Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHåkon Helland Endret for 9 år siden
2
25.august 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering
3
Forelesning 2 Introduksjon: Hva er kommunikasjon? Media? Mediering ?
4
1.hovedbegrep:kommunikasjon. Av communis, latin for ”felles” Som i kommune, kommunisme, kommunion ”Communicare” = gjøre felles Dele, dele ut Meddele, kommunisere Marcus Tullius Cicero (død 43 fKr)
5
Kommunikasjon = en prosess forløp i tid utstrekning i rom interaksjon (mellom to eller flere)
6
Ragnar Rommetveits modell
7
Sagt: ’Communication is the basic social process’ - Wilbur Schramm, 1965 ’ ”Society exists not only by transmission, by communication, but it may fairly be said to exist in transmission, in communication” - John Dewey, 1916
8
Kommunikasjon: Et positivt ladet begrep Fellesskap Forståelse Samhandling
9
Kommunisere er å dele...
10
- men med negative sider Brudd, sammenbrudd i kommunikasjon Avbrudd, linjebrudd Forstyrrelser, støy Misforståelser Kommunikasjonskløfter (kjønn,klasse,språk, kultur) Fiendskap, avstand ”kommunikasjonens tragedie”
11
Sagt:..much 20th century drama, art, cinema, and literature examines the impossibility of communication between people - John D Peters
12
To sider av kommunkasjon Transmisjon av informasjon. Skaper ’modernisering’ (Thompson) Ritual - opprettholdelse av normer & skikker. Skaper identitet (Silverstone ref. i Gripsrud)
13
2. Hovedbegrep: Medium Medium/media: latin for midten, midterst Det som ligger imellom. Det som formidler, medierer. ”All kommunikasjon forutsetter et medium”
14
Medier kan være: Symboler, konvensjoner Språk - skriftlig el. muntlig Andre tegn el. lyder Forbindelseslinjer, nettverk Telegraf, radio etc Institusjoner Skole, Kirke
15
”The Media - Any signifying medium”: Gravmæler Hieroglyffer Skrift Mynter Katedraler Frimerker Flagg Klokker Aviser Post Telegraf Fotografi Film Telefon Grammofon Radio TV Kabel-TV PC Internett Multimedia VR
16
Massekommunikasjon Kjennetegn: Sprer budskap i vifte, én vei til mange / ubegrensede innbyrdes ukjente mottakere
17
Masse- kontra nettverk- kommunikasjon Massekommunikasjon i massemedier: Vifte Én vei Ubegrenset delakelse Innbyrdes ukjente Nettverkskommunikasjon i personlige medier: Vifte Flere veier Begrenset deltakelse Innbyrdes kjente
18
Eks. massekommunikasjon: boktrykkerkunsten ca 1500 Rennessansen - ’The expanding republic of letters’ Reformasjonen - Kirkens makt brytes Vitenskapen - Tekstene standardiseres
19
3. Hovedbegrep: Mediering Mediering = Å fullføre en kommunikasjonshandling (prosess) via et medium (struktur) Andre uttrykk: medialisering, medieformidling; mediazation of culture (Thomson) Problem: Forandrer medieringen budskapet?
20
Sokrates’ kritikk av mediering I flg. Platons dialog Faidros, ca. 390 f Kr: Optimal kommunikasjon: ansikt til ansikt, muntlig formidling (Thomson s 85) Mediert kommunikasjon v/ skrift: forvrenger budskapet
21
Medieringens klassiske formål: Samvær, samtale (Sokrates: Dialogen) Læring, forståelse, pedagogikk (Platon: Akademiet) Overbevisning, påvirkning (Aristoteles: Retorikken)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.