Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
M U N D O S N U E V O S – nye veier i spanskopplæringen.
Lingua Planet Fransk, spansk, tysk
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Lærerens ABC på Kunnskap.no
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til Spydeberg ungdomsskole. Lov om grunnskolen Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ….god allmenkunnskap.
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Tankekart og læringstrategi
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Slåtthaug ungdomsskole
Foreldremøte a. Fag Alle prøveresultater vil bli gjennomgått på utviklingssamtalene Matematikk: o Halvårsprøve i Multi (på data) o Udir.,
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
In Use Engelsk for unge og voksne
CyberBook as CyberBook er et forlag for digitale læremidler.
Utviklet av pedagoger i
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Foreldremøte 2 b 13. september Vaulen skole. 2B 21 elever Randi er kontaktlærer Bente er lærer i engelsk og tolærer i 2 norsk timer. Anne Gro er mattelærer.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
NY VRI Nina og Ingvild.
Nasjonale prøver Sandved skole
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Velkommen til foreldremøte på 3. trinn!
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Målrettet opplæring i grunnleggende norsk
Ordimellom Norsk for ungdomstrinnet
Vurderingskriterier enkel versjon
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Norsk for nyankomne barn
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Nye fag på 8.trinn Fremmedspråk/engelsk fordypning/arbeidslivsfag
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
Formativ evaluering BI Stavanger
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Utskrift av presentasjonen:

Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet

Innhold Nettressurs Gilbert 1: 5. og 6. trinn Gilbert 2: 7. trinn Fokus på grunnleggende ferdigheter: Lytting, skriving, lesing, snakking Systematisk grammatikk og oppgaver som aktiviserer ordforrådet

Kunnskapsløftet Gilbert dekker områdene språklæring og kommunikasjon etter 7. trinn

Struktur Kursene er inndelt i kapitler basert på tydelige læringsmål

Kapittelforside

Oppgavesider Kapitlene består av 12 – 16 oppgavesider Oppgavetyper: Lytting Uttale Skriving Lesing Grammatikk Vokabular

Lytteforståelse Lytteoppgavene er knyttet til tema for hver leksjon og omfatter bla. dialoger, radioprogram og telefonsamtaler

Uttaletrening Elevene leser inn enkeltord eller setninger fra kapitlet og får tilbakemeldinger på uttalen

Skriveferdigheter Alle skriveoppgavene er selvrettende Fokus på: Rettskriving Konjunksjoner Relative setninger m.m.

Leseforståelse Tekster om ulike emner i flere sjangere Eksempler: E-post Brev Timeplaner Faktatekster Tv-program

Grammatikk Tydelig progresjon Mye repetisjon

Vokabular Oppgaver som gir aktivt ordforråd

Hvordan bruke Gilbert? Arbeidet med språklæring og kommunikasjon skjer med utgangspunkt i Gilbert Det er vanlig å lage arbeidsplaner over to uker og la elevene gjennomføre en til to leksjoner Gilbert kan brukes av elevene hjemme og på skolen

Gilbert på data Anbefalt tidsbruk: 20 – 40% av tiden, ca. en vanlig skoletimer per uke Bruk Gilbert til å lære elevene studieteknikk, samme oppgave kan gjøres gjentatte ganger I starten kan det lønne seg å lage hyppige tester basert på In Use. Skriv ut oppgavesider.

Gilbert i klasserommet Viktig å introdusere nye tema og å gjennomgå nytt stoff i klassen før elevene får jobbe på data Bruk gjerne animasjoner, lydfiler og video som igangsettere Baser muntlige aktiviteter og skriftlige aktiviteter på Gilbert Brukes i kombinasjon med andre læreverk. Suppler med lettlestbøker og enkle tekster.