Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
FYSIKK 1 Hovedlinjene i den nye læreplanen
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Nye læreplaner – nye utfordringer?! Fysikermøtet 2005
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Hva er fysikk? Naturen er styrt av fysiske lover og prinsipper som beskriver og forutsier fenomener i naturen og universet Planetenes bevegelser Legemers.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tidligere læreplaner.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Læreplanen Historie Vg2.
LÆREPLANEN Matematikk Vg2 – hovedprinsipper. Struktur (fra
Strategier og kompetanse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Borre ungdomsskole
Landskonferansen for fysikkundervisning Gol 10. – 13. august 2008
Bruk av digitale stellarium i astronomiundervisningen Olav Holm Kvitsund Gymnas Landskonferansen for fysikkundervisning,
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Velkommen til Newtonrommet!
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Fysikk på Sandvika vgs Fredrik Gade. Fysikk? Fysikk handler om å observere beskrive prøve å forklare fenomener i naturen (hele universet)
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Vurderingskriterier enkel versjon
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nå er de revidert!.
Ny gjennomføringsløsning for eksamen og prøver
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap

Program for dagen Om de nye læreplanene: Anders Isnes, John Haugan, Arnt Inge Vistnes (ca. 30 minutter) Kritikk av de nye læreplanene: Ellen Henriksen, Arne Auen Grimenes, Rolf V. Olsen (ca. 30 minutter) Pause (15 minutter) Debatt (60 minutter?)

Høring læreplan: Perspektiver… Overordnede perspektiver i planen: –Matematisk perspektiv (+) –Samfunnsperspektiv (-) –Vitenskapsteoretisk perspektiv (?) Forslag til løsning: –Inkluder samfunnsperspektivet mer eksplisitt i formål + inkluder kompetansemål innen Fysikk som vitenskap og Fysikk og teknologi

Høring læreplan II: Grunnleggende ferdigheter… –Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig: Inkluder en mer eksplisitt formulering knyttet til rapportskriving. Første setning kan eksempelvis utvides med ’, og en sentral sjanger i så måte er laboratorierapporten’. –Å kunne lese: Inkluder noe mer fysikkspesifikt som at ’lesing i fysikk innebærer å kunne bevege seg mellom en hverdagskontekst og en faglig kontekst hvor ord som energi, kraft, effekt, spenning, arbeid osv. har helt forskjellige betydninger. –Å kunne bruke digitale verktøy: Formuleringen som er gitt er ikke en beskrivelse av en ferdighet eller kompetanse, men heller en beskrivelse av den pedagogiske nytteverdien som ulike digitale medier antas å ha.

Høring læreplan: Hovedområdene… Spisse formuleringene! –Eksempel på unødvendig formulering: ”Hovedområdet (grunnleggende fysikklover) dreier seg om de eldste og kanskje mest brukte fysikklovene vi har” Synliggjøre bedre den vekten som naturlig må ligge til området ”Grunnleggende fysikklover” ved å splitte dette i to områder (mekanikk og elektrisitet og magnetisme)? Likeledes bør det vurderes å slå sammen noen av de fire siste hovedområdene. –Eksempelvis kan ’Fysikk som vitenskap’ slås sammen med ’Å beskrive naturen med matematikk’. Likeledes kan eventuelt ’Fysikk og teknologi’ gå ut som eget område.

Høring læreplan: Grunnleggende fysikklover Fysikk 1 –Få inn en eksplisitt formulering om energibegrepet –Få inn grunnleggende begreper i elektrisitet Fysikk 2 –Få inn ordet homogene (elektriske felt) i det tredje punktet

Atomet og universet/ Kvantefysikk og relativitetsteori Fysikk 1: –Mer astrofysikk inn? Fysikk 2: –Sløyfe tredje og fjerde bombepunkt. Få heller inn Heisenbergs usikkerhetsrelasjon (for eksempel for å kunne si noe om de grunnleggende kreftenes rekkevidde) og dobbeltspaltforsøket.

Fysikk og teknologi For å gi plass til tilvalgsstoff begge år bør vi vurdere å redusere dette noe, og heller ha muligheten for å legge inn en skikkelig teknologimodul som en av tre-fire tilvalgsområder hvert år. –Til valg Fysikk 1: Halvledere og teknologiske anvendelser Geometrisk optikk Termodynamikk –Til valg Fysikk 2: Kosmologi og relativitetsteori Statikk Fysikk i medisin Fysikk og romfart Må inkludere tilvalgsdelene til eksamen!

Fysikk som vitenskap Fysikk 1: –Bygges opp et for stort fiendebilde i ’dogmatisk tro’ og ’alternative tradisjoner’ –Tredje bombepunkt om blindtester er malplassert inn i fysikkfaget –Fjerde bombepunkt bør omformuleres til også å omhandle uenighet mellom eksperter og ’vanlige folk’, og mellom ’eksperter i vitenskap’ og ’eksperter innen andre områder’. –Bør få inn et bombepunkt om etikk i fysikk

Å beskrive naturen med matematikk Generelt for begge år: –Det virker litt inkonsistent at det første bombepunktet (’parameterframstilling’) er så spesifikt formulert, mens de andre punktene er veldig åpne. Fysikk 1 –Erstatt ’endimensjonal’ med ’rettlinjet’

Andre momenter Det er gitt åpning for tilvalgsstoff i andre fag. Gjøre praktisk muntlig eksamen i Fysikk 1 delvis sentralisert? –Mer presis beskrivelse av eksamensformen? –Sentral utarbeidelse av noen oppgavesett med beskrivelse av hva slags utstyr som skal være tilgjengelig for elevene? Legge inn strukturelle føringer i forhold til matematikkfaget?

Verb i læreplanen Beskrive/Tegne/Systematisere/ Gi eksempler/Identifisere/Sette opp 14 Forklare7 Gjøre rede for9 Drøfte/Reflektere over/Vurdere/ Analysere/Sammenlikne/Konkludere 10 Bruke/Anvende10 Gjøre beregninger/Beregne/ Regne ut/Bestemme/Anslå 9 Gjennomføre/Foreslå/Planlegge/ Samle inn/ Presentere 8