”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Mobbing i barnehagen.
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Mobbing i barnehagen?.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Danning – å skape seg selv
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Barnehagen som språkarena
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Rammeplanen s. 23 Barnehagen skal fremme positive holdninger som motvirker avvisning, mobbing og vold.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Felles tema i mars: Selvkontroll
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Samisk barnehagekonferanse Nytt fra Fylkesmannen i Finnmark
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Voldsforebyggende opplæring
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne” Mobbing ”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”

Hva er mobbing -Mobbing er når en person eller en gruppe gjentatte ganger og over tid plager og trakasserer et offer -Mobbing handler om makt og avmakt, og det er et skjevt maktforhold mellom den som mobber og den som blir mobbet - Mobbing blant småbarn kan forebygges ved at voksne er oppmerksomme på det enkelte barns trivsel og på samværsmønstre i barnegruppen -Mobbing i barnehagen kan stoppes av aktivt deltagende voksne som griper inn når det er nødvendig 4 Mobbing

Hva står det om mobbing i rammeplanen? I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det blant annet at •barnehagen har en samfunnsoppgave i tidlig forebygging av mobbing •barnehagen skal fremme positive handlinger som motvirker mobbing •personalet i barnehagen skal arbeide for et inkluderende miljø som motvirker mobbing •sosial kompetanse er vesentlig for å motvirke utvikling av mobbing

Det er barnehagens oppgave å forebygge mobbing De voksne må ta på alvor det barna gir uttrykk for

Hva er sosial kompetanse? Sosial kompetanse består av ulike sosiale ferdigheter som er vesentlig å mestre: Empati og rolletaking - innlevelse i andres følelser og forståelse for andres perspektiver og tanker Prososial atferd - positive sosiale holdninger og handlinger som å hjelpe, oppmuntre og dele med andre Selvkontroll - å kunne utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever turtaking, kompromisser og felles avgjørelser, og å takle konflikter Selvhevdelse - hvordan en kan hevde seg selv og egne meninger på en god måte, og tørre å stå imot gruppepress og bli med på lek og samtaler som allerede er i gang Lek, glede og humor - å kunne skille lek fra annen aktivitet, tolke lekesignaler, og å la seg rive med og føle glede, slappe av, spøke og ha det moro

Her finner dere artikler og filmer http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/mobbing_skjerm_bokm. pdf http://www.udir.no/Laringsmiljo/Arbeid-mot-mobbing/Manifest-mot-mobbing-2011- 20141/ http://www.udir.no/Barnehage/Pedagogikk/Mobbing-i-barnehagen1/Artikler- mobbing/Hva-vet-vi-om-mobbing-i-barnehagesammenheng-/