Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet
Innhold Nettressurs Gilbert 1: 5. og 6. trinn Gilbert 2: 7. trinn Fokus på grunnleggende ferdigheter: Lytting, skriving, lesing, snakking Systematisk grammatikk og oppgaver som aktiviserer ordforrådet
Kunnskapsløftet Gilbert dekker områdene språklæring og kommunikasjon etter 7. trinn
Struktur Kursene er inndelt i kapitler basert på tydelige læringsmål
Kapittelforside
Oppgavesider Kapitlene består av 12 – 16 oppgavesider Oppgavetyper: Lytting Uttale Skriving Lesing Grammatikk Vokabular
Lytteforståelse Lytteoppgavene er knyttet til tema for hver leksjon og omfatter bla. dialoger, radioprogram og telefonsamtaler
Uttaletrening Elevene leser inn enkeltord eller setninger fra kapitlet og får tilbakemeldinger på uttalen
Skriveferdigheter Alle skriveoppgavene er selvrettende Fokus på: Rettskriving Konjunksjoner Relative setninger m.m.
Leseforståelse Tekster om ulike emner i flere sjangere Eksempler: E-post Brev Timeplaner Faktatekster Tv-program
Grammatikk Tydelig progresjon Mye repetisjon
Vokabular Oppgaver som gir aktivt ordforråd
Hvordan bruke Gilbert? Arbeidet med språklæring og kommunikasjon skjer med utgangspunkt i Gilbert Det er vanlig å lage arbeidsplaner over to uker og la elevene gjennomføre en til to leksjoner Gilbert kan brukes av elevene hjemme og på skolen
Gilbert på data Anbefalt tidsbruk: 20 – 40% av tiden, ca. en vanlig skoletimer per uke Bruk Gilbert til å lære elevene studieteknikk, samme oppgave kan gjøres gjentatte ganger I starten kan det lønne seg å lage hyppige tester basert på In Use. Skriv ut oppgavesider.
Gilbert i klasserommet Viktig å introdusere nye tema og å gjennomgå nytt stoff i klassen før elevene får jobbe på data Bruk gjerne animasjoner, lydfiler og video som igangsettere Baser muntlige aktiviteter og skriftlige aktiviteter på Gilbert Brukes i kombinasjon med andre læreverk. Suppler med lettlestbøker og enkle tekster.