- nyskaping via samarbeid Internasjonalt inspirert Marin design og produktutvikling - studietur til matfylket Rogaland, Viktoria Hotel 6. juni 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Innovasjon for fremtiden i et leverandørperspektiv
Saman er me sterke! S preke – O ptimistar – F olkelige - A nsvarlige Stay’er-evne, pågangsmot, tillit!!! Spreke og frimodige INGEN skal ta oss på humøret.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Kompetanseprogram for FoU-strategi og –ledelse i sjømatnæringa Landskonferansen 2013 Astri Pestalozzi, prosjektleder (tel )
Åse Lund Støen og Aud Christensen
Innovasjon Rogaland Strategiforslag: Nyskapingsprosesser.
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
1 The Innovation Relay Centre (IRC) Network Et europeisk nettverk for forskning, teknologioverføring og innovasjon.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
- nyskaping via samarbeid Utvikling av marint oppdrett på Vestlandet; program og nye verkemidlar Kari Holmefjord Vervik, prosjektleiar MarinVEST AqKva.
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Sist oppdatert november 2013.
- det blå nettverket på sørvest landet
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Trondheimsregionens andel av BNP skal tilsvare befolkningsandelen innen 2020: DET BETYR AT DEN SKAL ØKE MED 17MRD!! Trondheimsregionen.no.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Trainee- og kontaktstipend i havbruksnæringa Hans Inge Algrøy Regionsjef FHL Havbruk.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Effektiviseringsnettverk - Oslo Fjell kommune Nær innbyggjarar Kommune i vekst - ung befolkning Matriseorganisasjon - 5 tenesteavdelingar.
Kompetansemegling i Rogaland
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
Presentasjon 2008 Livskraftige kommuner – modell for samarbeid med andre land Gunnbjørg Nåvik Møte i KS’ internasjonalt nettverk september 2009.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Nettverk Hvorfor nettverk? Nettverksarbeid i høst Anne Gunn Svorkmo, Svein H. Torkildsen.
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Innovasjon og nyskaping
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Utskrift av presentasjonen:

- nyskaping via samarbeid Internasjonalt inspirert Marin design og produktutvikling - studietur til matfylket Rogaland, Viktoria Hotel 6. juni 2006

2 MarinVEST – det største Arena-prosjektet  Satsingsområde = Marknadsorientering, produktutvikling og ny teknologi i sjømat- og havbruksnæringa på Vestlandet  Sju MarinVEST-losar i Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland koplar bedrifter og FoU-miljø saman i konkrete utviklingsprosjekt  på tvers av fagfelt og artar  på tvers av fylkesgrenser  der små bedrifter samarbeidar med store i heile verdikjeda  større satsingar for store delar av ein bransje eller region  MarinVEST startar og styrkjer kompetansetiltak og møteplassar for næring, FoU-miljø og forvalting  MarinVEST bidreg til erfaringsutveksling i heile MarinVEST-klynga ARENA PROGRAMMET

3 Hovudverktøy MarinVEST = Los-ordninga: Sogn og Fjordane HordalandRogaland Helge Hustveit ( ) Per Gunnar Kvenseth ( ) Anne Grete Kjørrefjord ( ) Tor Solberg ( ) Arne Berge ( ) Per Sanne ( ) Johan Livastøl ( )

4 Verktøy  Kompetanse og kapasitet til konkret koplingsarbeid  Erfaringsutveksling og samarbeid over fylkesgrenser Slagord:  ned med fylkesgrenser, faggrenser og institusjonskamp!  fram for samarbeid mellom store og små bedrifter i heile verdikjeda!  tenk internasjonalt og på sluttkunden!  kvifor ikkje dra nytte av andre bransjar? (f.eks. sjømat og reiseliv) Eksempel på fylkesovergripande samarbeid mellom våre fylke, der me kan testa og formidla nye konsept for møteplassar og kurs, t.d. nettverksbyggjande kompetansehevingstiltak

5 Nyttige møteplassar og kurs skapar nettverk:  MarinVEST//design  kurs våren 2005, der 8 sjømatbedrifter deltok  Målsetting for bedriftene var:  Kjennskap til designprosessen og evna til å vurdera god og dårleg design  Bevisstgjering eigen merkevare og eige marknadspotensial  Avdekka og definera bedriftens designbehov  Kurset var svært inspirerande, og fleire av bedriftene arbeidar vidare med designoppdrag.  Gjort nyttige erfaringar som kan brukast i andre skreddersydde kurs i bransjen (vektleggja markedspotensial/merkevare)

6 Nyttige møteplassar og kurs skapar nettverk: Ny sjømat fra Vest  10 sjømatbedrifter på Vestlandet  FoU-miljø med ulik fagkompetanse frå to fylke  UiB på produktutvikling sjømat  Norconserv Stavanger på foredling/emballering  Mål = marknadsorientert og systematisk utvikling av konkrete produktidear i løpet av kurset  3 samlingar med fagleg påfyll, konkret arbeid med eigne prosjekt og nettverksbygging  Utgangspunkt for å generera kontakt og nye produktutviklingsprosjekt, t.d. skattefunnprosjekt  Finansiert av RUP Rogaland og Kompensasjonsmidlar for tapt arbeidsgjevaravgift Hordaland

Praktisk produktutvikling og samarbeid på Bontelabo fyrste samling...

8 Kyndig veilledning; ’Ja vi skal bruke mye smør, og det vil si mye smør og det gir god smak’

9 Oppgavene var mange og utfordrende

10 Men alle var fornøyd med resultatene !!

11 Positiv gruppe med utvidet fokus (8.mars-tog på Herdla)

12 Evaluering fra bedriftene siste samling: - hva har vi oppnådd?  Bedre kunnskap om produktutviklingsprosessen  Erfaring med hva produktutvikling krever (TingTarTid)  Har fått påfyll og mer kunnskap om markedskrav  Styrket samarbeide mellom UiB og Norconserv (er blitt mer markedsorientert, fått nyttig kunnskap om bedriftenes situasjon, økt kjennskap til hverandres tilbud og etablert et konkret samarbeidsprosjekt)  Blitt bedre kjent med andre i bransjen (mulighet for samarbeid eller kontakt seinere, ønske om flere samlinger)  Alle bedriftene mente forventningene til kurset var innfridd!! - hjelp til nyskaping via samarbeid

13 Oppsummerte erfaringar etter begge kursa  Nyttig bevisstgjering, kompetanseheving og nye kontaktar skapt  Viktig å starta i marknaden og kunden sitt behov, og så arbeida aktivt med produktutvikling i den enkelte bedrift  Ikkje nok å hengja på design og marknadsføring til slutt!  Nyttig å trekkja på kompetanse hos Innovasjon Norge og andre utekontor, gjerne så tidleg som mogeleg i prosessen  => nytt kurs = Marknadsorientert produktutvikling (Internasjonalt inspirert Marin design og produktutvikling)

14 Marknadsorientert produktutvikling 1. samling – Mattrendar og merkevarebygging. Studietur til Belgia og Frankrike med fokus på trendar, kundebehov og merkevarebygging 2. samling - Produktutvikling i praksis og presentasjon av kompetansemiljø og finansieringsordningar INSPIRASJON til å arbeida med Europa KUNNSKAP om struktur og trendar NETTVERK til å gå vidare med

15 Marknadsorientert produktutvikling Deltakande bedrifter: Kvitsøy Edelskjell Finny Sirevåg Neptun Mikals Laks Åkrahavn vekst Dalane Næringshage Næringssjef Bømlo kommune

16 Marknadsorientert produktutvikling Målsetting med seminar i Brussel og Bolougne Sur Mer: forståelse av trendar og krav i sjømatmarknaden diskutera sjømat direkte med aktørar i Brussel og Boulogne sur Mer Gjennom møter, butikkbesøk og diskusjon med medbrakt merkevarebyggjar (Mette Fagerli) synliggjera utviklingsbehovet hos deltakarane

17 Markedsorientert produktutvikling  Smakebiter fra programmet:  Trender, struktur og utfordringer i sjømatmarkedet i EU v/Stavangerkontoret i Brüssel, Merkevarebygger Mette Fagerli og Emily von Sydow, svensk journalist  Krav til leverandører og produkt v/innkjøper i supermarkedskjede Brussel  Besøk på fiskemarkedet i Bolougne sur Mer  Møte med Bolougne sur Mer development om struktur og strategi i sjømatklyngen der  2-3 møter med grossister som presenterer seg og sine behov, mulighet for produktpresentasjoner

18 M ål = konkurransedyktig matproduksjon... 

19 Hvorfor ønsket UiB et slik kurs? Professor Ragnar:  Vi tilbyr produktutvikling fra marint råstoff som fag  Vi ønsker at teorien og kunnskapen skal komme til nytte for bedriftene  Vi ønsker å bidra til økt verdiskaping i samfunnet  Problemstillinger fra bedriftene => eksempler i undervisningen => fokuserer vår forskning

20 Hva har UiB fått ut av det så langt? Professor Ragnar:  har fått ideer til egen forskning/undervisning  har etablert samarbeid med bedrifter, der studentene kan gjennomføre masteroppg. i bedriften  har knyttet kontakter som potensielt kan bli partnere i et nytt senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI)

21 Hvorfor meldte Sea Eagle seg på? Markedsjef Dag:  Lære prosessen med å utvikle nye produkter  Innarbeide kulturen med produktutv. i organisasjonen  Vår største utfordring har vært kommersialisering og prøvesalg  Nettverk med andre småbedrifter  Kunnskapsløft

22 Hva har Sea Eagle fått ut av det så langt? Markedssjef Dag:  Akset for nye måter å gjøre ting på i produksjonen  Mange nye ideer  Nettverk mot FoU  Hva har vi gjort feil?  Utfordringer i slike kurs = foredragsholdere med praktisk erfaring og noen som har mislykkes! (like nyttig å høre hva som har gått galt som solskinnshistorier...)