NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Fylkesordfører Nils Aage Jegstad
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Nye transportløsninger i Mjøsregionen Anne Karin Torp Adolfsen Fylkesråd 17. Januar 2014.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan om forslaget og framtidige utfordringer og muligheter for Hamarregionen Samrådsmøte Hamarregionen.
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
NTP-høring Stortinget 7. mai 2013 Per-Gunnar Sveen, fylkesrådsleder Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd Hedmark Hanne Varhaug Søberg, fylkesdirektør.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Mjøsnett-ideen Kollektivsatsing i Mjøsregionen
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Sykkelsatsing og styrket vedlikehold i Grenland Olav Risholt, Telemark fylkeskommune.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Mulighetsanalyse for bedret godstransportavvikling over Kongsvinger Anbudskonferanse, Hamar 5. Juni 2014.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Bompenger som politisk virkemiddel
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Kommunemøter RPBA - om RTP
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene

Behov for å styrke kollektivtransporten i Oslo-området Befolkningsvekst + klima/ miljømål = storsatsing på kollektivtransporten i Oslo-området. Investeringsutfordringer – nye baneløsninger og behov for økt kapasitet gjennom Oslo o Sentrumstunnel o Lørensvingen o Fornebu o A-hus Driftsutfordringer - behov for en dobling av tilbudet innen 2030

Tiltak Statlig bidrag til finansiering av kollektivtrafikken Belønningsordningen: Osloområdet viser gode resultater – får dårlig uttelling Langsiktige kapasitetsutfordringer: samarbeid mellom forvaltningsnivåene (NTP og K-2012)

Oslo-pakke 3 Den finansielle ryggraden i samferdselssamarbeidet mellom Oslo og Akershus men Op3 er ikke tilstrekkelig Godt samarbeid mellom statsetatene og regionalt nivå Gjennomgang av Oslopakke 3 porteføljen ferdigstilles mot slutten av 2011 Korridorvise utredninger med gjennomgang av kostnadsanslag og prioriteringer Finansieringsløsninger Danne grunnlag for Oslo og Akershus innspill til planforslaget våren 2012

Universell utforming Universell utforming av kollektivtransporten i Oslo og Akershus koster 1,8 milliarder. BRA –midler er bra – men monner ikke

Plansamarbeid Mål Konkurransedyktig og bærekraftig Arealeffektiv flerkjernet utbygging Transportsystem som er rasjonelt, effektivt, miljøvennlig og tilgjengelig Forventning Drift og investering i kollektiv-kapasitet Investering i jernbane Omdisponering LNF

Jernbanesatsing Dobbeltspor i IC-triangelet hovedprioritet God samhandling mellom jernbanetilbudet og det øvrige kollektivtilbudet Langsiktighet i finansiering

Veiprioriteringer Trafikksikkerhet Fremkommelighet for gods/ næringstransport Fremkommelighet for kollektivtrafikk Vedlikehold vs. investeringer Stamveinettet

Godstransport – sjø og bane Kapasitetsbehov på jernbane Dobbeltspor / Coinco – kobling mot Sverige og kontinentet Bryndiagonal Alnabruterminalen Godsknutepunkt Arealbetingelser på plass for Alnabru og Oslo havn Oslo havn bygges om til en moderne og arealeffektiv havn finansiert med egne midler fra eiendomssalg til byutvikling Osloregionen arbeider med en strategi for gods og logistikk Lokalisering av fremtidige godsterminaler Grensekryssende transport

Oppsummering Samferdselssatsing på Østlandet er nøkkelen til å nå nasjonale klimamål Befolkningsvekst og rollen som ”veikryss” i alle nasjonale transportkorridorer tilsier behov for satsing på samferdsel i Østlandsområdet