Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Veileder til kravene om pedagogisk bemanning i barnehageloven med forskrifter Kurs for ATV-B 14. oktober 2011.
Advertisements

Personforsikringer for elever og ansatte i Halden kommune
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
Ungdomstrinnsmeldinga Meld. St
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Tariff 2014 Økonomi, lønnssystem, HTA og SFS 2213
Arbeidstid skole Regionale kurs høsten 2012.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
PERSONALPLAN.
Pensjon – privat sektor
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Åpent medlemsmøte i Ullensaker v/Franciska Vigstad og Steinar Thoresen, fylkesstyret i Akershus Noen spørsmål om forskjøvet arbeidstid:
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Fagforeningsbevissthet, mobilisering og Unio i konflikt Tariff 2012
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Aktuelle saker Utdanningsforbundet Østfold,4.mars 2011.
Formålet med denne økta
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Tilsettinger Utdanningsforbundet sin politikk Utdanningsforbundet Akershus Januar Kent Inge Waaler.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Stemmerettsjubileet s2 Fra stortingsdebatten om stemmerett 1907 Stemmerettsjubileet s3 «Skal vi nu foruden den indflydelse som kvinder.
Endringer i Hovedtariffavtalen Regionale kurs 2012.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk for ATG, 14. mai 2012 Anders Pedersen Tilsettinger i Bergensskolen Prosedyre og politikk.
Nettverk grunnskole Utdanningsforbundet Bergen November 2011.
Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Sentralt tariffoppgjør KS, 2012 Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 11. juni 2012
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Nettverkskurs for arbeidsplasstillitsvalgte, 26. november 2012 Lønnsoppgjøret i kap 4 i KS og Bergen kommune, 2012.
Modul Norsk utdanningspolitikk i internasjonalt perspektiv.
Nytt fra Utdanningsforbundet Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Årsmøte 2013 – Utdanningsforbundet Tynset Lise Beathe Hov Utdanningsforbundet Hedmark.
Klubbarbeid i barnehagen
Grete Monsen Evaluering av ledelsesmodell i bergensskolen.
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Bergenskurset 2013, Øystese Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Aktuelt / open post Loen Skulering m.m. våren 2013 HTV-seminar, Førde Rektorkonferanse (HTV), Førde Politisk råd, oppstart.
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning

Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen….. s2

Drøftet organiseringen av spesialundervisningen s3

Totalfordelingen s4

Fordeling pr skole s5 20 % (har spesialavd.)

Tildeling pr elev pr uke (lærert. + asst.) s6 Mange tospråklige/ minoritetsspråklige

I spesialundervisning s7

Organiseringen av tildelte lærertimer s8

Lærertimene utføres av s9

Fravær  settes det inn vikar? s10

Korttidsfravær  hvem er da den typiske vikaren? s11

Langtidsfravær  hvem er da den typiske vikaren? s12

Er det grunn til bekymring? 7% av elevmassen har vedtak  under nasjonale tall (8,6%) I snitt får hver elev 7 t pr uke –maks er 20 t og min 1 t Halvparten av undervisningen foregår alltid i segregert gruppe –mens 1/4 benytter to – lærer Bare noen/få har én til én – undervisning (sier 72%) 93 % sier læreren utfører hver gang/oftest undervisningen 89 % sier at det settes inn vikar hver gang/oftest ved langtidsfravær, og 62 % ved korttidsfravær Den typiske vikaren er en lærer –Ufaglærte brukes av og til Det settes ofte inn vikar hvis avdelingslederne har undervisningen s13

Spørsmål i etterkant… Hva med kvaliteten? –Fornøyd med kvaliteten ut fra hvordan vi organiserer spes.ped.undervisningen? –Forventes det mer av kvaliteten på spes.ped.undervisningen? –Gir organiseringen mer læring? –Har vi organisert spes.ped.undervisningen godt? Kvaliteten på spesialundervisningen  Profesjonsetisk debatt! s14