DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Tidlig innsats for livslang læring
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Landsorganisasjonen i Norge
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Møte med fau'ene 16.nov 06 - Fung Kommunalsjef Geir Mediås Oppvekst – Levanger kommune Begrepet ”tilpassa opplæring” Budsjett.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Fagforbundet Vest-Agder
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utdanningssystemet sitt årshjul
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005

2 Utvikling og ny kunnskap styrke fellesskolen investere i mennesker skape en kultur for samspill fremme nyskaping gi alle tilgang til kunnskap og innsikt gi samfunnsutviklingen en ny retning demonstrasjonsordningen og formidling av erfaringer i utviklingsarbeidet positivt

3 Kunnskapsløftet 1.reformstart som planlagt i gjennomgang av det som har skjedd til nå 3.læreplanverkets grunnleggende ferdigheter, og læringsplakaten – nye prinsipp og rammer 4.vurdering av elever og lærlinger i de enkelte fag 5.det andre fremmedspråket kan velges – skal være et interessant og nyttig alternativ – telle ved opptak

4 Kunnskapsløftet forts. 6. studiekompetanse - gjennomgang av ordningene som regulerer opptak og kvalifisering – høring 7. frafall på videregående – grunnskoler og videregående skoler må samarbeide bedre – en arbeidsgruppe skal komme med forslag til oppfølging 8. Kvalitetsvurderingssystemet evalueres i regi av Utdanningsdirektoratet, herunder offentliggjøring 9. Nasjonale prøver – på vent – skal være diagnostiske og læringsstøttende

5 Kunnskapsløftet forts. 10. læringsmiljøet – handlingsplaner og tiltak mot mobbing – arbeidet fortsetter 11. kompetanseutvikling – videreføres 12. lærerutdanningen – opptakskrav beholdes –arbeidsgruppe leverer rapport om hvordan vi kan rekruttere og beholde gode lærere –FoU-satsing for å utvikle lærerutdanningen og skolen som lærende organisasjon

6 Kunnskapsløftet og frafall Mange elever og lærlinger fullfører ikke videregående opplæring (særlig på yrkesfag). årsakssammenhenger: forhold ved selve utdanningssystemet, for eksempel tilgang på læreplasser den rollen den enkelte skole spiller, for eksempel gjennom tilrettelegging av opplæringen individuelle faktorer, som for eksempel sosial bakgrunn

7 Kunnskapsløftet og frafall forts. regjeringen ønsker en bred tilnærming - på tvers av utdanningsnivåer - på tvers av sektorer ønsker samarbeid med partene i arbeidslivet vil sette ned en arbeidsgruppe som skal: - systematisere kunnskap om situasjonen - foreslå tiltak

8 Kunnskapsløftet og fagopplæring styrke kvaliteten på opplæring i skole og bedrift initiere ordninger som stimulerer bedriftene til å ta inn lærlinger videreutvikle lærekandidatordningen sikre lærlingenes rettigheter og forutsigbarhet videreutvikle samarbeidet med partene i arbeidslivet

9 Skoleutviklingsprosjektet sette skoler i stand til å skape et bedre læringsmiljø og større faglig og sosial framgang for elevene frembringe kunnskap om hvordan arbeid med organisasjonsutviking, ledelse, lærernes samhandling, læring og ambisjoner bidrar til dette prosjektene kan utvikle metoder og arbeidsmåter som kan tas i bruk av andre skoler og skoleeiere fra 2005 til 2008 – 25 mill kr bevilget i 2005 og 25 mill kr i 2006

10 Program for yrkesrettet forskning og utvikling samarbeid mellom forskere ved lærerutdanningene og pedagogisk personale ved skoler utvikling og anvendelse av nye forskningsfunn som kan bidra til å videreutvikle praksisen ved skolene og forbedre lærerutdanningen aktuelle temaer: kvalitetsutvikling, læringsutbytte, tilpasset opplæring, organisering av opplæringen, ledelse, vurdering, nyutdannede lærere fra – 15 mill. kr i 2005 og 10 mill. kr i 2006