Intro ”The medium is the message” Marshall McLuhan.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Idrettshall og uteanlegg Kantine
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Forskning og utvikling
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Publisering på internett
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Etikk og nettvett i barnehagen
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
12. Oppsummering.
Introduksjon til Internett
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Læreplanen i eldre historie
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Læreplanen Historie Vg2.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Kulturteori
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Temakveld Nettvett og spill.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Kvalitative forskningsmetoder
Musikk og ny mediebruk / Oppsummering av kurset. Musikk og ny mediebruk Mobil musikk Mobil musikk Nye distribusjonsformer Nye distribusjonsformer.
Oppsummering. ulike perspektiver teknologiske betingelser og utvikling makroforhold mikroforhold område-spesifikke forhold sosio-kulturelle forhold.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Media og kommunikasjon - Noen refleksjoner Eirik Løkke,
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Knut Yrvin Joomla-konferansen Drammen
Tips for bruk av sosiale medier
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Intro ”The medium is the message” Marshall McLuhan

Hva handler emnet om? 1)  Overskrifter de siste ukene: ”Norsk «Counter-Strike»-sensasjon” ”Pokerfeberen herjer på nett” ”DVD-Jon hacket Google Video” ”Google truer rikets sikkerhet” ”Web-tv redder Bokbadet” ”Chatte-blotter var pappaen hennes”

Hva handler emnet om? 2) ”Spiller 15 timer daglig” ”Spilte seg ihjel” ”SV driver valgkamp i «World of Warcraft»” ”Eksplosiv økning i blogger” ”Først ute med PodCasting” ”Bruker en millard på internett”  disse artiklene handler om en verden som nærmest var sci.fi i 95

Hva handler emnet om? 3)  I dag: husstander på nett husstander totalt, dvs. 70% Mer historisk info:

Hva handler emnet om? 4)  digitale medier har gått fra nisje til allmennhet i løpet av svært kort tid eks: tv brukte 50 år på å nå 50 mill. www brukte 4!  emnet er ment å gi noen verktøy for å kunne jobbe i dette feltet!  Først: Ulike perspektiver man kan ha

Perspektiver på utviklingen 1) makro-forhold mikro-forholdteknologiske betingelser og utvikling område-spesifikke forholdsosio-kulturelle forhold

Perspektiver på utviklingen 2)  teknologiske betingelser og utvikling teknologiske forutsetninger teknologisk utvikling og innovasjon utbredelse tilgjenglig teknologi

Perspektiver på utviklingen 3)  makroforhold politiske beslutninger lovregulering bevilgninger militære/sikkerhetsforhold næringsutvikling globalisering

Perspektiver på utviklingen 4)  mikroforhold handler om konkrete aktører/grupper som tar tids- og kontekstavhengige beslutninger tilfeldigheter?

Perspektiver på utviklingen 5)  område-spesifikke forhold avgrensede områder hvor digitale medier spiller en mer eller mindre sentral rolle  massemedia /underholdning  bedrifter og organisasjoner  undervisning utvikling i forhold til  genrer  bransjeforhold  behov hos produsenter og/eller konsumenter utvikling følger en ’intern’ logikk

Perspektiver på utviklingen 6)  sosio-kulturelle forhold hvem er de menneskene/miljøene som får prege utviklingen? ideologiske/idéhistoriske betingelser gruppetilhørighet og dertil relatert ’kultur’

Perspektiver på utviklingen 7)  dette er ikke adskilte egenskaper ved mediene eller knivskarpe kategorier  men representerer ulike perspektiver og nivåer på det vi snakker om  betegner forhold ved utviklingen som spiller sammen –  og av og til mot hverandre jfr. fildeling

Eksempel internett  teknologi: pakkesvitsjing  makro: kald krig, forskning  mikro: ARPA, Robert Kahn, Vint Cerf  område: universitets-, forskningsmiljø  sosio-kulturelt: 60-tall/hacker- kultur

Den digitale plattform “Machines take me by surprise with great frequency.” Alan Turing

Hva betyr ’digital’ 1)  digitus = finger (tenk telle på fingrene)  finger forutsetter mellomrom mellom fingre (tenk diskrete enheter)  digitalisering betyr (i denne sammenheng): å representere noe ved hjelp av et begrenset sett av symboler innenfor et digitalt system (tenk tall fra 0-9) konvertere, lagre og behandle disse symbolene elektronisk ved hjelp av datamaskin

Hva betyr ’digital’ 2)  informasjon representert innenfor et digitalt system kan i prinsippet oversettes til et annet digitalt system uten informasjonstap 20 i titallsystemet kan representeres som i det binære tallsystemet og 14 i hexadesimalsystemet  bit = binary digit, dvs. et tall representert ved 0 eller 1  byte = 8 bit, dvs. max 256 i titallsystemet og ’ff’ i 16-tallssystemet

Eksempel: bilde 1)

Eksempel: bilde 2)  Hvert felt får en fargeverdi basert på slags gjennomsnitt.

Eksempel: bilde 4)  høyere oppløsning gir bedre detaljer

Eksempel: bilde 5)  oppløsning handler om hvor mye informasjon som blir med  digitalisering betyr alltid tap av informasjon i forhold til analog kilde  komprimering kan gi ytterligere informasjonstap (mp3 mye dårligere enn vinyl!)  god komprimeringsteknologi er verdt mye!

Oppløsning i ulike informasjonstyper  bilde/video etc: antall punkter og mulige farger  lyd: antall bit og frekvens  For lyd og video er også komprimering kritisk  3d: polygoner  hva med tekst?

Moores lov og betydningen av minne  jo høyere oppløsning, jo mer minne kreves til lagring og kraftigere prosessorer til behandling  jfr. Moores lov org.: "Antall transistorer vil fordobles omtrent hver 24. måned.” ofte: ”Nye brikker med dobbel hastighet og dobbel kapasitet hvert andre år.”  Moores lov er en praktisk forutsetning for utviklingen av digitale medier

Mediebegrepet Kringkastet fjernsyn er et eksempel på et medium hvor all intelligensen befinner seg på opprinnelsesstedet. Nicholas Negroponte i Leve digitalt

Hva mener vi med media?  begrepet ofte brukt upresist eksempel: hvorfor ble cd-rom betraktet som eget medium mens 3” disketter ikke ble det? kan man f.eks. sammenligne bok og cd-rom?  problemet er at vi ofte snakker om helt forskjellige ting

’Media’ er alltid en forkortelse 1)  massemedia  nyhetsmedia  multimedia  lagringsmedia  distribusjonsmedia  presentasjonsmedia  kommunikasjonsmedia

’Media’ er alltid en forkortelse 2)  betyr sammenligning av bok og cd- rom at et massemedium sammelignes med et lagringsmedium?  på en måte, men ikke helt bok er også lagringsmedium og CD-ROM ble oppfattet som noe mer enn det

Definisjon av ’media’  etymologisk: det i midten  normal bruk: ”media of communication”  = mellomledd i kommunikasjon Media = det man kommuniserer med og via – med alt det som det impliserer og inkluderer

’Media’ og (den svært enkle) kommunikasjonsmodellen  ’media’ refererer som regel til det som skjer/er i midten sendermottaker budskap kanal

Eksempel brevmediet:  person koder budskapet i brevs form og sender det ut via posten (kanal) til mottaker  brevet inneholder budskapet  innholdet delvis styrt av genrer og konvensjoner sendermottaker budskap kanal

I noen tilfeller inkluderer også ’media’ sender og mottaker  ’media’ i betydningen ’massemedia’ handler om en institusjonalisering av alle ledd i kommunikasjonskjeden  både sendere og og mottagere kan identifiseres utfra kjente roller og handlings-/bruksmønstre  budskapet er formet av genrer og konvensjoner  det er en stabil konfigurasjon av det som skjer i midten teknisk og kanalmessig

Radio sendermottakere kanal budskap bla, bla...

Eksempel radio:  ’radio’ er også en organisasjon/ bedrift  ’radio’ handler også om hvordan vi er som brukere og hva vi hører på (jfr. kanal 24’s kvinneradio)  ’radio’ er distribusjon gjennom eteren  ’radio’ er Tivoli design-radio  ’radio’ er nyheter, musikk, prate-show  ’radio’ er ikke endret mye teknisk, og selv DAB er gammel teknologi

Så hva med bok og cd-rom?  multimedia ble sett på som bedre/annet enn bok lyd, video og animasjon i tillegg til tekst hype rundt interaktivitet og hypertekst  men skulle institusjonaliseres lik boka samme sendere og mottakere og distribusjonskanaler innholdsmessig en utvikling av bok-genrer  cd-rom skulle dermed både være bok og ikke være bok  cd-rom betraktes ironisk nok som et mislykket medium på tross av at spill publiseres på cd-rom og varianter spillomsetningen i år estimert til ca mill tilsvarer omsetning av sakprosa for voksne i 04

Karakteristikker ved digitale medier Doing with Images makes Symbols! Alan Kay, User Interface: A Personal View

Karakteristikker ved digitale medier  bruker den digitale plattformen  gjerne multimediale  remedierer andre medier  gjerne nett-tilknyttet  jfr. også Packer og Jordan om nye medier

Bruker den digitale plattformen  utnytter datamaskinen som tallbehandler  interaktiv  dataskjerm el. som presentasjonsmedium

Gjerne multimediale  ”integrasjonen av og samspillet mellom flere informasjonstyper i digitale uttrykksformer”  åpner for nye muligheter og genrer

Remedierer andre medieformer  digitale medier låner/tar opp i seg egenskaper og former fra tidligere medieformer  immediacy: gjøre mediet ’usynlig’ (tenk et enkelt fotografi)  hypermediacy: viser mediet fram som en del av det medierte (tenk foto-kollasje)

Gjerne nett-tilknyttet  for kommunikasjon mellom brukere  for hypertekst/hypermedia  for distribusjon og lagring

Jfr. også Packer og Jordan om ’nye medier’ integration  integrasjon av former i et hybrid-uttrykk interactivity  manipulere medieopplevelsen  og kommunikere med andre hypermedia  linking av media kan gi en personlig sti under bruk immersion  ’suspense of disbelief’ / jfr. immediacy narrativity  = nye, ikke-lineære narrative former

Ulike måter å forstå digitale medier på 1. forstått som basert på digital plattform + konvergens mellom trad./ny media og telekom 2. forstått som ’nye elektroniske medier’ med vekt på hva som skiller ny mediekonfigurasjon + nye genrer = ny mening om verden 3. lik ’første bil som hesteløs kjerre’ variant med 2 som framtid og 1 som nåsituasjon bygger på en remedieringstankegang