MÅLRETTET MILJØARBEID

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra prøving og feiling til
OBSERVASJON.
Klasseregler.
Fra prøving og feiling til
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Atferdsanalyse Vernepleierutdanningen Høgskolen i Telemark 2009
Kap 09 Kontinuerlige fordelingsfunksjoner
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Avoidance Frode Svartdal Okt
Verbal atferd HiAk Per Holth.
LÆRING Grunnleggende prosesser
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
7. Motivasjon i organisasjoner
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Transformasjoner Men hva hvis relasjonen er kurvelinjær?
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Kvalitativ metode i markedsforskning
Læringsteorier En første oversikt.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Om Norsk Finansbarometer 2014
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Kvalitative og kvantitative metoder
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Opplæring i ADL-ferdigheter
Opplæring i ADL-ferdigheter
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Opplæring i ADL-ferdigheter
Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Opplæring i ADL-ferdigheter
Målrettet miljøarbeid
Kurs-/fagdag, Otta – Stein Børre Werner og Leif Olav Ringeli
Atferdsanalyse Begreper og teknikker.
Hafjellseminaret våren 2012
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Håndtering av utfordrende atferd.
Workshop, Dokka – 9. nov
BASISREGISTRERING.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
MÅLRETTET MILJØARBEID
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
MÅLRETTET MILJØARBEID
Målrettet miljøarbeid, gjennomgang av grunnbegrep/-prinsipper
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Hafjell november 2009 SI Habiliteringstjenesten i Oppland 1 Opplæring i ADL-ferdigheter.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Kartlegging og analyse av atferd
7. Motivasjon i organisasjoner
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

MÅLRETTET MILJØARBEID Generell gjennomgang av grunnprinsipper/-begrep

Ord og uttrykk Målatferd Sd - diskriminativ stimulus Respons Forsterker (positiv/negativ) Differensiell forsterkningsprosedyrer Operant atferd, -klasser Baseline Prompt Shaping Generalisering Funksjonell analyse

MÅLRETTET MILJØARBEID Observere/kartlegge Målvalg Metode Registrering Evaluering

OBSERVASJON/KARTLEGGING Basisregistrering, preferansekartlegging, MAS, osv….. Subjektive vurderinger av målperson  objektive beskrivelser Osv.

MÅLVALG Mål for hvem? …etikk Målperson bør ha nytte av ”målet” så hyppig som mulig Realisme Oprasjonalisere/delmål Konkret, målbart

MÅLATFERD En spesifikk definert atferd Kan være noe en ønsker mer av Bør være minst mulig rom for skjønn/tvil For eksempel hva er et slag? Hva med forsøk på..? Kan være noe en ønsker mer av Kan være noe en ønsker mindre av Den atferd en ønsker å påvirke gjennom målrettet arbeid

FUNKSJONELL ANALYSE HVORFOR? Analysere hva som er funksjonen med en respons/atferd Se på hva som skjer forut og etter en respons Kartlegge om hensikten kan være: Oppnå et gode unngåelse unnslippelse sosialt betinget sensorisk

Operante paradigme Sd - R - Sr

DISKRIMINATIV STIMULUS ( Sd) Stimulus ( flert. stimuli ) – en stimulus er en avgrensbar fysisk hendelse, en kombinasjon av hendelser, eller også fravær spesifikke hendelser. I prinsippet er begrepet helt åpent og kan inkludere enhver begivenhet som potensielt kan ha virkning på personens atferd. en stimulus som når den opptrer øker sannsynligheten for forekomst av en bestemt type atferd fordi atferden har ledet til forsterkning i nærvær av denne stimulus tidligere Betegnes ofte som forutgående hendelse til en atferd ”Utløser”

RESPONS (R) ”Handling”

FORSTERKNING (Sr) ”Noe” som fører til at atferden(R) opprettholdes, eller øker i forekomst Positiv forsterkning Negativ forsterkning

ETABLERENDE OPERASJONER EO - Sd - R - Sr motivasjon foranledning, handling forsterkning utløser

ETABLERENDE OPERASJONER Motivasjon Deprivasjon

POSITIV FORSTERKNING Positiv - tilføre… Forsterkning - opprettholde eller øke forekomst….. Dvs. Tilføre ”noe” som opprettholder, eller øker forekomsten av den atferden som den etterfølger

Eks. POSITIV FORSTERKNING Er tørst, ser en brusflaske(Sd) - ”kan jeg få drikke?” (R) - Får drikke (Sr) Er tørst, ser brusflaske (Sd) - biter seg i armen (R) - Får drikke (Sr)

NEGATIV FORSTERKNING Negativ - fjærne… Forsterkning - opprettholde eller øke forekomst….. Fjærne en stimulus kontingent på en respons opprettholder/øker sannsynlighet for at responsen gjentas

Eks. NEGATIV FORSTERKNING Fryser, ser mor (Sd) - ”kan du hente jakka mi?” (R) - Får jakka (Sr) ---fjærner ubehaget dvs. å fryse--- Instruks fra personale ”vask badet” (Sd) - Slår etter personalet (R) - pers går vekk, slipper å vaske (Sr)

BASELINE ”Utgangspunktet” Definere en registreringsperiode uten å gjøre endringer vedr. målperson. Gjennomsnittet i denne perioden -- Baseline Nødvendig for å se virkning av intervensjon/tiltak

METODE/INTERVENSJON Dokumentert effekt Tidligere erfaringer Etikk Lovverk (kap. 4A) Lik praksis / lojalitet

LIK PRAKSIS Forutsetning for å lykkes (i en innlæringsfase) Ofte ”eneste” nødvendige metode Vær gjerne uenige i målvalg og metodikk, men når noe er bestemt FØLGES DETTE! Vær lojal mot dine kollegaer, neste gang er det ditt forslag som ”vinner”

REGISTRERING Et måleverktøy, ikke metode! Hvor går vi? (ikke så farlig å gå feil hvis man oppdager det…) Objektivitet (?) Dokumentere effekt Dokumentere ikke effekt Grafisk framstilling synliggjøre motiverer tilgjengelig for alle

EVALUERING På rett vei? Hvem, hva, hvor, når? Hvis endringer i metode - markere på registrering/graf

PROMPT Tilleggsbetingelse for gjennomføring av en handling Ulike typer prompts: fysiske/manuelle modell posisjonering (sette objekter i synsfelt, med mer) peking, gester, tegn, o.l.

SHAPING Forming (av atferd) Systematisk forsterkning av ”bedre og bedre” målatferd Stille større krav etterhvert

STRUKTURERING Miljøregler Dagsplan/ukeplan Avtalestyring Kan være like viktig for personalatferd, som direkte hjelp til målperson (lik praksis) Nøytral Sd som ikke avhenger av dagsform med mer Informerende

DRO Differensiell forsterkning av annen atferd Formidle forsterker kontingent på fravær av målatferd i et på forhånd bestemt tidsintervall. Uavhengig av all annen atferd enn de definerte målatferder Tiden mellom forsterkerlevering bør være kortere enn gjennomsnittlig tid mellom målatferder (Horne, Øyen ’94)

GENERALISERING Overføring til flere situasjoner Benytte innlært atferd i naturlige settinger Må ofte trenes på Systematisert variasjon (trener, sted, tid, osv.)