Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Jernbane i Trøndelag
2
Trondheim – Stjørdal
3
Tiltak Ny Trondheim S Dobbeltspor Ny trasé Ny stasjonsstruktur Elektrifisering
4
Ny sentralstasjon i Trondheim Dagens stasjon er ikke sentral nok Vanskelig å bygge ut til dobbeltspor Skansenbrua og veitunneler i vest Tett bebyggelse i øst
5
Flytte stasjonen til Lerkendal Mer sentralt Mindre konflikter med bebyggelse og kulturminner Nytt sentrum Ca. 20 000 nye innbyggere Nye veiløsninger Lede trafikken bort fra sentrum Nytt skryss på Sluppen Osloveien Ny Sluppen bru Tunnel under Lerkendal Byåsentunnel
6
Dobbeltspor
7
Fire delstrekninger: Lerkendal – Ranheim Ranheim – Hommelvik Hommelvik – Hell Værnes – Stjørdal
8
Lerkendal – Ranheim Strindatunnelen Ca. 6km
9
Ranheim – Hommelvik Malviktunnelen Ca. 13km Betongtunnel på Ranheim Ny stasjon i tunnel Stasjon på samme sted som i dag i Hommelvik
10
Ranheim Betongtunnel E6 må graves opp Stasjon i tunnel Nye veiløsninger: E6 legges også i betongtunnel over jernbanen. Fylkesvei 950 flyttes ut over tunnelene, slik at man frigjør areal til boligbygging. Reppekrysset flyttes vest for at busser skal kunne klare å sving opp til Reppe når bussveien mellom Vikåsen og Reppe blir klar.
11
Hommelvik – Hell Dobbeltspor i samme trasé som i dag. Nytt tunnelløp gjennom Gjevingåsen
12
Værnes – Stjørdal Dobbeltspor i samme trasé som i dag Nytt tunnelløp under Værnes
13
Stasjonsstruktur
14
Stjørdal – Steinkjer Hell – Riksgrensen
15
Tiltak Dobbeltspor Ny trasé Elektrifisering Ny stasjonsstruktur
16
Dobbeltspor Delstrekninger Stjørdal – Åsen Åsen – Skogn Levanger – Verdal
17
Tunnel gjennom Forbordsfjellet Bro over Vuddudalen Tunnel gjennom Grenneåsen Stjørdal – Åsen
18
Åsen – Skogn Dobbeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver
19
Levanger – Verdal Dobbeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver
20
Skogn – Levanger, Verdal – Steinkjer Enkeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver Linjeomlegging ved Koabjørga sør for Røra (Koabjørga tunnel)
21
Ny trasé Hell – Hegra Enkeltsporet tunnel gjennom Koksåsen Bru over Stjørdals- elva Betjener Stjørdal og Værnes (Trondheim Lufthavn) Direkte adkomst til havn på Skogn fra Sverige
22
Stasjonsstruktur Hell og Skatval stasjoner legges ned Meråkerbanen får to nye stasjoner: Værnes og Stjørdal
23
Steinkjer – Grong
24
Tiltak Ny trasé Elektrifisering
25
Steinkjer – Snåsa Enkeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver
26
Snåsa – Grong Ny trasé i tunnel Korter ned kjørelengden og øker hastighet
27
Grong – Namsos Persontrafikk nedlagt i 1978
28
Tiltak Ny trasé Opprustning og utretting av kurver Elektrifisering
29
Grong – Skogmo Ny tunnel Grong - Skogmo Påhugg nord for Grong og i Skogmo Direkte adkomst sørover
30
Skogmo – Namsos Ny bane i gammel trasé med utretting av kurver Rassikring
31
Trønderbanen Et intercity-tilbud i Midt-Norge Støren – Namsos
32
Ruter Intercity: Høy frekvens Stopper i byene og viktige knutepunkt (Trondheim, Værnes, Stjørdal, Levanger, Verdal, Steinkjer, Grong, Namsos) Trønderbanen (Lokaltog): Høy frekvens Stopper på alle stoppesteder Nordlandsbanen: Lav frekvens Stopper i de største byene (Trondheim, Værnes, Stjørdal, Levanger, Verdal, Steinkjer, Grong) Nabotoget Lav frekvens Stopper på alle stoppesteder
33
Trondheim – Støren Godsterminal på Torgård Ny trasé Dobbeltspor Utretting av kurver
34
Lerkendal – Heimdal Dobbeltsporet tunnel under Byåsen fra Stavne til Heimdal. Slipper krappe svinger og oppnår jevnere stigning. Ny underjordisk stasjon på Heimdal med flere spor. Lokaltogene kjører den gamle traséen via Melhus til Støren. Region- og godstogene kjører gjennom en tunnel i Vassfjellet forbi Melhus.
35
Godsterminal på Torgård Ny godsterminal på Torgård erstatter den på Brattøra. Kulvert under E6 ved Sandmoen.
36
Torgård – Melhus/Ler Dobbeltsporet tunnel gjennom Vassfjellet fra Torgård til Ler. Jevnere stigning fra Gauldalen til Torgård. Enkeltsporet jernbane med krysningsspor Heimdal – Ler.
37
Ler – Støren Dobbeltspor og utretting av kurver. Dobbeltspor Trondheim-Støren betyr i praksis dobbeltspor helt til Østlandet på grunn av Rørosbanen og Dovrebanen som vil legge til rette for bedre godstransport på bane.
38
Rørosbanen Utretting av kurver. Forlengelse av krysningsspor.
39
Melhus – Orkanger Havn/godsterminal på Thamshavn/Storsand. Jernbane fra Melhus til Bårdshaug. Stoppesteder i Børsa, Buvika og Orkanger. Overgang til Thamshavnbanen ved Orkanger.
40
Thamshavn/Storsand Alternativ havn til Orkanger som ikke ødelegger våtmark. Kan videreutvikles til godsterminal ved utbygging av jernbane mellom Melhus og Orkanger. Kan bygges ut trinnvis. Ligger tett til E39, men kan flyttes i tunnel. Dette kan være starten på «miljøtunnelen» til Evjen som blir en del av ny E39 Harrangen – Thamshavn. Videre kan man bygge ut med flytende betongelementer.
41
Thamshavnbanen Gjenåpne for ordinær persontrafikk fra Løkken til Orkanger. (Re)etablere stoppesteder på Fannremsmoen, Evjen (Gymnaset) og ved ungdomskolen (Hov). Den blir en slags «bybane» for Orkdalen med stoppesteder på Løkken, Svorkmo, Fannrem, Fannremsmoen, Evjen, Hov og Orkanger. Orkanger blir et omstigningspunkt mellom Thamshavnbanen og jernbanen til Trondheim.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.