PSY2405: Kap.2: Arbeidspsykologiens historie

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Intern presentasjon for medlemmer
Effekter av religiøse holdninger på lønnsomhet, etisk bevissthet og rekruttering i små mikrokredittforetak Professor Magne Supphellen.
Lederutvikling og skreddersøm
Standardisert arbeid.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Hvordan ivareta BRUKERMEDVIRKNING ved rehabiliteringsforløp
Samfunnskunnskap - Makt
Helse og sykdomsbegrepet
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Personlighetsbegrepet i veiledning
Sosiologi i barnehagen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Innføring i Arbeids- og organisasjonspsykologi – PSY2404
Studiekvalitetsdagen 29. september 2011
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Konfliktårsaker (Furnham)
Konflikthåndtering i norsk arbeidsliv Eksamensrelatert stoff
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
11. Legitimitet og makt Påstandene:
7. Motivasjon i organisasjoner
5. Organisasjoner, individer og grupper
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Veiledning av studenter
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Om organisasjoner.
Arbeids- Og lederpsykologi
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Arbeidsrelaterte holdninger, verdier og persepsjoner kap. 5
Kap 5: Arbeidstilknyttede holdninger, verdier og oppfatninger s
Lederstil og Motivasjon.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Innføring i organisasjonspsykologi – PSY2406 – Vår 2008
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
I-TEMA: Identitet og tilhørighet i et mobilt arbeidsliv Per Morten Schiefloe, Studio Apertura/NTNU Tom Erik Julsrud, Telenor FoU
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Litteraturhistorie
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Seleksjonsprosessen Kap 4
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Aggresjon.
MAKT OG ORGANISASJONER
PSY2405: Innføring i arbeidspsykologi
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Modell av problemstilling: Kausalitet- årsakssammenhenger I forrige del av leksjon 2 ble en modell av problemstillingen presentert som en måte å visualisere.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Det strukturelle perspektivet
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2404 – Vår 2005 versjon
Seleksjonsprosessen Kap 4
Utkast til eksamensoppgaver PSY 2401 – Vår 2006, versjon
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
PSY2405: Kap.2: Arbeidspsykologiens historie
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
7. Motivasjon i organisasjoner
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Seleksjonsprosessen Kap 4
Seleksjonsprosessen Kap 4
Utskrift av presentasjonen:

PSY2405: Kap.2: Arbeidspsykologiens historie Aktuell eksamensoppgave Historiske tilnærminger Store tenkere i arbeidspsykologien Tidsutviklingen i arbeidspsykologien

Utkast til Eksamensoppgaver Kap 2: Nevn noen perspektiver som kan anvendes for å beskrive arbeidspsykologiens historie. Ta utgangspunkt i ”de store tenkeres perspektiv” og beskriv hovedtrekkene i disse tenkernes teorier. Diskuter likheter og forskjeller i perspektivene.

Historiske tilnærminger/ perspektiver Menneskemodeller Store tenkere Tidsutviklingen Psykologiske skoleretninger Forskningsprosjekt tilnærming Lærebok-analyse Temaorientert tilnærming

Røttene til Organisasjonspsykologi Fitting the man to the Job (FMJ) og Fitting the job to the man (FJM) vektlegger relasjon mellom arbeider og jobb. FMJ er opptatt av seleksjon, trening og yrkesveiledning FJM er opptatt av utforming av arbeid, utstyr og arbeidsbetingelser slik at det samsvarer med menneskets fysiologiske og psykologiske egenskaper

Menneskemodeller McGregor utarbeidet i 1960 teori X og teori Y basert på gjennomgang av mange vitenskapelige studier. Formålet var å få en oppfatning av hvilket menneskesyn som lå til grunn blant ulike forskere

Menneskemodeller McGregor: teori x og teori y Edgar Schein: sosialt aspekt Teori X: mennesker er ikke til å stole på, de er irrasjonelle, upålitelige, late. De må derfor kontrolleres og stimuleres med økonomiske virkemidler og korrigerende tiltak Teori Y: mennesker søker uavhengighet, egenutvikling og kreativitet i arbeidet. De har langsiktige mål, er moralske og ansvarlige, og vil søke å oppnå goder for organisasjonen Sosial: personens atferd er i vesentlig utstrekning påvirket av sosiale interaksjoner, som danner grunnlag for identitet og tilhørighet til arbeidet. Personer er mer ansvarlige til andre mennesker enn til finansielle belønningssystemer.

Menneskemodeller Mennesket er: Rasjonelt og økonomisk Sosialt vesen Selvaktualiserende vesen Komplekst vesen

Store tenkere Tyskeren Weber (1864 – 1920) Franskmannen Fayol (1841 – 1925) Amerikaneren Taylor (1856 – 1915) Tyskeren Hugo Munsterberg (1863 – 1916) Amerikaneren James Cattell (1860 – 1944) Tyskeren Kurt Lewin (1890 – 1947)

Max Weber Protestantisk arbeidsetikk Byråkrati

Protestantisk arbeidsetikk (PWE) Utviklet av Weber i 1905 Den ansatte har plikt til å utføre hardt arbeid Det forventes at ansatte anvender mye tid for organisasjonen og begrenset tid til personlig rekreasjon og fritid Ansatte må ha pålitelig fremmøte med lavt sykefravær og være forberedt på å gjøre god innsats Ansatte må være produktive Ansatte må føle yrkesstolthet Ansatte må være lojale til yrket, organisasjonen og arbeidsgruppen Ansatte må være prestasjonsorienterte og strebe mot forfremmelse og karriereutvikling Personlig rikdom må opparbeides gjennom hard innsats, sparsommelighet er ønskelig, ekstravaganse bør unngås

Max Weber - Byråkrati Fordeling av arbeidsoppgaver til flere mennesker, enkle oppgaver kan utføres av ufaglærte, kompliserte oppgaver av mennesker med utdanning Enhetlige kommandolinjer; underordnede skal bare ha en leder å forholde seg til Desentralisert makt, delegert ansvar Omfang av kontroll i organisasjonen, antall nivåer Departementalisering, inndeling i spesialiserte avdelinger

Henri Fayol Publiserte i 1919 Generell og industriell ledelse, hvor han argumenterte for at all ledelse i prinsippet inkluderer de samme funksjonene: Kontroll Organisering Planlegging Ledelse utviklet seg til å bli en egen fagdisiplin

Henri Fayol Planlegging innebærer å studere fremtiden og å lage en plan for aktiviteter Organisering innebærer å skape materiell og personell slik at arbeidet kan skapes Kommandolinjer innebærer system for at de ansatte utfører sine oppgaver Koordinering innebærer enhetlig tilnærming til aktivitetene Kontroll innebærer at arbeidet blir utført iht regler og instrukser

Frederic Taylor Publiserte i 1911 ”Principles of scientific management”. Formålet var Vise nasjonens tap av verdiskaping ved daglig ineffektivt arbeid Overbevise leseren om at nøkkelen ligger i systematisk ledelse fremfor å lete etter ekstraordinære arbeidere Å overbevise om at ledelse må bygge på vitenskapelige prinsipper som inkluderer lover, regler og prinsipper i arbeidslivet

Frederick Taylor Han anbefalte bl.a. Tids- og bevegelsesstudier for mer effektiv utforming av arbeid Et differensiert arbeidssystem slik at arbeidstakerne kan få ekstra belønning dersom de overskrider standarden Utpeke formenn som skal planlegge, kontrollere, registrere og forklare arbeidsprosedyrene Standardisering av redskap, systemer og prosedyrer

Tidsutviklingen 1900-1910: Stoppeklokke-vitenskapen 1911-1920: Moderne tid 1921-1930: Oppdagelsen av organisasjonen 1931-1940: Oppdagelsen av mennesket 1941-1950: Lærdommen av krigen 1951-1960: Virkeliggjøring av drømmen 1961-1970: Forståelse for strategier 1971-1980: Organiserte paralyser 1981-1990: En fremragende fremtid 1991-2000: Ny maktbalanse

Psykologiske skoleretninger Den klassiske skolen( Weber, Fayol, Taylor) Sosial atferdsretning: Ideen om at tilfredse arbeidstakere utførte godt arbeid Nyere ledelsesmodeller: Sosioteknisk retning kombinerer klassisk og sosial atferdsretning

Forskningsprosjekt tilnærminger Hawthorne stuiene Norge: Det store samarbeidsprosjektet

Lærebok-analyser Gjennomgang av hva lærebøkene har vært opptatt av fra 1900 til i dag. Dagens lærebøker i stor utstrekning opptatt av organisasjonsendringer.

Temaorientert tilnærming Hawthorne studiene ved Western Electric Company fra 1924 – 1933. En studie som startet med å undersøke effekter av fysiske forhold på arbeidsplassen og som endte opp med å konstatere at psykologiske faktorer var viktigere: Individuelle forskjeller Grupper og gruppeprosesser Individene i grupper Organisasjons-design: et sosialt system

Temaorientert tilnærming - kritikk Mangel på vitenskapelig validitet og tendens henimot mystisisme Overvurdering av grupper og fokus på gruppe-beslutninger Konflikter ble hovedsakelig ansett som destruktive De er ”evangelistiske” Det var ingen reell effekt

Integrering av perspektiver Det forventes at studentene skal være i stand til å integrere forskjellige perspektiver. Store deler av pensumboka er organisert i tema, og for hvert tema er det mulig å følge en historisk utvikling langs noe forskjellige retninger.

Oppsummering Aktuell oppgave til kap. 2 er knyttet til de store tenkeres perspektiv: Weber, Fayol og Taylor. Arbeidspsykologiens historie kan beskrives i forhold til flere perspektiver. De fleste av dagens tema i praktisk arbeidspsykologi har gjennomgått markerte endringen i arbeidspsykologiens historie.