Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole 27.11.06.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

System for kompetansekrav NRHS – møte
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Prosesstyring som styringsverktøy
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Departementets styring og styrenes rolle
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
Universitets- og høyskolesektoren: sentrale utfordringer Statssekretær Per Botolf Maurseth På Universitets- og høgskolerådets rektorskole Asker, 26. september.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Skolebasert kompetanseutvikling
Statssekretær Jens Revold
Overordnet strategi SV-fakultetet
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Lederforum 14. november 2011 Planer 2012
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
Førstelektorprogram ved UiT
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole

2 Kunnskapsdepartementet Stjernø-utvalget Soria-Moria erklæringens mål om å styrke universitets- og høyskolesektoren. Bygger opp under målsettingene i UH-loven Sikrer samspill med lokalt arbeids- og samfunnsliv. Gir god tilgang på kvalifisert arbeidskraft Legge til rette for økende internasjonalt samarbeid. Sektoren skal ha høy grad av selvstyre. Sektoren skal være statlig. De offentlige delene skal ikke ta betalt for utdanning.

3 Kunnskapsdepartementet Våre mål for universiteter og høgskoler: Universitet og høgskoler skal tilby utdanning av høy internasjonal kvalitet. Universitet og høyskoler skal oppnå resultat av høy internasjonal kvalitet i forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Universitet og høgskoler skal møte behovene i samfunnet og skal spre og formidle resultat fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Universitet og høgskoler skal ha personal- og økonomiforvaltning som sikrer effektiv utnyttelse av ressursene.

4 Kunnskapsdepartementet Målstyring av UH-sektoren Hovedmålene referer seg til lovens formål, samt mål om effektiv ressursforvaltning Delmålene er formulert i forhold til områder som er vesentlige for samfunnsutviklingen Resultatindikatorer under hvert delmål skal gi indikasjoner for i hvilken grad målene nås Prioriterte områder under hvert hovedmål

5 Kunnskapsdepartementet Rapporteringskrav Rapporteringskravene følger av målstrukturen, i tillegg til rapportering til statistikkformål (DBH-data) Mer vekt på sammenhengen mellom mål og resultater Mer vekt på sammenhengen mellom ressursinnsats og resultat  Læring og forbedring

6 Kunnskapsdepartementet Mål og resultatstyring ved institusjonene Departementet har forventning om at institusjonene skal: Fastsette egne delmål som understøtter institusjonens prioriteringer og egenart Fastsette resultatmål for resultatindikatorer Identifisere kritiske suksessfaktorer for måloppnåelse Gjennomføre risikovurderinger for å kartlegge de viktigste risikoforholdene i forhold til målene Tydelig forankre ansvar for oppfølging og kontroll hos ledelsen

7 Kunnskapsdepartementet Universiteter og høgskolers egenart Ressursen i U&H er primært humankapital: God undervisning God forskning God formidling/kunnskapsoverføring Ledelsen må: Gi optimale arbeidsbetingelser for de vitenskapelig ansatte Prioritere ressurser for å sikre god forskning og undervisning Føre tilsyn og kontroll Ha fokus på kvalitetssikringssystemet og studentevalueringer

8 Kunnskapsdepartementet Krav til institusjonen som studiested Et attraktivt studietilbud Velorganisert studiehverdag Godt og utfordrende læringsmiljø God oppfølgning av studentene StLs aksjon ’Fortsatt forskning’

9 Kunnskapsdepartementet Økt autonomi til institusjonene Rammebudsjettering og nettobudsjettering Intern organisering Enklere regelverk og mer selvstyre Opprettelse og nedleggelse av studietilbud

10 Kunnskapsdepartementet Den incentivbaserte finansieringsmodellen Målsetting: –Å bidra til økt kvalitet i undervisningen og fordele midler til gode forskningsmiljø. –Skifte fra aktivitetsstyring til mer resultatstyring av UH-sektoren. –Nytt finansieringssystem innbar et tydeligere skille mellom finansiering av undervisning og forskning, og økt fleksibilitet til å satse strategisk.

11 Kunnskapsdepartementet Komponenter i finansieringssystemet De tre hovedkomponentene i finansieringssystemet:

12 Kunnskapsdepartementet Utfordringer vedr. finansieringssystemet Finansieringssystemet er et nasjonalt system for fordeling av midler til hver enkelt institusjon: –Institusjonene har ansvar for videreføring av incentivene innad i organisasjonen. –Autonomien må brukes på en hensiktsmessig måte. Videreutvikling etter evalueringen? Fokus på målsetninger og grunnleggende prinsipper –Klare, overordnede mål –Insentiver, synliggjøring, bedre finansiering

13 Kunnskapsdepartementet Strategiske utfordringer: Ressursfordeling mellom ulike formål Forvaltning av arbeidstid Faglig ledelse av utdanning og forskning

14 Kunnskapsdepartementet Ressursfordeling mellom ulike formål Forhold mellom stillinger og driftsmidler Forhold mellom antall studieprogram, studenttall og undervisningstilbud Andel stillinger på ulike nivåer: er det optimalt Kompetanseutvikling Hva er status, og hvor er behovet størst?

15 Kunnskapsdepartementet Forvaltning av arbeidstid Kvalitetsreformen vs. samlet og tilstrekkelig forskningstid Fordeling av arbeidstiden for det faglige personalet Tenke gjennom faglige behov og betingelser i forkant av stillingsutlysninger, og inngå avtaler med faglig personale.

16 Kunnskapsdepartementet NOU:2006:19: Akademisk frihet Definisjon av akademisk frihet: 1)Frihet til å stille spørsmål – også ved det autoriteter anser som etablert kunnskap og forståelse 2)Frihet til å bestemme materiale og metoder 3)Frihet til å legge fram hypoteser, resultater og resonnementer offentlig

17 Kunnskapsdepartementet Faglig ledelse av utdanning og forskning Ansvar for undervisningsopplegg Ansvar for eksamen og prøvingsformer Plan for forskningsaktivitet Fremme formidling og samfunnskontakt Rekruttering av dyktige medarbeidere Medarbeidersamtaler Faglige planer/utviklingsmuligheter Kompetanseheving Strategisk bruk av driftsmidler