Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Presentert av Jan Fikke
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
IKT Orkide Ledelse og Skole
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
ABC – D el 2 Styringspakken
BU 2000.
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
HPMS Hydro Polymers Management System
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Definere og velge hovedmål og delmål
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Planlegge og prioritere tiltak
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Hva skal til for å vinne? Leif Gautestad Leif Gautestad.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Fremtidens spesialsykepleiere
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
Asker - mulighetenes kommune
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Og implementeringsarbeid i barnehagen
Verdier og visjon i nye Stavanger
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS

Fra produksjonsarbeider til kunnskapsarbeider Prosessindustrien stiller store krav til medarbeidernes kompetanse Dagens industriarbeider = kunnskapsarbeider Organisasjonsutvikling – teambasert organisasjon Prosessindustriens utfordringer: Global konkurranse – press på kostnader Rekruttering – i en bransje der antall arbeidsplasser reduseres – Skiftarbeid – døgnkontinuerlig produksjon

Data-bruker ServerPHD Shadow Server PHD Collector RMPCT VCM-konsoll Klor/EDC-konsollHjelpeanlegg-konsoll UCN 1 UCN 2 UCN 3 Antall punkter i Honeywell: Antall pumper/vifter: 407 Antall trip-systemer: 280 Struktur Honeywell styringssystem

Når alle elementer er til stede, kan endringer finne sted. Når noe mangler, blir resultatet et annet. VisjonVerdier Kompe- tanse Motiva- sjon Handling Tilbake- melding Endring Strategi = Ressurser Kompe- tanse Motiva- sjon Handling Tilbake- melding Forvirring Visjon = Verdier Strategi Ressurser Kompe- tanse Motiva- sjon Handling Tilbake- melding = Korrupsjon Verdier Ressurser Kompe- tanse Motiva- sjon Handling Tilbake- melding = Flere retninger VerdierStrategi Kompe- tanse Motiva- sjon Handling Tilbake- melding = Frustrasjon Verdier Strategi Ressurser Kompe- tanse Kompe- tanse Kompe- tanse Motiva- sjon Handling Motiva- sjon Motiva- sjon Handling Tilbake- melding = Tilbake- melding = Tilbake- melding = Tretthet Treghet Ingen resultater Tvil = Ressurser Endringsledelse

Å skape en bedriftskultur Å etablere et ledelsessystem Å skape felles verdier Å endre atferd Å endre holdninger Å endre normer vil si: Å endre kulturen i organisasjonen VBM/Business Plan Policy Verdier

Kommunikasjon som et verktøy for å endre atferd og holdning Prosedyrer og standarder er ”skjelettet” i en organisasjon, mens kommunikasjonen er ”blodomløpet” som får alt til å gå rundt Dette er ikke mulig hvis folk alltid blir fortalt hva de skal gjøre Hvis kommunikasjonen skjer gjennom diskusjon, ender en gjerne opp med en vinn-tap-situasjon I en dialog er både leder og medarbeider villige til å lære, og kan ende opp men et annet synspunkt enn de begynte med

Fra individuell atferd til kollektive normer Hvis du vil at organisasjonen skal endre atferd, må du forstå hvordan normer oppstår og hvordan de kan påvirkes Normer utvikles alltid kollektivt  Selv om folk er enige seg i mellom, betyr ikke dette at de samme normene gjelder når de kommer sammen i et team eller lag  For å endre normene i et team eller en avdeling, må de inviteres til å delta i diskusjoner om normer og sikkerhet

Anbefalinger – på lang sikt For å oppnå ”verdensklasse”, må vi: Endre fra kontrollerende ledelse til verdibasert ledelse Ha tro på at folk tar ansvar og er interessert i læring og utvikling Bygge dette inn i prosedyrer, opplæring, organisasjonsstrukturer og belønningssystemer

Hva må bedriftene selv gjøre? Øke kompetansen ytterligere på alle nivåer Samarbeide i næringsklynger for å ta ut synergieffekter Miljø og sikkerhet i verdensklasse Godt samarbeidsklima fagforeninger – industri Vise vilje til endring For å kunne drive virksomhet i et globalt marked fra Norge, må bedriftene: Vise vilje og evne til å gjennomføre endringer i virksomheten i tråd med de endringer som skjer i Norges globale posisjon Satse på forskning/verdiskaping (VS 2010) Vise vilje til nytenkning og innovasjon Sørge for markedsadgang

Hva gjør det om konkurranseutsatt industri forvitrer? Er det så farlig om den konkurranseutsatte industri forvitrer? Kan ikke oljeinntektene finansiere det importbehovet vi måtte ha i mange år framover? En økonomi der ikke en vesentlig del av virksomheten daglig må hevde seg i den internasjonale konkurransen, vil fort lide under fravær av nyskaping, svak produktivitetsutvikling og mindre effektiv utnyttelse av de tilgjengelige ressurser også i de skjermede deler av økonomien. På lengre sikt vil det derfor en fortsatt konkurransedyktig sektor være av avgjørende betydning for å sikre en positiv utvikling i landets samlede velferdsnivå.