Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Regionalt brukerutvalg HMN
Forventninger til RBU, bl.a ved deltagelse i faglige utvalg 7. januar 2016 Daniel Haga Direktør for samhandling
2
RBU’s rolle - bred enighet om retning
Det er bred enighet om å utvikle «pasientens helsetjeneste» En «sømløs» helsetjeneste, uavhengig av organisatoriske barrierer En helsetjeneste som «ser» hele pasienten og evt. pårørende En helsetjeneste som tilrettelegger for aktiv deltagelse i beslutninger om egen helse
3
RBU’s rolle - men ikke alle krefter trekker i samme retning
Tanken om «pasientens helsetjeneste» utfordres av mange utviklingstrender: Organisatorisk fragmentering: innad i spesialisthelsetjenesten mellom 1. og 2. linjetjenesten mellom offentlig og privat sektor mellom helsetjensten og andre sektorer (NAV, barnevern m.m.)
4
RBU’s rolle - men ikke alle krefter trekker i samme retning
Kompetansemessig fragmentering: Økende spesialisering, mindre breddekunnskap innad i flere profesjoner Økende antall helseprofesjoner med selvstendige arbeids- og ansvarsområder
5
RBU’s rolle - men ikke alle krefter trekker i samme retning
Flere med komplekse/sammensatte lidelser Et økende antall pasienter har mer enn en tilstand samtidig, noe som gir utfordringer for helsetjenesten. For pasientene kompliseres dette ytterligere av det som er nevnt inder pkt 1 og 2.
6
Forventninger til RBU At dere er «voktere» for kvalitet som et overordnet hensyn ( dvs. fortsett som før) At dere er aktive pådrivere for «pasientens helsetjeneste» på systemnivå Still spørsmål «Hvordan vil dette påvirke den helhetstenkning pasienten har bruk for» At dere stiller spørsmål ved tilrettelegging for enkeltindividets medbestemmelse i avgjørelser om egen helse
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.