Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Jernbane i Trøndelag

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Jernbane i Trøndelag"— Utskrift av presentasjonen:

1 Jernbane i Trøndelag

2 Trondheim – Stjørdal

3 Tiltak Ny Trondheim S Dobbeltspor Ny trasé Ny stasjonsstruktur Elektrifisering

4 Ny sentralstasjon i Trondheim Dagens stasjon er ikke sentral nok Vanskelig å bygge ut til dobbeltspor Skansenbrua og veitunneler i vest Tett bebyggelse i øst

5 Flytte stasjonen til Lerkendal Mer sentralt Mindre konflikter med bebyggelse og kulturminner Nytt sentrum Ca. 20 000 nye innbyggere Nye veiløsninger Lede trafikken bort fra sentrum Nytt skryss på Sluppen Osloveien Ny Sluppen bru Tunnel under Lerkendal Byåsentunnel

6 Dobbeltspor

7 Fire delstrekninger: Lerkendal – Ranheim Ranheim – Hommelvik Hommelvik – Hell Værnes – Stjørdal

8 Lerkendal – Ranheim Strindatunnelen Ca. 6km

9 Ranheim – Hommelvik Malviktunnelen Ca. 13km Betongtunnel på Ranheim Ny stasjon i tunnel Stasjon på samme sted som i dag i Hommelvik

10 Ranheim Betongtunnel E6 må graves opp Stasjon i tunnel Nye veiløsninger: E6 legges også i betongtunnel over jernbanen. Fylkesvei 950 flyttes ut over tunnelene, slik at man frigjør areal til boligbygging. Reppekrysset flyttes vest for at busser skal kunne klare å sving opp til Reppe når bussveien mellom Vikåsen og Reppe blir klar.

11 Hommelvik – Hell Dobbeltspor i samme trasé som i dag. Nytt tunnelløp gjennom Gjevingåsen

12 Værnes – Stjørdal Dobbeltspor i samme trasé som i dag Nytt tunnelløp under Værnes

13 Stasjonsstruktur

14 Stjørdal – Steinkjer Hell – Riksgrensen

15 Tiltak Dobbeltspor Ny trasé Elektrifisering Ny stasjonsstruktur

16 Dobbeltspor Delstrekninger Stjørdal – Åsen Åsen – Skogn Levanger – Verdal

17 Tunnel gjennom Forbordsfjellet Bro over Vuddudalen Tunnel gjennom Grenneåsen Stjørdal – Åsen

18 Åsen – Skogn Dobbeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver

19 Levanger – Verdal Dobbeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver

20 Skogn – Levanger, Verdal – Steinkjer Enkeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver Linjeomlegging ved Koabjørga sør for Røra (Koabjørga tunnel)

21 Ny trasé Hell – Hegra Enkeltsporet tunnel gjennom Koksåsen Bru over Stjørdals- elva Betjener Stjørdal og Værnes (Trondheim Lufthavn) Direkte adkomst til havn på Skogn fra Sverige

22 Stasjonsstruktur Hell og Skatval stasjoner legges ned Meråkerbanen får to nye stasjoner: Værnes og Stjørdal

23 Steinkjer – Grong

24 Tiltak Ny trasé Elektrifisering

25 Steinkjer – Snåsa Enkeltspor i dagens trasé med utretting av noen kurver

26 Snåsa – Grong Ny trasé i tunnel Korter ned kjørelengden og øker hastighet

27 Grong – Namsos Persontrafikk nedlagt i 1978

28 Tiltak Ny trasé Opprustning og utretting av kurver Elektrifisering

29 Grong – Skogmo Ny tunnel Grong - Skogmo Påhugg nord for Grong og i Skogmo Direkte adkomst sørover

30 Skogmo – Namsos Ny bane i gammel trasé med utretting av kurver Rassikring

31 Trønderbanen Et intercity-tilbud i Midt-Norge Støren – Namsos

32 Ruter Intercity: Høy frekvens Stopper i byene og viktige knutepunkt (Trondheim, Værnes, Stjørdal, Levanger, Verdal, Steinkjer, Grong, Namsos) Trønderbanen (Lokaltog): Høy frekvens Stopper på alle stoppesteder Nordlandsbanen: Lav frekvens Stopper i de største byene (Trondheim, Værnes, Stjørdal, Levanger, Verdal, Steinkjer, Grong) Nabotoget Lav frekvens Stopper på alle stoppesteder

33 Trondheim – Støren Godsterminal på Torgård Ny trasé Dobbeltspor Utretting av kurver

34 Lerkendal – Heimdal Dobbeltsporet tunnel under Byåsen fra Stavne til Heimdal. Slipper krappe svinger og oppnår jevnere stigning. Ny underjordisk stasjon på Heimdal med flere spor. Lokaltogene kjører den gamle traséen via Melhus til Støren. Region- og godstogene kjører gjennom en tunnel i Vassfjellet forbi Melhus.

35 Godsterminal på Torgård Ny godsterminal på Torgård erstatter den på Brattøra. Kulvert under E6 ved Sandmoen.

36 Torgård – Melhus/Ler Dobbeltsporet tunnel gjennom Vassfjellet fra Torgård til Ler. Jevnere stigning fra Gauldalen til Torgård. Enkeltsporet jernbane med krysningsspor Heimdal – Ler.

37 Ler – Støren Dobbeltspor og utretting av kurver. Dobbeltspor Trondheim-Støren betyr i praksis dobbeltspor helt til Østlandet på grunn av Rørosbanen og Dovrebanen som vil legge til rette for bedre godstransport på bane.

38 Rørosbanen Utretting av kurver. Forlengelse av krysningsspor.

39 Melhus – Orkanger Havn/godsterminal på Thamshavn/Storsand. Jernbane fra Melhus til Bårdshaug. Stoppesteder i Børsa, Buvika og Orkanger. Overgang til Thamshavnbanen ved Orkanger.

40 Thamshavn/Storsand Alternativ havn til Orkanger som ikke ødelegger våtmark. Kan videreutvikles til godsterminal ved utbygging av jernbane mellom Melhus og Orkanger. Kan bygges ut trinnvis. Ligger tett til E39, men kan flyttes i tunnel. Dette kan være starten på «miljøtunnelen» til Evjen som blir en del av ny E39 Harrangen – Thamshavn. Videre kan man bygge ut med flytende betongelementer.

41 Thamshavnbanen Gjenåpne for ordinær persontrafikk fra Løkken til Orkanger. (Re)etablere stoppesteder på Fannremsmoen, Evjen (Gymnaset) og ved ungdomskolen (Hov). Den blir en slags «bybane» for Orkdalen med stoppesteder på Løkken, Svorkmo, Fannrem, Fannremsmoen, Evjen, Hov og Orkanger. Orkanger blir et omstigningspunkt mellom Thamshavnbanen og jernbanen til Trondheim.


Laste ned ppt "Jernbane i Trøndelag"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google