Erfaringer med samhandlingsreformen Avtaler/retningslinjer er de tilpasset rus/psykiatri? Samhandlingsforum 19.03.15
Retningslinjene Flere av retningslinje er tilpasset samhandling i psykisk helse og rusfeltet psykisk helse og rus er ikke direkte nevnt, derfor er det diskutert om disse gjelder for oss?? Vi er på vei…
Hva måtte/må til for å ta i bruk retningslinjene Kjennskap til retningslinjene/avtalene Omforent om hva disse betyr og hvordan omstiller vi de i praksis Informasjon og Implementering Finne forbedringsområdene og finne felles tiltak Forutsigbarhet i prosessene Evaluering
Samhandling Samhandling internt i psykisk helsevern og rus Samhandling internt i kommunene Samhandling i mellom oss
Samhandling Avhenger av Ansattes holdninger Kunnskap om hverandres rammebetingelser og faglige tilnærming Utveksling av informasjon om hjelpetilbudet til enkeltbrukere Gjensidig informasjon om strukturelle forhold som for eksempel endring i organisering av tjenester etc
Samhandling Hva gjør DPS felles med Fredrikstad kommune Ansvarsgrupper DROPS møte – direkte pasientrettet møte hver 3 uke Dialogmøter på tvers – når behovet er der Deltar i aktiviteter i Friskliv og mestring Deltar i prosjekter bolig, arbeid, elektronisk samhandling Samhandlingsmøte – tidligere operativt forum Uformell dialog Veiledning Inviterer kommunene til kurs og konferanser vi har Emnekurs for fastleger Flere planer fremover…..
Utfordringer Samtidig kontakt – ikke hver for seg Kapasitet De tjenestene som skal settes inn bør også delta i planleggingen Hvem bestemmer hvilke tjenester vi skal sette inn – pasienten/brukeren eller vi andre… Ikke love noe på andres vegne Å være tidlig ute med kontakt til kommunene Oversikt over felles pasienter og det tjenestetilbudet vi gir/kan gi Informere og etterspørre hva hverandre mener om nye tiltak før det settes igang Styrt og ledelseforankret aktivitet Astrid Rødseth
Utfordringer Definere arenaer vi kan samhandle på Definere oppgaver og tiltak som vi gjør/skal gjøre hver for oss Bruke avviksmeldingssystemet, ikke for å klage men for å gjøre ting bedre Unngå generalisering Informasjon Ha pasienten/pårørende i fokus
Vi samhandler godt, men har fortsatt mye å gå på