Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Påstand Samhandlingsreformen representerer på flere områder et seneskifte i norsk helsepolitikk Reformen vil innebære en ideologisk snuoperasjon for mange av oss som arbeider i tjenesten Endring i oppgaver vil skape behov for nye arenaer og en endret ”kompetanseflyt” begge veier.
Organisering av arbeidet med samhandling i HMN RHF Adm.dir har valgt å opprette en samhandlingsavdeling i RHF Avdelingen vil ha hovedvekt på strategisk arbeid, både mot kommunesektoren og innad i spesialisthelsetjenesten
Organisering av arbeidet med samhandling i HMN RHF Forventninger Tydelig regional profil på arbeidet i samhandlingsfeltet De tiltakene som settes i gang ute skal gjenkjennes som del av en regional policy
Organisering av arbeidet med samhandling i HMN RHF Det betyr IKKE at alle foretakene skal uniformeres Og det betyr IKKE at kommunikasjonen med kommunesektoren nå skal ivaretas av RHF
Organisering av arbeidet med samhandling i HMN RHF Det regionale foretaket vil forsterke den kontakten vi har med KS i de tre fylkene, men vil ellers delta på invitasjon fra for eksempel regionråd I konkrete samarbeidsprosjekter må alltid det lokale HF også delta
Organisering av arbeidet med samhandling i HMN RHF Arbeid som er igangsatt og som vil få stor betydning for samhandling innad i spesialisthelsetjenesten: Pasientforløp – fase 2 Etablering av fagnettverk
Har Midt-Norge noen fortrinn som vi bør ta vare på og utnytte? Vi har erfaring med formalisert samhandling i mange år både i Sør- og Nord-Trøndelag Vi har etablert flere konkrete samhandlingsarenaer der foretak og kommuner samarbeider om løsninger. RHF har hatt en egen strategi for samhandling siden 2006, og har prioritert egne budsjettressurser regionalt
Har Midt-Norge noen fortrinn som vi bør ta vare på og utnytte? Vi har flere konkrete intermediære løsninger og DMS-er enn noen annen region Vi har en veletablert dialog med KS, og har fått en koordinering mellom de tre fylkeslederne. Vi har personer både i foretakgruppen og i kommuner som kjenner reformarbeidet godt gjennom å ha deltatt i arbeidet: Kurt Løvold, (Ålesund kommune), Helge Garåsen,(Trondheim kommune), Marit Botnen (Ulstein kommune), Kolbjørn Almlid og undertegnede