolen i Oslo Hva skal studentene gjøre? l Fag: –Samfunnsfag; Forebyggende barnevern – holdningsfag, kan ikke alene ”lese seg til” kunnskaper og ferdigheter i faget. l Kasus og PBL-orienterte oppgaver: –Fra konkrete sosiale og kulturelle situasjoner (bilder, video, avisartikler, rollespill) –PBL »Hva handler dette om, hvilke problemstillinger ser vi her? »Hva vet vi om dette fenomenet? Hvordan kan vi forklare eller forstå det? »Hva trenger vi å finne mer ut av? l Diskusjon: –Lese, søke, chatte, diskutere i forum  –Skrivegrupper  utvikler tekst i samarbeid direkte på internett –SAMTEKST  Inngå i Mappe??

Høgskolen i Oslo Sentrale begreper l Konstruktivisme: –Konstruksjon av kunnskap gjennom samhandling, ikke gjennom den individuelle konstruksjon alene, som i kognitiv læringsteori l Situert læring: –Læring gjennom et handlingsfellesskap, gjennom å delta som handlende menneske sammen med andre, læring som er situert er grunnfestet i konkrete sosiale og kulturelle situasjoner l Et utvidet dialogbegrep: –ytre og indre dialog –muntlig og skriftlig dialog »Olga DystheOlga Dysthe l Den nærmeste utviklingssone: –Individet har en utviklingssone der det med assistanse fra andre kan nå lengre enn på egenhånd l Veiledning: –veiledning som læringsprosess

Høgskolen i Oslo Målsetting l Hovedmålsetting: Kvalitativt god og effektiv læring som kan konkretiseres til at studentens skal: –få skrivetrening og kunne produsere faglige tekster –prøve ut en aktiv studentrolle, de skal trenes i selvstendig jobbing og jobbing i gruppe –bevisstgjøres egne holdninger og tilegne seg ny kunnskap om verdi- og holdningsskapende arbeid –økt bevissthet om kommende yrkesrolle –Flu og HiO skal tilføres kunnskaper om studentenes erfaringer med LUVIT l Implisitt mål: –Innarbeide bruk av IKT og et nettverksbasert informasjons- og kommunikasjonssystem på måter som bidrar til en didaktisk kontrakt preget av større selvstendighet for studentene og større krav til faglig fordyping, kritisk tenkning og reflektert yrkesforberedelse - elementer som står sentralt i alle HiO's profesjonsutdanninger

Høgskolen i Oslo Spørsmål til diskusjon l Hvordan skal vi kunne "måle" læringseffekten av samhandling på nett? l Hva kan/bør/skal vi kreve av studentene? l Hva kan/bør/skal vi kreve av oss selv (som lærere, som institusjon - HiO)?

Høgskolen i Oslo Bruk 5 minutter til å skrive ned dine tanker om problemstillingen nedenfor l Hvordan kan vi (enkeltlærere, utdanning, institusjon) legge opp til en form og et innhold som gjør at studentene skal oppleve det å delta i positive, gjensidige fagdiskusjoner (for eksempel på nettet) som givende, nyttige og riktige for seg selv og for sin eksamen? (Grepperud 2001)