Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)"— Utskrift av presentasjonen:

1 Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Informasjonsmøter september 2017 Torun Hellen, Bane NOR

2 Jernbanetiltak i Brynsbakken

3 Befolkningen øker – det trengs mer kollektivtransport
Tema for møtet Befolkningen øker – det trengs mer kollektivtransport Overordnede føringer for Bane NOR Mulige løsninger for å øke tog-kapasiteten i Oslo Historisk utvikling av jernbanen i «flaskehalsen» Brynsbakken Mulige løsninger i Brynsbakken Planprosessen som trengs for å få tillatelse til å bygge Ev. grunnervervsprosess Jernbanetiltak i Brynsbakken

4 Befolkningen øker – det trengs mer kollektivtransport
Faktisk og fremskrevet folkemengde i Oslo, Akershus og Osloregionen. Kilde: SSB Sterk befolkningsvekst i Oslo- området Krav om stadig bedre togtilbud De neste årene kreves flere store ombygginger i og rundt Oslo S Jernbanetiltak i Brynsbakken

5 Overordnede føringer for Bane NOR
KVU Oslo-navet: Anbefaler nye sentrumstunneler for t-bane, og for tog fra Oslo S og vestover Færre busser til sentrum Tiltak i Brynsbakken er nødvendig for ny jernbanetunnel fra Oslo S under sentrum Oslo kommuneplan: Anbefaler tilsvarende Plan for Oslo og Akershus: Kollektivsystemet må knytte Oslo og de regionale byene tettere sammen (mer tog) «Rutemodell 2027»: Mange flere tog gjennom Oslo S (10 min-intervaller) Kommuneplan 2015, «Oslo mot Smart, trygg og grønn»: Oslo kommunes overordnede strategiske styringsdokument for den videre utviklingen av byen. Sier at Oslo og regionen er helt avhengig av økt kapasitet i banenettet for å kunne nå målet om å ta veksten i persontransporten med kollektivtransport, sykkel og gange. Vedtatt i bystyret Regional areal- og transportplan for Oslo og Akershus: Mål om arealeffektivt utbyggingsmønster med utvikling omkring knutepunkt og bevaring av overordnet grønnstruktur. Prinsipper om kollektivsystem med jernbanen som ryggrad, som knytter Oslo og de regionale byene tettere sammen. Vedtatt i Oslo kommune og Akershus fylkeskommune desember 2015. KVU Oslo-navet: Konseptvalgutredning for økt transportkapasitet inn mot og gjennom Oslo. Ekstern kvalitetssikring (KS1, mai 2017, Dovre Group/Transportøkonomisk institutt) sier bl.a. at «Brynsbakkenpakken» er forutsetning for ny jernbanetunnel. Grunnlag for Nasjonal transportplan (NTP) («Brynsbakkenpakken»: •Ombygging av Brynsbakken til retningsdrift •Ombygging av Sandvika stasjon fra fire til seks spor til plattform •Vendespor på Asker stasjon •Sportiltak på Lillestrøm stasjon •Planskilt nordre avgrening til Alnabruterminalen på Grorud •Signaltiltak Drammen–Asker) Jernbanetiltak i Brynsbakken

6 Utvikling av jernbanen i «flaskehalsen» Brynsbakken (1/4)
Enebakk-veien 36-62 Først kom Hovedbanen (1854), deretter Gjøvikbanen (1902) Hovedbanen Gjøvikbanen Østbane-stasjonen Jernbanetiltak i Brynsbakken

7 Utvikling av jernbanen i «flaskehalsen» Brynsbakken (2/4)
Enebakk-veien 36-62 I 1981 sto Oslo S og Oslotunnelen ferdig Hovedbanen Gjøvikbanen Oslo S tunnel Jernbanetiltak i Brynsbakken

8 Utvikling av jernbanen i «flaskehalsen» Brynsbakken (3/4)
I 1998 sto Gardermobanen ferdig, tre baner kjøres på fire enkle spor Brynsbakken er blitt den største flaskehalsen i norsk jernbane Kapasiteten på Gardermobanen er kritisk, det er noe mer plass på Hovedbanen Enebakk-veien 36-62 Hovedbanen Gardermobanen Gjøvikbanen Oslo S Bane NOR skal øke frekvensen på alle baner i 2027 Ikke mulig å kjøre flere tog med dagens løsning – kapasitetstaket er nådd og vel så det Burde hatt 6 spor, men ikke plass tunnel Jernbanetiltak i Brynsbakken

9 Utvikling av jernbanen i «flaskehalsen» Brynsbakken (4/4)
Mange utfordringer krever ny organisering av sporene inn til og gjennom Oslo S Sporløsningene må tilpasses en ekstra togtunnel under sentrum Enebakk-veien 36-62 Hovedbanen Gardermobanen Gjøvikbanen Østfoldbanen / Follobanen Oslo S tunneler Jernbanetiltak i Brynsbakken

10 Mulige løsninger i Brynsbakken (1/8)
I utredningen Innføring av baner mot Oslo S er det vurdert alternative måter å ordne sporene på i og rundt Oslo S Det er mulig å bygge en løsning i Brynsbakken før det er bestemt hvordan ny sentrumstunnel skal løses I Brynsbakken ble det vurdert i alt 13 løsninger Løsningen er å overføre Gjøvikbanen fra Gardermobanen til Hovedbanen Utredningen vil bli lagt på nett slik at den kan studeres nærmere Jernbanetiltak i Brynsbakken

11 Mulige løsninger i Brynsbakken (2/8)
Gjøvikbanen må overføres til Hovedbanen Bare mulig om Hovedbanen kjøres på de midterste sporene. Der går lokaltogene. Da trengs nye sporløsninger i Brynsbakken Gardermobanen Gardermobanen Gjøvikbanen Hovedbanen Hovedbanen Østfoldbanen / Follobanen Færre kryssinger Mangler bo-området inntegnet? Lang historikk med utredning, mange alternativer vurdert Jobbet hardt for å komme minst mulig i konflikt med eiendommer Oslo S tunneler Jernbanetiltak i Brynsbakken

12 Mulige løsninger i Brynsbakken (3/8): Alternativ 1 (8A2.1)
Jernbanetiltak i Brynsbakken

13 Mulige løsninger i Brynsbakken (4/8): Alternativ 1 (8A2.1)
Jernbanetiltak i Brynsbakken

14 Mulige løsninger i Brynsbakken (5/8): Alternativ 1 (8A2.1)
Jernbanetiltak i Brynsbakken

15 Mulige løsninger i Brynsbakken (6/8): Alternativ 2 (8A2.2)
Jernbanetiltak i Brynsbakken

16 Mulige løsninger i Brynsbakken (7/8): Alternativ 2 (8A2.2)
Jernbanetiltak i Brynsbakken

17 Mulige løsninger i Brynsbakken (8/8): Alternativ 2 (8A2.2)
Jernbanetiltak i Brynsbakken

18 Planprosessen (1/3) Planprosess etter plan- og bygningsloven starter nå Skal det bygges trenger Bane NOR først å få fastsatt et planprogram i Oslo kommune, deretter må det vedtas en reguleringsplan Høring av planprogrammet (des. 2017?) Planprogrammet fastsettes av Oslo kommune (vår 2018?) Deretter høring av forslaget til reguleringsplan (høst 2018?) Planvedtak i Oslo bystyre (2018/2019?) Prosessfigur: Fargekoder angir «eier» av fasen; mørkeblått er forslagsstiller (Bane NOR), oransje er planmyndighet (PBE), grønt er politisk behandling og fastsetting/vedtak Rød stipling angir medvirkning (høring / offentlig ettersyn) Jernbanetiltak i Brynsbakken

19 Planprosessen (2/3): Forslag til planavgrensning
Jernbanetiltak i Brynsbakken

20 Planprosessen (3/3) Når reguleringsplanen ev. er blitt vedtatt:
Planvedtak kunngjøres, med tre ukers frist for klage Byggestart planlegges våren 2021 Løsningen planlegges ferdig bygd innen utgangen av 2022 Sammenstilling av reguleringsstatus i området. Kilde: Plan- og bygningsetaten, Oslo kommune Jernbanetiltak i Brynsbakken

21 Ev. grunnervervsprosess (1/2)
Eiendomsforhold ivaretas av: Heidi Udnes Lars Mork Gundersen Eiendomsforhold i området (jernbaneeiendommer er markert i blått). Kilde: Matrikkelen Jernbanetiltak i Brynsbakken

22 Ev. grunnervervsprosess (2/2)
Ved beslutningsvedtak om bygging eller igangsetting av ervervet vil vi ta kontakt Ved erverv vil erstatningslovgivningen bli lagt til grunn Forhandlinger - juridisk bistand  Avtaleskjønn Ekspropriasjon Vi er åpne for dialog – ta kontakt! Jernbanetiltak i Brynsbakken

23 Henvendelser Kommunikasjonsrådgiver/nabokontakt Oslokorridoren:
Britt-Johanne Wang Tlf: e-post: Grunnerverv: Heidi Udnes Tlf: e-post: Nettside: Jernbanetiltak i Brynsbakken


Laste ned ppt "Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google