Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

- Sosialpolitikk, oppvekstpolitikk, kulturpolitikk og økonomisk politikk.
Barns rettigheter - personvern
Evaluering av oktober på blå
Etikk og nettvett i barnehagen
Barneperspektiv Av: Gruppe 6, F1a. Karianne Solberg, Anette Isaksen,
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
IKT i barnehagen.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Media og informasjon.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
Mangfold og likeverd Barns identitet
M ANGFOLD OG LIKEVERD B ARNS IDENTITET Elin Øydna, Tine Håvak, Elisabet Larsen & Lina Wik Amundrød.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Barns perspektiv Tine T, Fredrik og Christine F1A.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Dokumentasjon som verktøy for læringsprosesser i barnehagen
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
IKT – prosjekt i barnehagen Mål: Dokumentasjon av hverdagen vår.
Kort om meg  Har jobbet fast i barnehage siden 2006  Begynte på førskolelærerutdanningen i 2011, og fullførte i 2014  Begynte da å jobbe som daglig.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Februarnytt for Titt i hålå 2017
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Хяналт шалгалт, дүн шинжилгээний хэлтэс 2017 он
”Digitale redskaper kan være gode verktøy i læringsprosesser
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona

Hva er IKT i barnehagen? Personalets målsetning Diskusjonsforum

Hva sier rammeplan om IKT? Temahefte http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287769-temahefte_om_ikt_i_barnehagen.pdf

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Barn bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap (R06, s. 21).

Utfordringer! Kompetanse i personalet Mediepanikk Lover og regler Tid, sted og rom

Hvorfor IKT i barnehagen? Barnas utbytte * sosial kompetanse i mediesamfunnet * lære å håndtere IKT – mediene * styrker fellesskapet barna i mellom * styrker foreldrenes innsikt i barnas hverdag gjennom bilde- og video dokumentasjon

Hvordan? Bruk av digitale verktøy Barna får ta bilder, legge inn på pc og skrive ut. Barna får være med å lage film Barna får medvirke i å lage egne lærespill Barna får bruke tegneprogrammer Barna får kjennskap til tall og bokstaver