Elbanen STS Status 21.mai 2012. Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Foto: RuneFossum,Jernbanefoto.no
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Optimal produkttilgjengelighet I
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Innovative offentlige anskaffelser
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
| 1 Øyeblikkelig hjelp Prosjektdirektør Jon Hilmar Iversen Helsedirektoratet –
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Trondheim - Steinkjer Trønderbanens utvikling Fra 0,55 mill reisende til 1,1 mill fra 1992 – 2002 Innsats på stasjoner og holdeplasser: Lerkendal, Røstad,
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
IA-avtalen – viktig brikke i regjeringens velferdspolitiske strategi LO STATs IA-konferanse i Oslo 21. mai 2007 Statssekretær Jan-Erik Støstad Arbeids-
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
Regional transportplan Agder
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
en jernbane for fremtiden
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Fornebubanen – Reguleringsplan parsell 1 Bærum
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Gevingåsen tunnel1 Susanne Bratli Leder Jernbaneforum Midt-Norge.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Samferdselsdepartementet Gjør verden mindre og dagen lenger Statssekretær Bård Hoksrud(FrP) Moss. 28. januar 2015.
Elbanen STS Trøndelagsrådet 19.april 2012 Milian Myraunet daglig leder.
Barnehageforum, Fylkesmannen i Oslo og Akershus 29. nov. 2013
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen Januar 2016.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Område Nord – Statsbudsjett 2016 Jernbaneforum Nord Bodø 4. Desember 2015 Thor Brækkan Områdedirektør Nord Jernbaneverket.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Forslag til fremtidig strategi og organisering av samferdselsområdet
Nasjonal transportplan
Energibruk til transport
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
Jernbane i Trøndelag
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Helgeland Nytt signalanlegg på Nordlandsbanen. Kryssningsspor for tog.
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Elbanen STS Status 21.mai 2012

Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet med kommunikasjonsplan prioriteres

Planleggingshistorien 1995: Hovedplan - Elektrifisering Trondheim-Steinkjer og Meråkerbanen 2006: Teknologisk strategi for banestrømfors. og kontaktledning 2008: Utviklingsplan for Trønderbanen 2010: Modernisering av Meråkerbanen – Mittbanan 2011: Strekningsvis utviklingsplan (SUP) for Nordlandsbanen 2011: Konseptvalg (KVU) for transportsystemet Trondh. – Steinkjer 2012: Hovedplan for Trønderbanen og Meråkerbanen 2012: Detaljplan for Trønderbanen og Meråkerbanen !!!

Vei og/eller jernbane ? Hva sier KS1 ? Det er rimeliggjort at hele jernbanestrekningen bør elektrifiseres. Dette vil muliggjøre et bedre togtilbud ved at togbytte kan unngås for gjennomgående trafikk i Trondheim. Tiltaket vil i tillegg gi en liten tidsgevinst. Elektrifisering vil også gi fleksibilitet i utnyttelse av togmateriell og forutsigbarhet for NSB ved innkjøp av nytt togmateriell

Hva er fordelen ved elektrisk materiell Mye raskere akselreaksjon etter stopp enn dieselmateriell. Kan redusere kjøretid og/eller øke antall stopp Mer økonomisk drift Mulighet til – økt kapasitet – økt frekvens – kjøre tilleggskapasitet i peak Miljøvennlige elektriske tog erstatter dieseltog pr. år

Miljøvennlige prosjekt ?

En mer klimavennlig transportsektor ? Regjeringen vil: –Styrke jernbanens rolle i transportsystemet. Investeringene i jernbanen økes, særlig rundt de største byene. –I NTP legge fram en samlet godsstrategi hvor det blant annet legges til rette for overgang fra godstransport på vei til transport på sjø og bane. Det skal i strategien legges til rette for knutepunkter som letter overgangen fra vei til bane (s. 167)

Hva -Hvis ? –nedbygging eller fornyelse Vedlikeholdsbehovet øker Elektriske kabler forvitrer Komponenter som feiler produseres ikke lenger og alternative komponenter finnes ikke Hele systemer må byttes ut pga. mangel på enkeltkomponenter I noen tilfeller må deler lages på eget verksted Tilgjengelighet på materiell går ned med bakgrunn i økt vedlikehold og større ombygginger. Vi må derfor forvente at materiellutnyttelsen reduseres i slutten av levetiden, og dette vil uten fornyelse medføre en reduksjon i hva NSB kan tilby av togtjenester. En utsettelse av beslutningen om fornyelse i 2018 – 2020 betyr i praksis en beslutning om nedbygging Allerede nå 1. halvår 2012 er 2 innsatstog mellom Trondheim og Steinkjer innstilt pga. mindre tilgjengelige togsett. Dette er med bakgrunn i at svikt i kritiske enkeltkomponenter medfører bytte av større system. I perioden står kontinuerlig et togsett ute til større ombygging.

Skal NSB kjøpe nye dieseltog ? Ledetiden ved bestilling av nytt togmateriell er ca 4 år. I dette inngår vurdering av aktuelle leverandører, tilbudsforespørsel, utvelgelse, kontraktinngåelse og leveringstid. I forkant ligger beslutning om bestilling i NSB og dialog med Samferdselsdepartementet om behov og avklare rammer for offentlig kjøp. Dette medfører at siste frist for bestilling av erstatningsmateriell for Trønderbanen er mellom 2013 og I praksis betyr dette at beslutningen om ny NTP våren 2013 er siste frist for avklaring. Elektrifisering av Trønderbanen må ligge inne i første periode hvis NSB Persontog skal gå for elektrisk materiell på strekningen. Kilde NSB

Skal NSB kjøpe nye dieseltog ? Ledetiden ved bestilling av nytt togmateriell er ca 4 år. I dette inngår vurdering av aktuelle leverandører, tilbudsforespørsel, utvelgelse, kontraktinngåelse og leveringstid. I forkant ligger beslutning om bestilling i NSB og dialog med Samferdselsdepartementet om behov og avklare rammer for offentlig kjøp. Dette medfører at siste frist for bestilling av erstatningsmateriell for Trønderbanen er mellom 2013 og I praksis betyr dette at beslutningen om ny NTP våren 2013 er siste frist for avklaring. Elektrifisering av Trønderbanen må ligge inne i første periode hvis NSB Persontog skal gå for elektrisk materiell på strekningen. Kilde NSB

Strekningen Stjørdal-Hell-Trondheim-Heimdal blir stengt for togtrafikk fra lørdag til og med mandag klokken 05, skriver NSB på sine nettsider. Det vil derfor bli satt opp buss mellom enkelte stasjoner

Oppsummering Elbanen er det beste miljøprosjektet på jernbane i NTP! Uten beslutning = nedbygging ! Det haster med en beslutning for NSB!