Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Unntatt offentlighet? Seminar Høgskolen i Vestfold 9. Mars 2006  Møteoffentlighet -  Etter kommuneloven § 31  Etter universitetsloven § 9-6.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Det kommunale og det statlige barnevern
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Tidsfrister i planleggingen
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Levanger kommune Kommunens større ansvar og myndighet for landbrukssektoren - Øystein Lunnan Øystein Lunnan Kommunen får større ansvar og myndighet.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Driftsstyrets rolle og oppgaver I styringslinje mellom etatssjef og rektor.  2 foreldre  2 ansatte  3 eksterne Innstilles av FAU, personalet og bydel.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Formelt interkommunalt samarbeid
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
Offentlighet.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Janne Loen Kummeneje Rådgiver
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Hjemfall – Ot.prp.nr. 61( ) Børre Rønningen, leder Stein Erik Stinessen, juridisk sekretær Caroline Lund, juridisk sekretær.
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Vergemålslovgivningen  I dag:  Lov om vergemål for umyndige ( omfatter også hjelpevergemål for voksne )  Lov om umyndiggjøring.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Juridiske aspekter ved anbefalinger Hege Johansen.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Oversikt over personopplysningslovens bestemmelser om fjernsynsovervåking Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Ny plan- og bygningslov
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
Forvaltningsnivåer. KS Valg og innbyggerdeltakelse 16. januar 2018
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 2 Formålet med innlegget Gi dere en oversikt over: juridiske begrensninger ved interkommunalt smittevernsamarbeid i dag forslag om nye regler om delegering av myndighet til interkommunale organer (HD) bakgrunn innhold

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 3 Interkommunalt smittevernsamarbeid i dag adgang til interkommunalt samarbeid (sml § 7-11). uklart om det er adgang til delegering av myndighet til interkommunalt organ. myndighet: fatte vedtak.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 4 Interkommunalt samarbeid hvis forslaget vedtas adgang for kommunene til å delegere myndighet innen miljørettet helsevern og smittevern til interkommunale organer Ot.prp. nr. 72 ( ). delegering av myndighet en valgmulighet for kommunene.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 5 Bakgrunnen for forslaget legge til rette for at kommunene kan etablere solide fagmiljøer. unngå at kommunene tappes for ressurser og kompetanse når lokale næringsmiddeltilsyn ble statlige

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 6 Innholdet i forslaget: oversikt delegering av kommunens myndighet (§ 7-1). delegering av kommunelegens oppgaver (§ 7-2). fylkesmannen fortsatt klageorgan (§ 8-3).

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 7 Delegering av kommunens myndighet: § 7-1 (nytt sjette ledd) ”Kommunens myndighet etter denne lov kan delegeres etter reglene i kommuneloven, til et interkommunalt organ eller til en annen kommune. Når kommunen kan få delegert myndighet til en annen kommune, skal vedtak fattet av denne stadfestes av den kommunen der saken har sin opprinnelse.”

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 8 § 7-1 nytt sjette ledd: temaer hvem kan kommunen delegere myndighet til? hvilken myndighet har interkommunale organer? hva er kommunens ansvar når myndigheten er delegert? særlig om delegering til annen kommune (vertskommune).

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 9 § 7-1: Hvem kan kommunen delegere myndighet til? interkommunalt organ. annen kommune (vertskommune). ikke interkommunalt AS.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 10 § 7-1: Hvilken myndighet har interkommunale organer? § 7-1 inneholder ingen begrensninger. kommunen kan selv gi begrensninger gjennom delegeringsvedtaket. kommunen kan overprøve og omgjøre interkommunalt vedtak.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 11 § 7-1: Hva er kommunens ansvar når myndigheten er delegert? delegering en praktisk avlastning, ikke ansvarsfraskrivelse. kommunen har overordnet ansvar for at myndigheten utøves på en forsvarlig måte.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 12 § 7-1: Særlig om delegering til annen kommune (vertskommune) vedtak fattet av vertskommunen må stadfestes av den kommunen der saken har sin opprinnelse. gjelder ikke vedtak truffet av lege i organet.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 13 Delegering av kommunelegens myndighet: § 7-2 (nytt fjerde ledd) ”Når kommunen har lagt smittevernoppgavene til et interkommunalt organ, jf. § 7-1 sjette ledd, kan kommunestyret delegere kommunelegens myndighet etter denne lov til en eller flere leger ansatt i dette organet.”

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 14 § 7-2: Hva innebærer forslaget? kommunelegens myndighet kan delegeres til lege ansatt i organet (hvis kommunens smittevernoppgaver er delegert til et interkommunalt organ). hver kommune må fortsatt ha kommunelege som ivaretar øvrige oppgaver (§ 3-5).

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 15 Fylkesmannen er fortsatt klageorgan: § 8-3 fylkesmannen er klageorgan for vedtak truffet av interkommunalt organ. kommunen kan bestemme at saker skal forelegges kommunen før oversendelse til fylkesmannen.

| Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter | 16 Behandlingen av forslaget i Stortinget behandles i Odelstinget 14. juni. forslaget finner dere på: /dok-bn.html